Storebæltsfærge skal skrottes, men nu er den nymalet

Den tidligere storebæltsfærge M/F Broen er nu blevet malet, selvom kommunen har besluttet at skrotte den asbestramte færge.

M/F broen skinner på ny.

Selvom færgen sejlede sin sidste tur over Storebælt i 1992, og i dag står til at blive skrottet, så har den nu fået en helt ny omgang maling.

quote Vi må erkende, at den beslutning vi tog dengang var på et uoplyst grundlag, og det har jeg lært rigtig meget af

Knud Vincents (V), borgmester, Slagelse Kommune

Det har vakt undren blandt flere Korsør-borgere i Facebookgruppen KORSØR "Lige nu".

- Super flot, men nu spørger jeg lige, skulle den ikke skrottes, skriver en af brugerne.

Læs også
Danmarks sidste storebæltsfærge skulle bevares som et vartegn - nu skal den skrottes
Læs også
Danmarks sidste storebæltsfærge skulle bevares som et vartegn - nu skal den skrottes

En anden forestiller sig, at den nye maling har noget at gøre med, at der næste år kommer en stor begivenhed til Korsør.

- Der er jo Royal Run til næste år. Jeg er sikker på, vi får shinet vores by op, skriver brugeren.

Der ligger dog en helt anden forklaring bag.

- Det er en årlig vedligeholdelsesopgave. En lokal malermester har den opgave, fortæller Knud Vincents (V), der er borgmester i Slagelse Kommune.

Et dyrt vartegn

Oprindeligt købte kommunen færgen, der igennem en årrække har fungeret som diskotek i Aarhus, for 17,4 millioner kroner.

Idéen var, at den skulle være et nyt vartegn for Korsør.

Det viste sig dog, at færgen indeni var fyldt med rust, råddent træ og asbest.

Færgen er rusten og plaget af alger.
Færgen er rusten og plaget af alger. Foto: Ivan Nielsen - TV2 ØST

En renovering på op mod 242,8 millioner kroner ville være nødvendig, før man kunne lukke folk indenfor.

- Vi må erkende, at den beslutning, vi tog dengang, var på et uoplyst grundlag, og det har jeg lært rigtig meget af, siger Knud Vincents.

Derfor endte det med, at kommunen droppede projektet og besluttede at skrotte færgen.

Efter åbningen af Storebæltsbroen i 1998 er der ikke længere brug for en færge mellem Fyn og Sjælland.
Efter åbningen af Storebæltsbroen i 1998 er der ikke længere brug for en færge mellem Fyn og Sjælland. Foto: Toke Kristensen - TV2 ØST

Det vil koste små 10 millioner kroner at skrotte færgen, og de penge er kommunen ikke villige til at betale på nuværende tidspunkt.

- Vi har et budget på 200 millioner kroner på anlæg, og hvis du piller 10 millioner ud af det budget, så er der andre ting, vi ikke kan prioritere, siger Knud Vincents.

En halv million til vedligehold

Nu er der hvert år sat 500.000 kroner af til at holde færgen i pæn stand.

En aktindsigt, som TV2 ØST har foretaget, viser, at 76.800 kroner er gået til maling af udvendige overflader, der er rustne.

- Det kan man jo have mange meninger om, men så længe den ligger der, synes jeg, det er meget fint, at den bliver vedligeholdt, siger Knud Vincents.

Læs også
Færge udsat for hærværk: - Det ligner ikke noget
Læs også
Færge udsat for hærværk: - Det ligner ikke noget

Han understreger, at selvom der er sat 500.000 kroner af til vedligehold hvert år, så betyder det ikke, at alle pengene skal bruges. 

- Vi vil helst bruge mindst muligt, siger han.

Lige nu er planen nemlig stadig, at færgen skal skrottes, men ingen ved hvornår.

- Den beslutning, der blev taget sidste år, sagde, at der sker ikke noget ved, den står der i ti år, afslutter Knud Vincents


Nyhedsoverblik