Tre skiltevognsulykker på bare én uge.
Det er virkeligheden på Sjælland. Seneste ulykke var mandag, hvor en 63-årig Falck-ansat døde, efter en bilist kørte ind i skiltevognen, som den 63-årige arbejde ved.
Det får nu Vejdirektoratet til at undersøge omstændighederne nærmere, fortæller Niels Tørslev, der er trafikdirektør i Vejdirektoratet.
- Vi er meget berørte over den her tragiske ulykke, hvor en Falck-redder kommer så alvorligt til skade, mens han er i gang med at udføre sit arbejde på en motorvej, siger han og fortsætter:
- Når det er sagt, så vil jeg sige, at vi er meget optaget af at få klarlagt omstændighederne omkring den her ulykke, og vi afventer politiets redegørelse. Når vi har den, og vi ved, hvad der konkret er sket, så har vi også sat samarbejdet i gang med både Falck, Arbejdstilsynet og politiet for at få tegnet nogle løsninger på, hvad vi så kan få sat i værk for at undgå den her slags ulykker.
Artiklen fortsætter under billedet.
Facts og redegørelse skal være på plads
Den 63-årige mand arbejdede på Vestmotorvejen, efter Vejdirektoratet sendte Falck ud for at advare bilisterne om et slaghul, der var opstået i motorvejens belægning. Det var en normal skiltevogn, eller tavlevogn, som det formelle navn er, og den giver ikke den store beskyttelse ved påkørsler. Det er dybest set en almindelig aluminiumstrailer.
Men hvad er grunden til, at I ikke bare dropper skiltevognene, når nu de er så usikre?
- Vi vil gerne være sikre på, at de ændringer, vi nu skal til at iværksætte, at det er nogle, som rent faktisk virker efter hensigten. Der er det altså vigtigt, at vi får fat i facts og redegørelsen fra politiet på, hvad der rent faktisk sker, for at vi kan skabe de løsninger, der virker i sidste ende, siger Niels Tørslev.
Artiklen fortsætter under billedet.
3F vil have mere sikre skiltevogne
De mange skiltevognsulykker får fagforbundet 3F til at ville have forbedret forholdene.
De peger derfor på de såkaldte TMA-vogne, som er skiltevogne, hvor sikkerheden er større.
- Vi vil have, at man gør det så sikkert som muligt at arbejde på vejen. Og det betyder, at vi som udgangspunkt vil have de lette tavlevogne udskiftet med de langt mere sikre TMA-vogne, siger Ib Nielsen, der er arbejdsmiljøkonsulent i byggegruppen hos 3F.