Færre danskere benytter sig af den kollektive trafik.
På fem år er hver sjette togrejsende over Storebælt forsvundet, mens DSB i samme periode har mistet mere end hver fjerde togpassager i Jylland og på Fyn. Det skriver Jyllands-Posten.
Nye tal fra første halvår af 2019 viser, at udviklingen og flugten væk fra toget fortsætter.
Flere personbiler og busser på Storebælt
Det nationale togselskab har på seks måneder mistet 2,4 procent af kunderne på Storebælt, hvilket svarer til 92.000 passagerer.
Samtidig viser halvårsregnskabet for Sund & Bælt, at der i samme periode har kørt 30,2 procent flere personbiler og 5 procent flere busser på Storebælt, så alt tyder på, at de ”forsvundne” passagerer er rykket fra toget over i bilerne og busserne.
Vi mener, at en stor del af faldet i det første halvår af 2019 skyldes sporarbejde omkring Ringsted
- Tallene viser, at den kollektive trafik taber passagerer – og det er en ond spiral, mener Michael Svane, direktør for DI Transport, under Dansk Industri, DI, der betegner udviklingen som ”bekymrende”, fordi det er med til at øge trængslen på vejene.
DSB: Fald skyldes sporarbejde omkring Ringsted
DSB har også haft en tilbagegang i det vestlige Danmark, Fyn og Jylland på 0,7 procent, eller hvad der svarer til 43.000 passagerer.
- Tallene lyver ikke, og vi har tabt passagerer. Men vi mener, at en stor del af faldet i det første halvår af 2019 skyldes sporarbejde omkring Ringsted, hvor vi var særligt hårdt ramt i maj og juni, siger kommerciel direktør i DSB Jan Sigurdur Christensen.
Ved at lade private busselskaber køre med prisbillige busser de steder, hvor der er flest kunder, lader man dem skumme fløden
De senere år er afgiften på nye biler flere gange blevet sænket og benzinpriserne er faldet, hvilket ifølge en trafikekspert er en del af forklaringen på, at biltrafikken er steget markant. Han mener, at de billige busser er problematiske.
- Ved at lade private busselskaber køre med prisbillige busser de steder, hvor der er flest kunder – og det dermed er den bedste forretning – lader man dem skumme fløden, siger Harry Lahrmann, trafikforsker fra Aalborg Universitet.