Der bliver savet, slebet, hamret og malet i SFO'en på Marievangsskolen i Slagelse.
En ganske almindelig aktivitet, som både børn og voksne her er vant til.
Men som noget nyt er pædagogerne sideløbende med deres arbejde på besøg hos forskellige erhvervsuddannelser for at blive klogere på håndværksfagene.
Tanken er, at pædagogerne skal tage deres tilegnede viden om håndværk med sig hjem på deres skoler og introducere børnene for deres viden. Når børnene har prøvet kræfter med de forskellige former for håndværk, får de et svendebrev.
Det er en del af et nyt projekt, som professionshøjskolen Absalon står i spidsen for. Indtil videre er Marievangsskolen i Slagelse Kommune og Høng Skole i Kalundborg Kommune med i projektet.
Mere plads til håndværk
En af de pædagogstuderende fra Absalon, der er med i projektet, er Mads Jacob Olsson. Han har for eksempel været forbi maleruddannelsen, hvor han har lært forskellige malertekniker.
Den viden har han taget med tilbage til børnene i SFO'en på Marievangsskolen.
- Jeg synes, det er fedt, hvis jeg kan være med til at åbne deres øjne og vise dem, at der er andet i verdenen end det, de kender til, siger han.
Og det er netop tanken bag hele projektet, fortæller Mikkel Snorre Wilms Boysen, der er docent og projektleder på Professionshøjskolen Absalon.
- De pædagogstuderendes rolle er at være medudvikler af de her spændende workshops, fordi hvis du går hen på en uddannelse, hvor man arbejder for eksempel som bygningsmaler, så vil man arbejde med det på en særlig professionel måde, og det skal vi have oversat til nogle sjove, spændende, kreative øvelser til børnene, siger han og fortsætter:
- Formålet er at være med til at skabe en anden type skole, hvor der er meget mere plads til håndværk, kreativitet og det manuelle arbejde.
Skal øge interesse for erhvervsuddannelser
Projektet skal munde ud i et undervisningsformat, der kan anvendes af pædagoger i SFO, og som kan integreres på pædagoguddannelsen, og er støttet af Tietgenfonden, der blandt andet arbejder for at fremme dansk erhvervsliv.
På lang sigt håber folkene bag projektet, at det kan være med til at vende den dalende interesse, der har været for erhvervsuddannelserne de sidste mange år.
Ifølge Danmarks Statistik har der siden 2016 og frem til i dag været et fald i tilgangen til de erhvervsfaglige uddannelser på cirka 23 procent.
Projektet bliver da også taget godt imod hos Kalundborgegnens Erhvervsråd, som også er involveret i projektet.
- Vi kommer til at mangle håndværkere på næsten alle parametre. Derfor er det jo vigtigt, at vi får interessen skabt helt nede hos lille Tobias og Mohammed i indskolingen, siger Morten Hass Augustsen, der er erhvervskonsulent i Kalundborgegnens Erhvervsråd.
Forældre skal snakke med
Projektets primære målgruppe er SFO-børn på 2. og 3. klassetrin og deres forældre. Ifølge Mikkel Snorre Wilms Boysen fra Professionshøjskolen Absalon er forældrene nemlig også en vigtig brik i arbejdet med at få flere børn og unges øjne op for erhvervsuddannelserne.
Derfor er børnesvendebrevet både en anerkendelse for børnenes engagement, men også et konkret redskab til at snakke om håndværksfagene.
- Når de har det her svendebrev, hvor der står, hvad de har lært, så vil man også kunne tale med forældrene, og de kan være med i den proces, vi har gang i, med at åbne horisonterne, siger Mikkel Snorre Wilms Boysen.
I projektet deltager Høng Skole, Marievangsskolen, Kalundborgegnens erhvervsråd, Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser samt Professionshøjskolen Absalon.
Hvis projektet viser gode resultater, er det tanken at brede børnesvendebrevet ud til resten af landet.