Frygter ekstra støj fra nyt støjværn til flere millioner kroner

552 millioner kroner er afsat til at bekæmpe støj fra motorveje i hele landet. Men nu frygter en gruppe borgere, at støjværnene vil give mere støj.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Benny Larsen fra Slagelse var en glad mand torsdag i sidste uge.

- Fedt, udbrød han.

For den 22. februar blev det nemlig officielt, at transportministeriet har afsat 552 millioner kroner til støjprojekter over hele landet. Blandt andet ved Benløse, Sorø og Slagelse.

quote Vi frygter at det nuværende støjniveau vil blive forstærket af støjmuren

Marlene Højgaard, Slagelse

Piben fik dog en anden lyd, da Benny Larsen opdagede, at støjværnet kun skulle sættes op på den nordlige side af Vestmotorvejen ved Slagelse.

Han bor selv på den sydlige del og har mærket, at støjen fra motorvejen de seneste år er kraftigt eskaleret.

- Der bliver kørt stærkt og trafikmængden er øget, så støjen er også i den grad blevet øget, fortæller han.

Støjværnet vil kun dække den nordlige side af Vestmotorvejen.
Støjværnet vil kun dække den nordlige side af Vestmotorvejen. Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

Med en støjskærm på den modsatte side, frygter han, at støjen nu bliver endnu kraftigere.

- Når vi kigger ind i en seks meter høj støjskærm, så tænker vi, at støjen dybest set kun kan blive smidt baglæns, siger Benny Larsen.

Risiko for mere støj

Den bekymring deler flere naboer, der bor i samme område, og har skrevet ind til TV2 ØST. Blandt andre Marlene Højgaard fra Slagelse:

- Vi frygter, at det nuværende støjniveau vil blive forstærket af støjmuren på den nordlige side, hvis støjen reflekteres, skriver hun.

Flere steder langs Vestmotorvejen skal der etableres støjværn - også her ved Slagelse.
Flere steder langs Vestmotorvejen skal der etableres støjværn - også her ved Slagelse. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Den frygt behøver de dog ikke at have, lyder det fra Vejdirektoratet.

- Det er ikke en risiko, fordi vi vælger et støjværn, der er støjabsorberende og ikke støjreflekterende, fortæller Vejdirektoratets støjekspert Jakob Fryd.

Sådan absorberes støjen

Hvor et støjreflekterende støjværn er en fast plade uden huller i, så består et støjabsorberende støjværn af en plade med huller i.

Inde bag hullerne ligger noget isolering, som eksempelvis mineraluld.

Støjen trænger altså ind i en kerne af isolering, der absorberer lyden. På den måde sikrer man, at støjen ikke ryger tilbage på den modsatte side af vejen.

Vejdirektoratet er blevet mere opmærksomme på at benytte de støjabsorberende støjværn de seneste år, fortæller Jakob Fryd.

- De reflekterende støjskærme vil vi gerne undgå, når vi bygger nye støjskærme, og specielt når der er boliger på den anden side.

Efterspørger flere støjskærme

Selvom Benny Larsen glæder sig over, at Transportministeriet nu har afsat hundredevis af millioner til støjskærme landet over, så sidder han tilbage med et brændende ønske: 

- At vi også får sat støjskærme op på den sydlige del af motorvejen, siger Benny Larsen.

Læs også
Stort støjprojekt på vej til regionen
Læs også
Stort støjprojekt på vej til regionen

Ifølge Jakob Fryd er det en mulighed, at det kommer til at ske en dag.

- Løbende undersøger vi mulige støjskærmsprojekter langs statsvejene. Det kan godt være, vi på et tidspunkt skal lave undersøgelser på sydsiden af motorvejen, men der er vi bare ikke kommet til endnu, siger Jakob Fryd.

Læs også
Hun bor i støjhelvede - nu er der godt nyt på vej
Læs også
Hun bor i støjhelvede - nu er der godt nyt på vej

Foreløbigt er det dog kun muligheden for en støjskærm på den nordlige side, der er blevet undersøgt.

Det skyldes, at det var det forligskredsen bag transportaftalen lagde op til.


Nyhedsoverblik