Benny Larsen fra Slagelse var en glad mand torsdag i sidste uge.
- Fedt, udbrød han.
For den 22. februar blev det nemlig officielt, at transportministeriet har afsat 552 millioner kroner til støjprojekter over hele landet. Blandt andet ved Benløse, Sorø og Slagelse.
Vi frygter at det nuværende støjniveau vil blive forstærket af støjmuren
Piben fik dog en anden lyd, da Benny Larsen opdagede, at støjværnet kun skulle sættes op på den nordlige side af Vestmotorvejen ved Slagelse.
Han bor selv på den sydlige del og har mærket, at støjen fra motorvejen de seneste år er kraftigt eskaleret.
- Der bliver kørt stærkt og trafikmængden er øget, så støjen er også i den grad blevet øget, fortæller han.
Med en støjskærm på den modsatte side, frygter han, at støjen nu bliver endnu kraftigere.
- Når vi kigger ind i en seks meter høj støjskærm, så tænker vi, at støjen dybest set kun kan blive smidt baglæns, siger Benny Larsen.
Risiko for mere støj
Den bekymring deler flere naboer, der bor i samme område, og har skrevet ind til TV2 ØST. Blandt andre Marlene Højgaard fra Slagelse:
- Vi frygter, at det nuværende støjniveau vil blive forstærket af støjmuren på den nordlige side, hvis støjen reflekteres, skriver hun.
Den frygt behøver de dog ikke at have, lyder det fra Vejdirektoratet.
- Det er ikke en risiko, fordi vi vælger et støjværn, der er støjabsorberende og ikke støjreflekterende, fortæller Vejdirektoratets støjekspert Jakob Fryd.
Sådan absorberes støjen
Hvor et støjreflekterende støjværn er en fast plade uden huller i, så består et støjabsorberende støjværn af en plade med huller i.
Inde bag hullerne ligger noget isolering, som eksempelvis mineraluld.
Støjen trænger altså ind i en kerne af isolering, der absorberer lyden. På den måde sikrer man, at støjen ikke ryger tilbage på den modsatte side af vejen.
Vejdirektoratet er blevet mere opmærksomme på at benytte de støjabsorberende støjværn de seneste år, fortæller Jakob Fryd.
- De reflekterende støjskærme vil vi gerne undgå, når vi bygger nye støjskærme, og specielt når der er boliger på den anden side.
Efterspørger flere støjskærme
Selvom Benny Larsen glæder sig over, at Transportministeriet nu har afsat hundredevis af millioner til støjskærme landet over, så sidder han tilbage med et brændende ønske:
- At vi også får sat støjskærme op på den sydlige del af motorvejen, siger Benny Larsen.
Ifølge Jakob Fryd er det en mulighed, at det kommer til at ske en dag.
- Løbende undersøger vi mulige støjskærmsprojekter langs statsvejene. Det kan godt være, vi på et tidspunkt skal lave undersøgelser på sydsiden af motorvejen, men der er vi bare ikke kommet til endnu, siger Jakob Fryd.
Foreløbigt er det dog kun muligheden for en støjskærm på den nordlige side, der er blevet undersøgt.
Det skyldes, at det var det forligskredsen bag transportaftalen lagde op til.