Renere luft og mindre støj er nu en realitet for passagerer på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. For i dag kører der klimavenlige eltog på strækningen, efter at Banedanmark har gjort jernbanen klar til de eldrevne tog.
Og det er godt nyt både for pendlerne og for klimaet.
- Det er en god dag for den grønne omstilling. Vi har jo elektrificeret den her strækning, og nu begynder vi at køre med eltog, så jeg håber virkelig, at folk kan mærke den forskel, at der er mindre støj og mindre CO2 fra nærområdet, siger programdirektør i Banedanmark, Jette Aagaard.
Det skal vi da bare have mere af, og det kan kun gå for langsomt
I Holbæk var der derfor gratis croissanter og kaffe til alle, der var mødt op for at fejre det nye lokomotiv. Inklusiv Holbæk Kommunes borgmester Christina Krzyrosiak Hansen (S).
- Det er en vigtig indsats i forhold til klimaudfordringerne, og så er det også bare rigtig godt for dem, der tager toget fra vores stationer i Holbæk Kommune. Det larmer mindre og er godt for klimaet, siger borgmesteren, der i dagens anledning også har fået lov til at fløjte toget i gang.
Grønnere og hurtigere hverdag for pendlerne
Selvom det for pendlerne ikke kan ses med det blotte øje, at toget nu udleder cirka en femtedel CO2 sammenlignet med et dieseldrevet, så kan det alligevel mærkes for morgenes pendlere.
- Det er jo fantastisk. Det skal vi da bare have mere af, og det kan kun gå for langsomt, siger Kirsten Vagn Andersen, der er på vej til København fra Holbæk.
Også Alexandra Wittchen, der til dagligt pendler mellem Orø og København, er begejstret.
- Særligt den offentlige transport er jo virkelig et sted, hvor man kan gøre noget. Jeg tænker, at Danmark godt kunne gøre lidt mere både på klima- og miljødagsorden og også på prisen, men det er en anden sag.
Ifølge Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB, er det nye elektriske tog ikke kun mere klimavenligt, men også langt mere stabilt end for eksempel de gamle IC 4-tog.
- Ét er at toget er mere miljøvenligt, men det er også hurtigere på fødderne. Det vil sige, vi kan skære nogle minutter af rejsetiden, og endelig så er der langt flere siddepladser til gavn og glæde for de mange pendlere, siger Tony Bispeskov.
Massiv investering i fremtiden
Helt konkret har man langs banen sat master og køreledninger op, som forsyner toget med strøm under rejsen, og signalerne er gjort klar til kørestrømmen.
- Vi investerer i disse år massivt i jernbanen, og elektrificeringen er en helt central del af fremtiden. Det handler både om køreledninger ude på strækningerne, men også en omstilling fra aldrende dieseltog til moderne elektriske tog. Det får passagererne og beboerne mellem Holbæk og Roskilde nu glæde af, siger transportminister Thomas Danielsen (V) i en pressemeddelelse.
Størstedelen af de tog, der ruller ud på strækningen, vil fremover være eltog.
Tog til og fra Kalundborg vil dog køre på diesel, da de forberedende elektrificeringsarbejder fortsat er i fuld gang mellem Holbæk og Kalundborg. Forventningen er, at eltog kan blive indsat på den strækning fra december 2027.