Omdiskuteret køreplan træder i kraft: - Vi glæder os usigelig meget

Den nye DSB-køreplan deler vandene. Nye eltog og flere siddepladser vækker glæde, imens andre oplever, at hverdagen sættes under pres.

I morgen, mandag, skal tusindvis af pendlere sige goddag til en helt ny køreplan.

DSB har nemlig med overgangen til 2025-køreplanen, som trådte i kraft i dag, søndag, foretaget en række markante ændringer – hvilket navnlig på Sydbanen har affødt kritik.

quote Det bliver helt sikkert et løft – det kan ikke blive andet

Kirsten Andersen, pendlerrepræsentant, Tølløse

DSB havde ifølge den seneste opgørelse fra september cirka 6.600 aktive pendlere på regionalbanerne her i regionen, som alle i større og mindre udstrækning bliver berørt.

Ændringerne har dog ikke kun skabt frustrationer.

Glæde over nye tog

På Nordvestbanen – der forbinder Kalundborg med Holbæk, Roskilde og København – er de glade.

- Vi glæder os usigelig meget til at slippe for IC4-togene – dem har vi været trætte af det seneste års tid, for de er så ustabile og kører virkelig dårligt, lyder det fra Kirsten Andersen, der er repræsentant for pendlerne i Tølløse.

DSB har kunnet skære fem minutter af rejsetiden mellem Holbæk og København med de nye elektriske tog.
DSB har kunnet skære fem minutter af rejsetiden mellem Holbæk og København med de nye elektriske tog. Foto: Rasmus Krøll - TV2 ØST

De seneste år har Banedanmark arbejdet på at elektrificere strækningen mellem Roskilde og Holbæk, hvilket nu betyder, at DSB kan indsætte de mere driftstabile Vectron-lokomotiver med dobbeltdækkervogne frem til Holbæk.

- Det bliver helt sikkert et løft – det kan ikke blive andet. Det er det, jeg hører mest – at vi glæder os til bedre tog med flere pladser, lyder det fra pendlerrepræsentanten.

Læs også
Nye togkøreplaner får kritik: - Det er helt håbløst
Læs også
Nye togkøreplaner får kritik: - Det er helt håbløst

De markante ændringer i køreplanen skyldes ifølge DSB et stort sporarbejde på Aarhus Hovedbanegård.

- Det betyder, vi er nødt til at tilpasse trafikken på hovedfærdselsåren mellem landsdelene i forhold til projektet i Aarhus, og når vi ændrer på trafikken på hovedfærdselsåren, har det afledte effekter på alle banestrækninger, har informationschef Tony Bispeskov tidligere fortalt.

Arbejdet med at elektrificere den resterende del af Nordvestbanen mellem Holbæk og Kalundborg ventes afsluttet i 2027.
Arbejdet med at elektrificere den resterende del af Nordvestbanen mellem Holbæk og Kalundborg ventes afsluttet i 2027. Foto: Lind Foto

Ifølge Kirsten Andersen har DSB ændret afgangstiden med 10-15 minutter på Nordvestbanen, hvilket ifølge hende ikke har skabt de store problemer.

- Ændringer i køreplanen er noget, vi prøver jævnligt, konstaterer hun.

IC4 er det tog i DSB-flåden, der er suverænt mindst driftsstabilt.

IC4 er under udfasning – men skal i det kommende trafikprogram blandt andet indgå i trafikken mellem København og Jylland – som også indbefatter pendler-strækningen Ringsted-København.

Siden årsskiftet har IC4 i gennemsnit kun kørt 6.800 kilometer mellem hvert nedbrud, der førte til forsinkelse eller aflysning. Tilsvarende har dobbeltdækkervognene, som sættes ind i stedet, præsteret 37.000 kilometer.
Siden årsskiftet har IC4 i gennemsnit kun kørt 6.800 kilometer mellem hvert nedbrud, der førte til forsinkelse eller aflysning. Tilsvarende har dobbeltdækkervognene, som sættes ind i stedet, præsteret 37.000 kilometer. Foto: DSB

Pendlerrepræsentant Henrik Værum Høgh fra Ringsted er dog ikke umiddelbart bekymret over køreplansændringen, hvor flere afgange vil blive betjent af IC4-tog.

- Hvis bare de har indrettet køreplanen efter det, er det ok, siger han til TV2 ØST.

Sådan ændres køreplanerne

Følgende er et uddrag af køreplansændringerne, der træder i kraft den 15. december 2024, som DSB har offentliggjort.

Intercitytog

  • Med den nye køreplan standser Intercitytog mellem København og Esbjerg i København Syd og Køge Nord, mens Intercitytog mellem København og Aarhus H/Aalborg standser i Valby, Høje Taastrup og Roskilde.

  • Afgangstiderne for alle de berørte stationer ændrer sig med cirka en halv time.

Regionaltog

  • Ændrede afgangstider for landsdelstrafikken i den nye køreplan giver nye afgangstider for alle regionaltog på Sjælland fra søndag 15. december.

Kalundborg – Holbæk – København

  • Eltog indsættes som erstatning for IC4 til og fra Holbæk, hvilket forkorter rejsetiden med op til fem minutter. Samtidig indføres der direkte tog mellem Holbæk og Helsingør.

Nykøbing F – Næstved – København

  • Afgangstiderne for hurtigtoget mellem Nykøbing F og København ændres med en lille halv time i den nye køreplan, så der fortsat opnås gode skifteforbindelser til landsdelstrafikken i Ringsted.

  • Hurtigtoget mellem Nykøbing F og København standser i København Syd med forbindelse til S-tog og Metro.

  • Togene mellem København og Næstved via Roskilde vil i den nye køreplan fortsætte med at køre senere på aftenen.

  • Med den nye køreplan vil togene mellem Næstved – Køge – København kun fortsætte videre mod Helsingør i myldretiden.

Kilde: DSB

Ifølge Henrik Værum Høgh er ændringerne i Ringsted også til at arbejde med for langt de fleste.

- Vi er ikke så hårdt ramt som de andre, fordi de fleste tog stopper i Ringsted, siger han og tilføjer:

- Pendlere er generelt et utroligt tålmodigt folkefærd, når man bare bliver orienteret undervejs – det er de pludselige ting, som skaber frustrationer.

Læs også
Kritiseret køreplan giver flere udenrigstog
Læs også
Kritiseret køreplan giver flere udenrigstog

Ændringerne hos DSB har også medført en række ændringer for Movias busser samt på lokalbanerne, som omfatter blandt andet Østbanen, Tølløsebanen og Lollandsbanen.

Alle ændringerne, som følge af de nye køreplaner fremgår af Rejseplanen, som man ifølge DSB gør klogt i at rådføre sig med.


Nyhedsoverblik