Flere voldsomme ulykker med skiltevogne - Vejdirektoratet afventer nu politiets redegørelse

Vejdirektoratet afventer politiets redegørelse for at finde frem til, hvilke løsninger der skal sættes i værk efter flere skiltevognsulykker på en uge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Tre skiltevognsulykker på bare én uge.

Det er virkeligheden på Sjælland. Seneste ulykke var mandag, hvor en 63-årig Falck-ansat døde, efter en bilist kørte ind i skiltevognen, som den 63-årige arbejde ved.

Det får nu Vejdirektoratet til at undersøge omstændighederne nærmere, fortæller Niels Tørslev, der er trafikdirektør i Vejdirektoratet.

- Vi er meget berørte over den her tragiske ulykke, hvor en Falck-redder kommer så alvorligt til skade, mens han er i gang med at udføre sit arbejde på en motorvej, siger han og fortsætter:

- Når det er sagt, så vil jeg sige, at vi er meget optaget af at få klarlagt omstændighederne omkring den her ulykke, og vi afventer politiets redegørelse. Når vi har den, og vi ved, hvad der konkret er sket, så har vi også sat samarbejdet i gang med både Falck, Arbejdstilsynet og politiet for at få tegnet nogle løsninger på, hvad vi så kan få sat i værk for at undgå den her slags ulykker.

Artiklen fortsætter under billedet.

Vestmotorvejen var spærret i østgående retning i flere timer efter en skiltevogn mandag blev påkørt. 
Vestmotorvejen var spærret i østgående retning i flere timer efter en skiltevogn mandag blev påkørt.  Foto: Lind Foto

Facts og redegørelse skal være på plads

Den 63-årige mand arbejdede på Vestmotorvejen, efter Vejdirektoratet sendte Falck ud for at advare bilisterne om et slaghul, der var opstået i motorvejens belægning. Det var en normal skiltevogn, eller tavlevogn, som det formelle navn er, og den giver ikke den store beskyttelse ved påkørsler. Det er dybest set en almindelig aluminiumstrailer.

uheld.jpg
Læs også
Bilist fra dødsulykke er nu sigtet for spirituskørsel
uheld.jpg
Læs også
Bilist fra dødsulykke er nu sigtet for spirituskørsel

Men hvad er grunden til, at I ikke bare dropper skiltevognene, når nu de er så usikre?

- Vi vil gerne være sikre på, at de ændringer, vi nu skal til at iværksætte, at det er nogle, som rent faktisk virker efter hensigten. Der er det altså vigtigt, at vi får fat i facts og redegørelsen fra politiet på, hvad der rent faktisk sker, for at vi kan skabe de løsninger, der virker i sidste ende, siger Niels Tørslev.

Artiklen fortsætter under billedet.

Den såkaldte TMA-vogn, der er mere sikker end den normale tavlevogn.
Den såkaldte TMA-vogn, der er mere sikker end den normale tavlevogn.

3F vil have mere sikre skiltevogne

De mange skiltevognsulykker får fagforbundet 3F til at ville have forbedret forholdene.

trafikuheld2.jpg
Læs også
Fagforbund kræver øget sikkerhed for de ansatte efter voldsomme ulykker på motorveje
trafikuheld2.jpg
Læs også
Fagforbund kræver øget sikkerhed for de ansatte efter voldsomme ulykker på motorveje

De peger derfor på de såkaldte TMA-vogne, som er skiltevogne, hvor sikkerheden er større.

- Vi vil have, at man gør det så sikkert som muligt at arbejde på vejen. Og det betyder, at vi som udgangspunkt vil have de lette tavlevogne udskiftet med de langt mere sikre TMA-vogne, siger Ib Nielsen, der er arbejdsmiljøkonsulent i byggegruppen hos 3F.


Nyhedsoverblik