Han har fået navnet Helge the Destroyer.
81-årige Helge Adam Møller skal prøve at spille skydespillet Counter-Strike hos foreningen Sørby E-sport ved Slagelse.
- Hvis vi skal være sikre på at vinde, så ved jeg godt, hvilket våben jeg vælger, lyder det fra Helge Adam Møller, og fortsætter.
- Atombomben.
jeg kan dæleme godt forstå de unge knægte og piger bliver grebet af det.
Det er dog ikke en mulighed. Men det skal heller ikke være nemt, for den tidligere jægersoldat og politiker Helge Adam Møller har sagt ja til en udfordring i en ny serie på TV2 ØST, Helge Adam og det sunde liv.
Selvom han har rundet de 81 år, har han en såkaldt bodyage på 66 år. Opskriften består af masser af motion, god mad og drikke. Men hvad forbinder andre med et sundt liv?
Det er blandt andet e-sport.
Men er e-sport overhovedet en sport?
Er det en sport?
- Umiddelbart tænker jeg, det har ikke noget med sport at gøre, siger Helge Adam Møller.
Men Luca Huelle, der er træner hos Sørby E-sport, forklarer, at det faktisk er sundt at gå til e-sport.
Der er sundhed i at være sund, men der er også den sociale sundhed i det, som vi dyrker her
- Når man snakker med de fleste, der ikke kender e-sport, så bliver det meget hurtigt, jamen det er folk, der sidder i en kælder et eller andet sted og drikker en masse energidrik og spiser en masse chokolade. Men det, vi prøver at vise nu, er, at e-sport er blevet til meget mere end det.
- Der er sundhed i at være sund, men der er også den sociale sundhed i det, som vi dyrker her. Det sociale fællesskab i at komme og spille i et center, siger Luca Huelle.
Vi har spurgt adjunkt og ekspert i e-sport og sundhed på UCN, Christian Lund Straszek, om, hvorvidt e-sport overhovedet er en sport.
En sport, men ikke idræt
Og det korte svar er ja. Hvis man sætter op, hvad en sport er.
For at være en sport skal der, ifølge Christian Lund Straszek, være en fanbase, der skal være et internationalt anerkendt regelsæt og internationale organisationer, som støtter op omkring sporten.
Og e-sport kan sætte kryds ved alle de parametre.
- Det bedste eksempel, jeg har hørt, er, e-sport er en sport, men ikke en idræt. Idræt er mere orienteret omkring det, at man bevæger sig.
- Det er på mange måder rammende i forhold til e-sport, siger Christian Lund Straszek.
DGI skriver, at de anerkender e-sport som en foreningsaktivitet på lige fod med fodbold, gymnastik, svømning og alle andre idrætter.
Så er det næste spørgsmål, om det så er sundt at dyrke e-sport?
Er det farligt for den fysiske sundhed?
Der er svaret lidt mere nuanceret, lyder det fra forskeren Christian Lund Straszek.
- Hvad bidrager e-sport med ud fra et sundhedsparameter? Så er det nok hovedsageligt på mental sundhed.
- E-sport er fra naturens side ofte en stillesiddende sport. Så på den måde får du ikke noget ud af det i forhold til at kunne løbe længere eller konditionsmæssigt, eller at du bliver stærkere.
- Men man udvikler selvfølgelig et skillset, som relaterer sig direkte til e-sport – man bliver hurtigere til at navigere på skærmen, øje-hånd-koordinationen.
Det har været en stereotyp, at hvis man dyrker e-sport, så får man diverse skavanker
Christian Lund Straszek har i sin forskning beskæftiget sig med, om e-sport er farligt i forhold til fysisk sundhed.
Han har derfor undersøgt, om forekomsten af smerter i muskler og led er højere i e-sport sammenlignet med andre mere traditionelle sportsgrene.
- Sammenlignet med et bredt udsnit af unge fra den generelle befolkning, så lader det ikke til, at unge, der dyrker e-sport, har mere ondt end andre unge, siger Christian Lund Straszek.
- Det har været en stereotyp, at hvis man dyrker e-sport, så får man diverse skavanker.
24 timer om ugen
Noget andet, som Christian Lund Straszek fandt i sin forskning, var, at gruppen af unge amatører indenfor e-sport dedikerede godt og vel 24 timer om ugen til e-sport. Det svarer til knap 3½ time om dagen.
- Det er relativt meget, konstaterer han.
- Og det er en aldersgruppe, der går i skole. Jeg ved godt, der har været forskellige reformer, men man kan sige, at skolen stadigvæk er en smule stillesiddende. Så e-sport tilføjer en del stillesiddende timer til en i forvejen stillesiddende dag, og det er udfordrende.
- Hvis der skulle være noget fra mit faglige perspektiv, som er akilleshælen for e-sport, så er det den betragtelige mængde stillesiddende aktivitet, som det fordrer.
Godt for hovedet
Hos Sørby E-sport fik Helge Adam Møller prøvet kræfter med e-sporten og Counter-Strike. Og han var udfordret. Især på hurtigheden.
- Hvis jeg var teenager, så er jeg sikker på, at jeg ville blive lige så hooked på det der som de unge.
- Men det er jeg jo ikke. Og jeg er for langsom på tastaturet og nok for gammel til at blive hurtig til at betjene det. Så det er ikke noget, jeg ville kaste mig over, men jeg kan dæleme godt forstå de unge knægte og piger bliver grebet af det.
Man skaber et fællesskab omkring noget, der har manges interesse
For det er godt for hovedet, som Helge Adam Møller siger.
- Og det er altid godt at være sammen med nogen. Det er bedre end at sidde derhjemme alene og spille eller sidde derhjemme og ikke lave noget.
Skaber et fællesskab
Det er også den faktor, som Christian Lund Straszek påpeger i forhold til den mentale sundhed.
Han nævner blandt andet et stykke dansk forskning. Her har man sammenlignet unge, der går på en e-sportslinje i skolen, unge, der gamer i deres fritid og så unge, der slet ikke gamer. Undersøgelsen viser, at alle gruppe scorer stort set ens på mental velvære og mestringsevne.
- Og DIF og DGI har siden 2018 støttet op omkring, at man kan samles fysisk omkring e-sport.
- Der er sket noget i foreningslivet, og det er jo meget unikt for Danmark, det her foreningsliv. Man kan komme et fysisk sted hen, man betaler kontingent, der er en træner, så man kan udvikle sig. Så man går fra at være gamer på værelset til at det bliver lidt mere professionelt.
- Man skaber et fællesskab omkring noget, der har manges interesse. Det fordrer en hel masse positivt. Det her med at have et tilhørsforhold og samles omkring noget, som andre også synes er interessant, siger Christian Lund Straszek.