Otte personer mistede livet onsdag, da et lyntog blev ramt af dele fra et modkørende godstog.
Ifølge de foreløbige havariundersøgelser røg en trailer af et godstog og ramte lyntoget.
Hvad der resulterede i ulykken – om det var blæsten, monitoreringen eller andre ting, der spillede ind – er ikke undersøgt til bunds endnu. Men ulykken får nu Dansk Folkeparti til at stille et nyt forslag.
- Vi foreslår, at godstog maksimalt på køre 80 km/t på Storebælt, da meget peger på, at det var godstoget, der var skyld i ulykken, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til TV 2.
Ordføreren ønsker samtidig, at Havarikommissionens undersøgelse af ulykken bliver fremskyndet.
- Jeg har allerede kontaktet ministeren, så alle transportordførerne kan få en briefing af Havarikommissionen. Men allerede nu mener jeg, at vi skal gå med livrem og seler. Man kan ikke bare ignorere ulykken og fortsætte med fuld hastighed på godstogene. Jeg synes, det er sund fornuft at sænke hastigheden, siger han til TV 2.
Artiklen fortsætter under billedet.
Den værste jernbaneulykke i 30 år
Ulykken skete onsdag klokken 07.35, da et lyntog med kurs mod København kørte ind på Storebæltsbroen tæt ved Nyborg på Fyn. Her ramte toget sandsynligvis en trailer fra et godstog, der var på vej i modsatte retning med tom emballage fra Carlsberg.
Artiklen fortsætter under indslaget.
Fem kvinder og tre mænd mistede livet i togulykken. Der var ingen børn blandt de dræbte.
Fredag lykkedes det politiet at identificere alle ofre. De pårørende er underrettet.
Ulykken på Storebælt er den værste jernbaneulykke i Danmark siden Sorøulykken i 1988.