- Det er behandlet så uværdigt og med mangel på respekt

Flere beboere har kritiseret håndteringen af deres indbo i forbindelse med genhusningen fra Smedeparken efter asbestfund. LLO bakker op.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der mødte Jan Ekstrøm fra Smedeparken i Sorø en ærgerlig overraskelse, da han tidligere på sommeren fik adgang til sit indbo, der lige nu står opmagasineret i et depot.

quote Det er behandlet så uværdigt og med mangel på respekt for de mennesker, der ejer det

Jan Ekstrøm, beboer, Smedeparken

- Egentlig er jeg grædefærdig. Det må jeg indrømme, siger han og kigger rundt i det tætpakkede depotrum.

Flere ting er pakket eller står på en sådan måde i depotet, at de ifølge Jan Ekstrøm risikerer at blive ødelagt.

- Det er ting, jeg har gået og værnet om, konstaterer han.

Jan Ekstrøms ejendele fra et helt liv, heraf de seneste 13 år i Smedeparken, blev i starten af maj pakket ned i al hast, efter Sorø Kommune udstedte et påbud om genhusning.

Jan Ekstrøms indbo er fordelt ud over fire depotrum på et lager i Høng, som ligger 20 kilometer fra hans hjem i Sorø.
Jan Ekstrøms indbo er fordelt ud over fire depotrum på et lager i Høng, som ligger 20 kilometer fra hans hjem i Sorø.

Påbuddet blev givet, fordi der ved flere målinger var blevet fundet asbeststøv i lejlighederne.

Det betød, at 155 beboere fra 91 lejligheder skulle fraflytte med de ejendele, der kunne være i en kuffert.

Læs også
155 beboere tvunget ud af deres hjem - forstå asbestsagen fra Smedeparken
Læs også
155 beboere tvunget ud af deres hjem - forstå asbestsagen fra Smedeparken

Resten af indboet blev efterfølgende hentet og renset af et skadeservicefirma, inden det blev kørt på depot af et flyttefirma.

- Jeg synes ikke, vi er blevet behandlet ordentligt. Rummene er kun syv kvadratmeter, og det er stablet oven på hinanden, konstaterer Jan Ekstrøm.

Forstå asbestsagen i Smedeparken:

  • 14. februar 2024: De første analyser viser forekomster af asbest i en række lejligheder i Smedeparken.

  • 8. april 2024: Nye luftmålinger i en række lejligheder viser ifølge Styrelsen for Patientsikkerhed, at "der er tale om en betydelig forurening med asbest i boligerne i Smedeparken" og at "forureningen udgør en nærliggende sundhedsfare for beboerne".

  • I en lejlighed måles op til 18.500 asbestfibre per kubikmeter i en af lejlighederne. Det er langt over WHO's grænseværdi på 1000.

  • 19. april 2024: Sorø Kommune udsteder på anbefaling fra Styrelsen for Patientsikkerhed et påbud til DAB om at genhuse beboerne i Smedeparkens 91 lejligheder.

  • 26. april 2024: På grund af store forskelle i analyserne fra februar 2024 og prøverne fra den 8. april 2024 får DAB lavet yderligere en række målinger i fire lejligheder.

  • Denne prøve viste i modsætning til de forudgående prøver, at "de aktuelle lave luftkoncentrationer" af asbest var "uproblematiske".

  • Sorø Kommune fastholder påbuddet, og stiller i den forbindelse ikke op til interview/svarer på spørgsmål om, hvorvidt påbuddet i lyset af de nye prøvesvar er nødvendigt.

  • 3. maj 2024: Beboerne flytter fra deres lejligheder.

Ifølge den 77-årige pensionerede skolelærer er ting fra både kælderrum og lejlighed blandet sammen, ligesom flere flyttekasser ifølge ham ser ud, som om at tingene bare er blevet hældt ned i dem.

Jan Ekstrøm ved heller ikke, hvor flere ting af stor affektionsværdi befinder sig.

- Min bedstemors gamle sybord står der, men glaspladen mangler, og jeg ved ikke, hvor den er, siger han og tilføjer:

- Det er behandlet så uværdigt og med mangel på respekt for de mennesker, der ejer det. Og det gør mig rigtig ked af det.

