Der er uden tvivl mange pendlere og andre bilister i vores region, som får forvildet sig ud i myldretiden, der genkender den halvdesperate følelse ved at holde stille i alen lange bilkøer.
Men nu det skal være slut nu. Et nyt køretøj skal i den kommende tid hjælpe bilisterne gennem Køge Bugt-motorvejen. Det sker med et flytbart autoværn, der for første gang prøves i Norden.
Det særlige køretøj skal hver dag flytte en række mobile autoværn og på den måde skabe flest vognbaner i den køreretning, hvor trafikpresset er størst.
Det her er rigtig, rigtig godt, og det burde vi have gjort noget før
Mandag blev maskinen taget i brug, og det betyder rent praktisk, at der fremover i morgenmyldretiden vil være fire spor i retning mod København og tre spor ud af byen. Og når trafikken så vender om eftermiddagen, flytter maskinen autoværnene igen, så der er flest spor den anden vej.
Landets transportminister er glad for metoden og tror den vil få stor betydning for pendlerne under fremtidige vejarbejder.
- Det her er rigtig, rigtig godt, og det burde vi have gjort noget før. Men nu går vi det, og det vil bilisterne få gavn af, siger Ole Birk Olesen (LA), Transport-, bygnings- og boligminister.
Transportminister: Trængslen er alt for stor
Hvorfor har I ikke iværksat det noget før?
- Jamen, jeg har ikke kendt til det før, men man har haft det nogle år i udlandet, og nu har Vejdirektoratet fået det til Danmark. Man har jo skulle købe den her maskine for at bruge den.
Hvilke perspektiver ser du som transportminister i det her?
- Vi har en række veje, hvor trængslen er alt for stor, og de skal udvides. Så er der desværre i den proces mindre plads til rådighed til bilisterne, og så bliver trængslen endnu større. Men der kan den her maskine jo hjælpe med, at trængslen ikke bliver så stor i udvidelsesprocessen.
Projektet kan brede sig
Nu er det her en forsøgsordning. Kunne man forestille sig, at projektet bliver bredt ud til andre dele af landet?
- Nu får vi vores erfaringer med projektet her i Danmark. I udlandet har man brugt det i flere år, og jeg gætter på, at vi også synes, det er godt og forsætter, hvis vejen er egnet til det.
Hvilke erfaringer er det, man har i udlandet?
-De er positive. De afhjælper med trængslen, og nogle steder bruger man den sågar, hvor der er ikke er udvidelser af vejen. Her bruges de bare til at flytte morgen- og eftermiddagstrafikken på en hel ordinær vej, det kunne vi måske også overveje i Danmark, men det kræver nogle millioner hvert år til mandskab og maskine, som vi i dag ikke burger på vores veje.