DSB mister passagerer: Togrejsende opgiver at tage toget over Storebælt

Hver sjette togrejsende har på fem år opgivet at tage toget på rejsen over Storebælt. Dansk Industri og trafikforsker advarer mod udviklingen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Færre danskere benytter sig af den kollektive trafik.

På fem år er hver sjette togrejsende over Storebælt forsvundet, mens DSB i samme periode har mistet mere end hver fjerde togpassager i Jylland og på Fyn. Det skriver Jyllands-Posten.

Nye tal fra første halvår af 2019 viser, at udviklingen og flugten væk fra toget fortsætter.

Motorvej
Læs også
Trængsel på vejene - vi pendler 300 gange til månen hver dag
Motorvej
Læs også
Trængsel på vejene - vi pendler 300 gange til månen hver dag

Flere personbiler og busser på Storebælt

Det nationale togselskab har på seks måneder mistet 2,4 procent af kunderne på Storebælt, hvilket svarer til 92.000 passagerer.

Samtidig viser halvårsregnskabet for Sund & Bælt, at der i samme periode har kørt 30,2 procent flere personbiler og 5 procent flere busser på Storebælt, så alt tyder på, at de ”forsvundne” passagerer er rykket fra toget over i bilerne og busserne.

quote Vi mener, at en stor del af faldet i det første halvår af 2019 skyldes sporarbejde omkring Ringsted

Jan Sigurdur Christensen, kommerciel direktør i DSB

Pendlere på Ringsted Station
Læs også
Vi pendler mere end nogensinde
Pendlere på Ringsted Station
Læs også
Vi pendler mere end nogensinde

- Tallene viser, at den kollektive trafik taber passagerer – og det er en ond spiral, mener Michael Svane, direktør for DI Transport, under Dansk Industri, DI, der betegner udviklingen som ”bekymrende”, fordi det er med til at øge trængslen på vejene.

DSB: Fald skyldes sporarbejde omkring Ringsted

DSB har også haft en tilbagegang i det vestlige Danmark, Fyn og Jylland på 0,7 procent, eller hvad der svarer til 43.000 passagerer.

- Tallene lyver ikke, og vi har tabt passagerer. Men vi mener, at en stor del af faldet i det første halvår af 2019 skyldes sporarbejde omkring Ringsted, hvor vi var særligt hårdt ramt i maj og juni, siger kommerciel direktør i DSB Jan Sigurdur Christensen.

Læs også
Gitte dropper snart toget:
Sporarbejde får pendlere til at vælge bilen
Læs også
Gitte dropper snart toget:
Sporarbejde får pendlere til at vælge bilen

quote Ved at lade private busselskaber køre med prisbillige busser de steder, hvor der er flest kunder, lader man dem skumme fløden

Harry Lahrmann, trafikforsker fra Aalborg Universitet

De senere år er afgiften på nye biler flere gange blevet sænket og benzinpriserne er faldet, hvilket ifølge en trafikekspert er en del af forklaringen på, at biltrafikken er steget markant. Han mener, at de billige busser er problematiske.

- Ved at lade private busselskaber køre med prisbillige busser de steder, hvor der er flest kunder – og det dermed er den bedste forretning – lader man dem skumme fløden, siger Harry Lahrmann, trafikforsker fra Aalborg Universitet.


Nyhedsoverblik