3. maj blev beboerne fra Smedeparken genhuset. De kunne hver især tage indholdet svarende til en kuffertstørrelse med sig. Resten blev håndteret af en række firmaer, som DAB har lavet aftaler med.
3. maj blev beboerne fra Smedeparken genhuset. De kunne hver især tage indholdet svarende til en kuffertstørrelse med sig. Resten blev håndteret af en række firmaer, som DAB har lavet aftaler med. Foto: Lars Andersen / TV2 ØST

Beboerne har efter flytningen fået en frist til at gennemgå det flyttede indbo for skader og mangler.

- Jeg har haft 14 dage til at gøre indsigelse. Det vil sige, jeg har haft 14 dage til at gennemgå alle mine ejendele.

- Det kan man ikke nå. Det er umuligt, siger Jan Ekstrøm og ser rundt på de 71 flyttekasser, der står opmagasineret i et andet af i alt fire depotrum.

quote Vi overdriver ikke. Hele vores indbo er splittet i atomer

Susanne Svensson, beboer, Smedeparken

Selvom Jan Ekstrøm nu er flyttet i en midlertidig pavillon, er det ikke muligt for ham at flytte alle sine sager til det midlertidige hjem.

Pavillonen er nemlig fuldt møbleret, ligesom der er strenge regler for blandt andet at hænge ting op på væggene.

Ifølge Susanne Svensson har nogle beboere oplevet, at deres ejendele er blandet med andre beboeres ejendele. - Der er mange effekter, vi ikke kan finde, siger hun.
Ifølge Susanne Svensson har nogle beboere oplevet, at deres ejendele er blandet med andre beboeres ejendele. - Der er mange effekter, vi ikke kan finde, siger hun. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Jan Ekstrøm er ikke ene med kritikken. Dels fortæller han, at flere naboer har oplevet det samme. TV2 ØST har også talt med Susanne Svensson, der er vred over det syn, der mødte hende:

- Vi overdriver ikke. Hele vores indbo er splittet i atomer, siger hun og tilføjer:

- Vi har ikke en kinamands chance for at kigge vores flyttekasser igennem. Flere af mine naboer siger, de kan slet ikke overskue at kigge i lageret – for hvad skal de gøre med det?

Chef indrømmer fejl

Dennis Christensen, der er udlejningschef i DAB, erkender, at der er sket fejl.

- I den indledende fase er det vores opfattelse, at flyttefirmaet har svigtet beboerne. Vi kunne godt have tænkt os, at flyttefirmaet på et tidligere tidspunkt havde gjort opmærksom på problemet med, at rummene var for små, siger han.

quote Vi har ikke haft indflydelse på, hvor beboernes ting skal opbevares

Victor Helgogaard, administrerende direktør, Mesterflyt

Det er boligadministrationsselskabet DAB, der administrerer Smedeparken på vegne af Sorø Boligselskab.

Han mener dog også, at DAB er kommet beboerne i møde, efter at flere beboere fra Smedeparken gik til lokalpressen og rejste deres kritik.

Dennis Christensen, udlejningschef i DAB, understreger, at flytningen skulle gå meget hurtigt, hvor fokus i første omgang var at få flyttet beboerne. Han anerkender også, at de faciliteter, DAB kunne skaffe til indbo i første omgang, var utilstrækkelige.
Dennis Christensen, udlejningschef i DAB, understreger, at flytningen skulle gå meget hurtigt, hvor fokus i første omgang var at få flyttet beboerne. Han anerkender også, at de faciliteter, DAB kunne skaffe til indbo i første omgang, var utilstrækkelige. Foto: Lauge Germundsson - TV2 ØST

- Vi har sørget for, der er kommet flere og større rum til nogle af beboerne, siger Dennis Christensen og tilføjer:

- I det omfang, der har været indsigelser omkring håndteringen af indboet, er vi nødt til at henvise til flyttefirmaet, for det er primært dem, der har håndteret indboet.

