Når toget torsdag aften den 29. februar klokken 23.31 kører afsted fra perronen og den gamle stationsbygning i Rødvig, så forsvinder et stykke toghistorie.
Men det er ikke fordi – som det er sket så mange steder gennem tiden – at hele banen lukker.
Det er et stykke historie, som har været med til at sikre, at der stadig er jernbane til Rødvig
Tværtimod. For Østbanen på Stevns, hvor Rødvig er sidste stop, er under en omfattende renovering.
Det er i den forbindelse besluttet at flytte byens station til et mere centralt sted i byen og dermed væk fra den 145 år gamle stationsbygning, der har stået der helt fra banens etablering.
- Jeg vil ikke sige, jeg har en tåre i øjenkrogen, men jeg vil sige, det er med vemod, for det er et stykke historie, som har været med til at sikre, at der stadig er jernbane til Rødvig.
Ordene kommer fra Ole Plum. Han er jernbaneentusiast og forfatter til bogen om Østbanen fra 2004.
- Østbanen er en lokalbane i stadig udvikling, og derfor er jeg glad for, at man er fremsynet og nu flytter stationen, så den er relevant for flere, siger han og oplyser, at ønsket om at flytte stationsbygningen har eksisteret i mange år.
For selvom navnlig turister har været glade for den korte afstand fra stationen til havnen og det lokale ishus, så har de daglige brugere fundet vejen til stationen lang.
Kystbyen er nemlig vokset et godt stykke ind i baglandet.
Det har gjort, at mange af byens indbyggere i dag oplever at køre hele vejen gennem byen med toget, for så at skulle bevæge sig tilbage igen ad stier eller veje for at komme hjem.
Behovet for at bygge en station i Rødvig fulgte oprindeligt med byens havn.
- Når vi taler om Rødvig, har der tilbage i tiden været et lille fiskerleje, som kammerherre Peder Brønnum Scavenius i 1859-1860 lod opgradere til en egentlig havn, for at han blandt andet kunne udskibe korn, fortæller Ole Plum.
For at få gods transporteret til og fra havnen blev banen etableret i 1879 og med den også stationsbygningen.
- Rødvig blev havneby for Store Heddinge, på samme måde som Bandholm blev det for Maribo nogle år forinden, fortæller Ole Plum og tilføjer:
- Det viser også tydeligt, hvorfor stationen blev placeret ved vandet, med et havnespor det sidste stykke ned til havnen.
Fra gods til passagerer
Dengang var stationsbygningen noget mindre end i dag.
- Jeg ved ikke, hvor meget man ventede sig af banen i begyndelsen. For stationen i Rødvig blev bygget i samme størrelse som Tokkerup – men de to stationsbyer har udviklet sig noget forskelligt, må man sige, siger Ole Plum.
Tokkerup Station blev nedlagt som station og erstattet med et trinbræt i 1974, hvorimod Rødvig Station blev udvidet i 1950, alt imens er byen vokset fra 100 indbyggere ved det forrige århundredskifte til omkring 1.900 i dag.
Rødvig Station kort fortalt
Rødvig Station blev opført i 1879.
1950-1951 blev stationen udvidet blandt andet med større ventesal og større stations- og postkontor.
Stationsbygningen bliver totalrenoveret i 1983, og det indre bliver lavet tidssvarende med billetsalg, og de gamle retirader (lokummer) rives ned til fordel for toiletter.
I 1992 flyttede Stevns Turistforening ind på stationen, og de varetog så også jernbane- og postforretningerne.
Turistkontoret lukkede tre år senere, og frem til 2004, hvor stationen blev lukket, blev salg af billetter og postekspedition løst på forskellige måder.
At Rødvig er vokset i størrelse, vidner også om, at såvel stationen som Østbanens rolle har ændret sig fra dengang til i dag.
- Som det var med mange privatbaner, blev de bygget primært til gods og sekundært passagerer, forklarer Ole Plum.
Der kørte stadig regelmæssige godstog på Østbanen op gennem 1960’erne og 1970’erne, men siden da har banen i langt overvejende grad været brugt til passagertransport.
Passagererne har dog ikke altid været lige loyale.
- Efterkrigstiden betød, at privatbilismen blomstrede, og det er ikke nogen hemmelighed, at den kollektive trafik fra midt 1950’erne havde det svært, hvor også Østbanen var truet på sin eksistens, siger Ole Plum.
- Men den vandt slaget, tilføjer han.
Skaber et rekreativt område
Selve stationsbygningen har ikke været i brug de seneste 20 år.
Ifølge Stevns Kommune står den til at indgå i et rekreativt område, som skal etableres ned mod havnen og kysten på det gamle baneareal.
- Det er et stykke kulturhistorie, bygget i kalksandsten i modsætning til de øvrige stationsbygninger på Østbanen, der blev bygget i tegl, siger Ole Plum og tilføjer:
- Det er en bygning, som er unik, og derfor har man også lavet klausuler på, hvad den må bruges til.
I dag rejser der over en million passagerer om året med Østbanen, hvorfra de 79.000 sidste år steg ombord på toget i Rødvig.