Den ene part i konsordiet, der skal stå for at bygge den nye Storstrømsbro, er begæret konkurs.
Det er den italienske entreprenør Condotte, som har begæret sig konkurs i Italien. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Konkursen får dog ingen betydning for byggeriet af Storstrømsbroen, slår Vejdirektoratet fast.
For på grund af økonomiske vanskeligheder i Condotte, var virksomhedens andel i kontrakten nedskrevet til 0,01 procent. Dermed har Condotte stort set ingen indflydelse på broprojektet.
Konkurs forsøgt afværget
Condotte begyndte i januar i år en rekonstruktion af virksomheden for at afværge en konkurs. Den rekonstruktion er ikke lykkedes inden for udløbsdatoen, og dermed er konkursen heller ikke afværget.
De to andre parter i Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) er Itinera og GLF, hvor sidstnævnte også kun har en ejerandel på 0,01 pct. Itinera er med en ejerandel på 99,98 pct. fortsat den reelle ejer af SBJV.
Vejdirektoratet forventer i efteråret at tage hul på byggeriet af et havneanlæg og arbejdsareal på Masnedø til byggeriet af Storstrømsbroen med åbning for biltrafikken i 2022 og togtrafikken i 2023.