Det er vel jer, der har hyret flyttefirmaet og dermed jer, der bør være beboerne behjælpelige med at rette op på det her?

- Vi er ikke behjælpelige med at få rettet op på det, forstået på den måde, at hvis flyttefirmaet har lavet skader, så er det et forhold mellem personen, der er blevet flyttet for og flyttefirmaet. For hvem kan ellers se, hvis der mangler noget?

- Men vi har talt med flyttefirmaet om, hvordan de håndterer de her henvendelser af flere omgange.

Skyder tilbage på DAB

DAB har hyret Holbæk-virksomheden Mesterflyt til at forestå flytningen af indbo fra de 91 lejligheder.

- Vi har ikke haft indflydelse på, hvor beboernes ting skal opbevares. DAB er vores kunde, og vi har ageret på de instrukser, vi har fået fra DAB, forklarer administrerende direktør Victor Helgogaard og tilføjer:

- Hvis vi har sagt til DAB, der ikke har været plads nok, har der ikke været opbakning til, at man brugte flere depotrum – så det skulle simpelthen bare stables ind oven på hinanden.

I har med folks private ejendele at gøre, og I vælger alligevel at stable indboet ind i depotrummene oven på hinanden, selvom der ikke er plads nok – er det den rigtige løsning?

- Det må DAB svare på. Vi kan kun gøre, hvad vores kunde beder os om. Og det er i det her tilfælde DAB – ikke beboerne.

Smedeparken er opført sidst i 1970'erne, hvor asbest var udbredt i byggematerialer. Hele byggeriet er således belagt med eternittag, som indeholder asbest. Det almene boligbyggeri har i alt 91 lejemål.
Smedeparken er opført sidst i 1970'erne, hvor asbest var udbredt i byggematerialer. Hele byggeriet er således belagt med eternittag, som indeholder asbest. Det almene boligbyggeri har i alt 91 lejemål. Foto: August Tærsker Høgh - TV2 ØST - Arkivfoto

TV2 ØST har også talt med Polygon, som er den virksomhed, der har pakket lejlighederne ned og renset indboet efterfølgende.

Her oplyser driftsdirektør Stefan Gravang, at man ikke vil kommentere sagen.

quote Det er udlejer, der har ansvaret

Anders Svendsen, chefjurist, LLO

TV2 ØST har forelagt DAB kritikken, hvor man ifølge Dennis Christensen ikke kan genkende Mesterflyts udlægning af forløbet om manglende plads i depotrummene.

LLO: Ansvar ligger hos udlejer

Ifølge Lejernes Landsorganisation, LLO, peger pilen for ansvaret omkring hele flytteprocessen og håndteringen af indboet dog kun et sted hen for beboerne fra de 91 lejligheder i Smedeparken.

- Det er udlejer, der har ansvaret, siger chefjurist Anders Svendsen og tilføjer:

- Det er måske flyttemanden, som har ridset et konkret møbel eller lignende, men ligesom en arbejdsgiver har et ansvar for, hvad en medarbejder laver, er det i dette tilfælde boligselskabet, der har ansvaret for de firmaer, de hyrer ind.

Læs også
Beboere må vente over et år på at flytte hjem igen
Læs også
Beboere må vente over et år på at flytte hjem igen

Han forstår godt, at lejerne er utilfredse med den måde indboet er opbevaret på.

Men der er ingen vej uden om, hvis man har mistanke om, at der mangler noget eller noget er ødelagt: Beboerne er nødt til at gennemgå deres ejendele nu.

- Hvis de venter 11 måneder med at pakke ud og sige, at der mangler noget, så er det meget vanskeligt at komme igennem med et krav, siger Anders Svendsen.

Forelagt synspunkterne fra LLO siger udlejningschef Dennis Christensen:

- Først og fremmest, når vi taler om inventar, skal beboeren tage kontakt til flyttefirmaet og tale med dem om det.

Dennis Christensen lover også, at DAB vil gå ind i sagen, hvis beboere får deres krav mod flyttefirmaet afvist på grund af 14-dagesfristen.

- Derfor har vi også talt med flyttefirmaet om, at de må udvise lidt større konduite.


Nyhedsoverblik