- Solen skinner. Søde mennesker, god service og en god campingplads.
Sådan siger Dominique Krull fra Hamborg i Tyskland, der netop har tjekket ind på Camp Møns Klint.
De er nogle af de eftertragtede tyske turister, som man nu vil investere meget mere for at lokke til Danmark.
Tyskerne skal lære, at der også er dejlige badestrande, flot natur - og hyggelige købstæder på Sjælland og øerne.
Nu skal en ny kampagne med 15 millioner kroner i ryggen gøre klar til, at vi kan høste de frugter, som eksempelvis lander i vores område, når Femernforbindelsen er klar.
Hele Sjælland sammen
Bag kampagnen står de lokale turismeselskaber på Sjælland udenfor hovedstaden, der nu slår sig sammen for at være ekstra slagkraftige overfor de tyske turister.
- Vi vil gerne have, at de betragter Sjælland som deres destination. Vi skal være dygtige. hvis ikke vi står klar, når de er der, så kan vi blive et transitområde, hvor de tanker bilen op og måske spiser en is, før de kører videre, siger Martin Bender, direktør for Visit Sydsjælland & Møn..
Ud over at komme på radaren hos de tyske turister, så handler det også om at gøre de danske turismeselskaber klar til at tage imod de tyske turister.
For eksempel skal de kunne finde tyske menukort på restauranterne, ligesom servicemedarbejdere i vores landsdel skal kunne tale med turisterne på deres modersmål.
Om projektet
Projektet er døbt "Strategic Marketing Alliance – Zealand” (SMA-Z).
Projektet er blevet til med inspiration fra den jyske vestkyst, hvor man i mange år har arbejdet målrettet med at tiltrække tyskere på tværs af kommuner og destinationer.
Projektet har et budget på lige over 15 millioner og løber fra sensommeren 2023 og tre år frem.
Hvem står bag SMA-Z?
Visit Lolland-Falster
Destination Sjælland
VisitFjordlandet
VisitNordsjælland
Visit Sydsjælland & Møn
Erhvervshus Sjælland
VisitDenmark
Dansk Kyst- og Naturturisme
Hvor kommer midlerne til projektet fra?
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter Strategic Marketing Alliance – Zealand med 7,8 mio. kr. Projektdeltagerne finansierer den anden halvdel, således at projektet i alt har et budget på 15 mio. kr.
Meget lille del ender på Sjælland
Der er plads til forbedring. I øjeblikket vurderes det, at Sjælland og øerne kun står for mellem fem og ti procent af den samlede omsætning på tyske turister i Danmark.
Men det kan godt lade sig gøre, siger Ole Eskling, der er campingchef for Camp Møns Klint.
- Der skal være rent, der skal være gode materialer. og vi skal lære, hvad værtskab i det hele taget er, siger han.
Helt konkret er der dog en ting, der for alvor mangler, siger Martin Bender, der er direktør for Visit Sydsjælland & Møn.
- En af vores store udfordringer er overnatningssteder. Vi vil gerne have flere, der lejer deres sommerhus ud. Vi vil gerne have et hotel mere i Næstved, der er brug for det - og nogle flere bed and breakfast-steder. Det kan tyskerne godt lide, siger han.
Femernforbindelsen åbner efter planen i 2029.