Tirsdag forbød Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen al transport på det danske jernbanenet med sættevogne læsset på såkaldte ’lommevogne’.
Det sker efter den alvorligste togulykke i 30 år, der den 2. januar kostede otte personer livet. En trailer faldt tilsyneladende af et godstog og ramte et modkørende lyntog, der var på vej over Storebæltsbroen.
Nu har styrelsen givet jernbanevirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af sættevogne læsset på lommevogne.
Det skriver styrelsen på deres hjemmeside.
Skærpede vilkår opretholdes
Tilladelsen gives, efter at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget det nødvendige materiale fra virksomheden, skriver de. Blandt andet dokumentation for, at fastlåsningsmekanismen er sikret på forsvarlig vis.
- Styrelsen noterer sig med tilfredshed, at det er muligt at kontrollere, om fastlåsningsmekanismen virker efter hensigten, at metoden hertil er mulig at anvende i praksis og endelig at den vejledning, som virksomhedens medarbejdere arbejder ud fra, forekommer godt illustreret og forståelig, skriver styrelsen.
De oplyser desuden, at de skærpede vilkår med hensyn til fart i forhold til vindforholdene opretholdes.