Indtil Børge Riise blev 76 år dyrkede han atletik, løb og svømning.
Men i 2012 kom han ud for en drukneulykke, der vendte hans liv på hovedet.
Siden har han skulle bruge hjælp til personlig pleje, at tage tøj på og at spise.
Han bor i dag i Teglværksparken i Korsør, hvor han er afhængig af hjælp fra hjemmeplejen, hvis han falder, har et uheld med afføring eller hans kateter er stoppet.
Sker det, så skal han lave et nødopkald, og derefter kommer personalet.
Det foruroliger mig meget, fordi når man laver et nødkald, så er man i nød
Men Børge Riise har oplevet mange gange, at der kan gå op til flere timer, før han får assistance.
- Det er frygteligt at vente. Man venter og venter, og først til sidst kommer de. Det er ikke værdigt, når man har levet et liv, som var dejligt, og hvor man kunne bevæge sig og komme rundt i verden. Jeg er ulykkelig over, at jeg er her, men personalet er flinke, siger Børge Riise.
Tidligere har TV2 ØST beskrevet, hvordan pårørende til beboere på plejehjemmet Quistgården i Slagelse Kommune fortæller, at beboere ikke har været i bad i flere uger.
En kritik, der har ført til at kommunen vil lave en undersøgelse af forholdene på Quistgården.
Efter TV2 ØST fremlagde den kritik, henvendte Børge Riises datter Vibeke Andersen sig til Ældre Sagen i Slagelse Kommune.
Gennem aktindsigter har hun fået adgang til registreringer lavet af hjemmeplejen, der dokumenterer de lange ventetider, som Børge Riise beskriver.
Ventetid skaber utryghed
I et af dokumenterne, som datteren har delt med TV2 ØST, skriver hjemmeplejepersonalet:
“Nødkald kl. ca. 13. Aff (afføring, red.) i ble og kateter stoppet. SSA (social- og sundhedsassistent, red.) havde ikke tid til at hjælpe, forsøgte akuttelefonen. Har snakket med sygeplejersken, der vil videregive det til aftenvagten”.
Aftenvagten møder ind klokken 15, men det er uvist, hvor længe Børge Riise ventede på personalet.
Derudover har de også modtaget en mail, hvor en leder bekræfter, at der i et andet tilfælde er gået halvanden time, før personalet hjalp faren efter et nødopkald.
Børge Riises datter Vibeke Andersen fortæller, at hendes far har oplevet at vente i op til fire timer.
- Os som pårørende bliver også utrygge, og vi kan mærke på vores far, at han også bliver mere og mere utryg. Vi kan næsten ikke rumme det mere, siger hun.
Hun frygter for sin fars helbred. Hun synes, det er katastrofalt, at personalet ikke reagerer hurtigere på hendes fars nødkald.
- Han blev syg af det. Han er en sårbar person, der hurtigt får blærebetændelse og bækkenbetændelse, fordi han er kateterbruger – der skal ikke meget til. Slagelse kommune bliver nødt til at gøre noget ved det her, siger hun.
Sagen er alvorlig, mener Ældre Sagen
Også hos Ældre Sagen i Slagelse mener formand for koordinationsudvalget, Jørn-Ole Didriksen, at det er højst kritisabelt, at Børge Riise har ventet så længe efter et nødkald.
- Det foruroliger mig meget, for når man laver et nødkald, så er man i nød og skal have hjælp så hurtigt som muligt. I værste tilfælde kan borgeren falde om, blive bevidstløs og det kan ende i et dødsfald, siger han.
Ligesom Vibeke Andersen, mener Jørn-Ole Didriksen, at kommunen må gribe ind.
Hos Slagelse Kommune mener den konstituerede Sundhed- og Ældrechef Therese Corfix også, at fire timer er uhensigtsmæssigt lang tid at vente.
- Hvis vi ved, at en borger har brug for hjælp på grund af afføring, eller fordi de er faldet, så er tre til fire timer rigtig lang tid at vente. Det er slet ikke det, vi gerne vil stå på mål for, siger hun.
Hun fortæller dog, at hun ikke kender til den konkrete situation, men hun inviterer til, at pårørende kontakter hjemmeplejen og dykker ned i den konkrete sag.
- Vi har altid en forpligtigelse til at kigge ind i de henvendelser, vi får. Det, synes jeg i virkeligheden også, vi gør. Vi tager det alvorligt, når vi får henvendelser om noget, der ikke fungerer, siger hun.
Den konstituerede sundhed- og ældrechef fortæller, at kommunen kontinuerligt har et fokus på nødkald.
Store besparelser i Kommunen
Slagelse Kommune har det seneste år måtte vedtage omfattende besparelser på stort set alle kommunale områder på grund af store økonomiske udfordringer.
Alene i 2022 måtte kommunen skære 115 millioner kroner, og 26 af de millioner skulle spares på ældreområdet.
Både Ældrerådet og Ældre Sagen i Slagelse Kommune og FOA mener, at de store besparelser kan være skyld i de kritisable forhold på Quistgården.
Den kritik har borgmester i Slagelse Kommune Knud Vincents tidligere svaret på, og han er ikke helt enig.
- Det er klart, at de ting, vi har været igennem med økonomien, gør, at vi på nogle områder, tilpasser os mere, men at give dem skylden alene, tror jeg ikke er det rigtige, sagde borgmesteren til TV2 ØST.
Siden TV2 ØST første gang skrev om problemerne i ældreplejen i slutningen af juni, har Ældre Sagen modtaget 12 henvendelser fra pårørende til borgere på forskellige plejehjem eller i ældreplejen i Slagelse Kommune.
- De handler ikke kun om manglende bad, men blandt andet også rengøring i hjemmene og omgang med vores pårørende - så det er faktisk hele registret, vi har fået henvendelser omkring, siger han.
I Ældre Sagen opfordrer de politikerne og kommunen til at handle med det samme og ikke vente til efter sommerferien.
- Vi stiller os gerne til rådighed overfor Slagelse kommune omkring at være behjælpelige med at gøre det meget bedre. Men det skal klares her og nu. Jeg bliver mere og mere foruroliget over med de mails, jeg får, siger han.