Vil betale studerende for at blive boende i yderkommuner

Regeringen vil indføre et befordringsfradrag for studerende. Håbet er at flere unge så vil blive boende i de yderste kommuner. Hos Danske Studerendes Fællesråd forstår de ikke, at ministeren satser på, at de unge har bil.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Flere penge til studerende i en række af nationens – set fra hovedstaden – yderste kommuner.

quote For dem, der har et ønske om at blive boende, kan økonomien godt være i vejen

Morten Dahlin (V), minister for byer og landdistrikter

Det er essensen af et udspil fra regeringen, der i dag varmer op til de kommende forhandlinger om en politisk aftale for udvikling af landdistrikterne.

Ifølge minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin (V), vil mange unge i landdistrikterne nemlig gerne blive boende i deres lokalsamfund, når de uddanner sig i en større by.

Derfor fremlægger han – på vegne af regeringen – i dag et forslag om et befordringsfradrag for studerende bosiddende i 25 såkaldte yderkommuner, herunder Lolland, Guldborgsund, Vordingborg, Slagelse og Odsherred kommuner.

- Har man som ung lyst til at flytte ind til en storby, er det helt fint – men for dem, der har et ønske om at blive boende, kan økonomien godt være i vejen, fordi det er dyrt at anskaffe sig en bil og dyrt at køre i den, siger ministeren til TV2 ØST og tilføjer:

- Der er mange tusinde studerende, der vil få gavn at det her.

Læs også
Ungeflugt vil presse kommuner
Læs også
Ungeflugt vil presse kommuner

Ifølge dig, vil mange unge i landdistrikterne gerne blive boende i deres lokalsamfund. Hvad bygger I det på?

- Samtaler.

- Vi har været rundt i landet og holdt over ti borgermøder, hvor vi har været i dialog med danskerne. Og her blev emnet om at gøre det lettere for studerende at blive i deres lokalområder bragt op flere steder, lyder svaret fra ministeren.

- Også af de unge og de studerende selv.

Rækker ikke til benzin

Som reglerne er i dag, kan man ikke få befordringsfradrag for turen til og fra uddannelsen.

Ifølge regeringen vil en studerende med 110 kilometer til og fra sit uddannelsessted med 110 mødedage på studiet om året, få 10.000 kroner i skatterabat hvert år. Tilsvarende vil transporten i en bil, der kører 15 kilometer på literen, koste cirka 11.400 kroner alene i benzin.
Ifølge regeringen vil en studerende med 110 kilometer til og fra sit uddannelsessted med 110 mødedage på studiet om året, få 10.000 kroner i skatterabat hvert år. Tilsvarende vil transporten i en bil, der kører 15 kilometer på literen, koste cirka 11.400 kroner alene i benzin. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Med regeringens forslag vil en studerende med 110 kilometer til og fra sit uddannelsessted med 110 mødedage på studiet om året, få 10.000 kroner i skatterabat hvert år.

Det fremgår i et eksempel fra regeringen.

quote Vi tager toppen af regningen, og det tror jeg godt, kan betyde noget

Morten Dahlin (V), minister for byer og landdistrikter

Tilsvarende vil transporten i en bil, der kører 15 kilometer på literen, koste cirka 11.400 kroner alene i benzin.

Dertil kommer service og afgifter.

Er den gevinst for dig at se stor nok til, at det ikke bedre kan betale sig at flytte tættere på uddannelsen?

- Det er fuldstændig korrekt, vi eliminerer ikke alle omkostninger ved at transportere sig. Det tager også mere tid at tilbagelægge 110 kilometer frem for ti kilometer, siger Morten Dahlin og tilføjer:

- Men vi tager toppen af regningen, og det tror jeg godt, kan betyde noget i en hverdag som studerende, hvor penge ikke er det, man har mest af. 1000 kroner sparet om måneden, det kan man godt mærke, hvis man er på SU.

Læs også
Indbyggerne forsvinder fra landsbyerne: - For hver fire bisættelser har jeg én barnedåb
Læs også
Indbyggerne forsvinder fra landsbyerne: - For hver fire bisættelser har jeg én barnedåb

Hos Danske Studerendes Fællesråd, der repræsenterer 150.000 studerende i hele landet, bliver forslaget modtaget dels med ros og dels med skepsis.

- Vi er positive stillet overfor, at man vil lave det her, fordi vi mener, at alle studerende i hele landet burde kunne få kørselsfradrag på samme vilkår som på arbejdsmarkedet, siger forperson Esben Bjørn Salmonsen til TV2 ØST.

Esben Bjørn Salmonsen, forperson hos Danske Studerendes Fællesråd, tvivler på, at forslaget vil få flere studerende til at blive boende. Men han ser andre positive sider ved regeringens udspil.
Esben Bjørn Salmonsen, forperson hos Danske Studerendes Fællesråd, tvivler på, at forslaget vil få flere studerende til at blive boende. Men han ser andre positive sider ved regeringens udspil. Foto: Mikolaj Bejster/Danske Studerendes Fællesråd

Han vurderer dog, at initiativet primært vil hjælpe dem, der i forvejen ønsker at blive boende.

- For det er en relativt lille økonomisk forskel, som reelt ikke er det, der gør om det er rentabelt eller ej.

quote Der er altså stadig brug for gode kollektive transportmuligheder, hvis unge skal lokkes til at bo på landet

Esben Bjørn Salmonsen, forperson, Danske Studerendes Fællesråd

Dertil mener han, at regeringen glemmer, at det langt billigste for mange studerende vil være at køre med offentlig transport, hvor der allerede i dag gives rabat til de studerende.

- Det er relativt billigt i forhold til så meget andet at rejse med offentlig transport. Men ministeren lægger meget vægt på, at man skal have bil for at bo de her steder, siger Esben Bjørn Salmonsen og tilføjer:

- Men der er altså stadig brug for gode kollektive transportmuligheder, hvis unge skal lokkes til at bo på landet. Det er en forudsætning for at komme rundt, hvis du af den ene eller anden grund ikke har bil.

Læs også
Nu begynder problemerne for skolebørn og ældre: - Vi bliver afskåret
Læs også
Nu begynder problemerne for skolebørn og ældre: - Vi bliver afskåret

Derimod kan forslaget have en anden positiv effekt i de kommuner, hvor studerende ifølge regeringen skal have befordringsfradrag, vurderer Esben Bjørn Salmonsen:

- Vi håber, det som det kan, er at flere får en uddannelse, fordi det kan være med til at rykke noget for nogens økonomi i forhold til at gå fra arbejde til uddannelse.

Kommunerne, der er omfattet af forslaget, er de samme kommuner, hvor der siden 2004 har været et forhøjet befordringsfradrag.

En række af disse kommuner blev udpeget i forbindelse med den daværende VK-regerings Regionale vækststrategi i 2003, mens resten blev føjet til i 2025 med SR-regeringens Vækstpakke fra 2014.


Nyhedsoverblik