Ventetid på perroner og ankomsttider, der får pendlere til at møde for sent på arbejde. Sådan kan det ofte lyde fra togrejsende, når talen falder på den danske togdrift.
Nye tal fra DSB viser også, at mange af de rejsende har noget at have deres frustrationer i.
Især har DSB haft problemer med at levere tog til tiden til pendlerne mellem København og Ringsted.
For at et tog skal køre rettidigt, må det ikke være mere end tre minutter forsinket. Og for at en strækning skal leve op til kravet om at levere tog til tiden, så skal det mål overholdes mindst 81,8 procent af afgangene.
Samlet set har det ikke været tilfredsstillende
Det er krav DSB selv har opsat for, hvornår de leverer tog til tiden. Og ikke eneste måned i 2016 til og med september har DSB levet op til deres krav på strækningen mellem Ringsted og København.
Værst stod det til i maj 2016, hvor kun 61 procent af togene kørte til tiden.
Andre strækninger har også oplevet problemer
Også på ruten mellem København og Kalundborg, har de rejsende haft ventetid på perronerne. Kun én enkelt måned frem til september lykkedes det DSB at levere rettidige tog.
På strækningen mellem hovedstaden og Nykøbing Falster var der for mange forsinkelser i tre måneder ud af de ni. Problemet er ikke isoleret her til regionen. På landsplan er billedet det samme.
Jeg forstår godt, at passagererne er frustrerede
- Samlet set har det ikke været tilfredsstillende. Selv om vi i løbet af året har gjort forskellige tiltag er der ikke en eneste måned i år, hvor vi overordnet har opfyldt målet om kunderettidighed, så jeg forstår godt, at passagererne er frustrerede, siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov til TV2.
Der er dog også en enkelt rute i regionen, som viser gode tal i statistikken. Fra Roskilde over Køge til Næstved har DSB overholdt deres mål i samtlige måneder.
Når togene ikke kører til tiden ud fra DSB’s mål, så har pendlerne ret til at få udbetalt kompensation.