Det er ikke nogen hemmelighed, at skinnerne på Østbanen er nedslidte.
Men hvis de skal renoveres for at gøre skinnerne mere tidssvarende, kan regningen hurtigt løbe op mod 650 millioner kroner.
Sådan lyder vurderingen hos Region Sjælland. De har ansvar for renovering og vedligeholdelsen af Østbanen, der normalt kører med passagerer mellem Køge til Faxe Ladeplads og Rødvig på Stevns.
Men som Region Sjælland flere gange har været ude at sige, så kan de ikke finde pengene til den omkostningsfulde reparation af skinnerne i budgettet.
Derfor har medlemmerne i Region Sjællands Udvalg for Regional Udvikling fået en god idé, som har fået bred opbakning. De mener, at en aktør som for eksempel Banedanmark bør eje og vedligeholde skinnerne.
Jeg tænker, det giver rigtig god mening, at Banedanmark vedligeholder vores togskinner
- Det mener vi nok på den længere bane, at det skal et eller anden fælles selskab. Det kunne være Banedanmark. Fordi på den måde udjævner man de her store investeringer. Og da vi kun har nogle ganske få baner at tjene penge på, så udjævner man det i hele Danmark med baner, der har mange flere passagerer end vores ydre distriktsbane har, siger Jørgen Holst (EL), medlem af Udvalget for Regional udvikling i Region Sjælland.
På den måde kan regionerne undgå at stå med store udgifter til baner, der ikke har så mange passagerer og ligeså store indtægter fra billetsalg i forhold til de større strækninger andre steder i landet.
Banedanmark har know how
Selv har formanden for Udvalget for regional udvikling, Peter Jacobsen (DF) tidligere sagt sådan her om løsningen til TV2 Lorry.
- Hvis vi skal kunne se os selv i det her projekt i fremtiden, så burde man overveje en model, hvor skinnerne ejes af Banedanmark, og at vi så som operatør på Lokaltogene betaler for at køre på skinnerne, sagde Peter Jacobsen (DF) den 31. oktober til TV2 Lorry.
Artiklen fortsætter under billedet.
Spørger man Felex Pedersen (S), der også er medlem af regionens udvalg, er der flere fordele ved, at for eksempel Banedanmark overtager vedligeholdelsen af skinnerne på lokalbanerne.
- Jeg ser det, som en god idé. De (Banedanmark, red.) har også know how til det. De sætter signalerne op på banelegemerne alligevel. Der er en udvikling i, at lokalbanerne også kan have de her sikkerhedssystemer og alt muligt andet på banerne. Så det ser jeg som en naturlig del, siger Felex Pedersen.
På Hårlev Station mødte TV2 ØST lørdag flere passagerer, der bakkede op om regionsrådsmedlemmernes idé.
- Jeg tænker, det giver rigtig god mening, at Banedanmark vedligeholder vores togskinner. Men som situationen er lige nu, så tvivler jeg på, at de vil overtage den regning, der er i det. Men selve vedligeholdelsen giver meget god mening for mig, siger Heidi Riis fra Hårlev.
- Det er brandhamrende ærgerligt
Region Sjælland står overfor en udgift på op mod 650 millioner kroner til renovering af Østbanen. I december mærker passagererne konsekvensen af nedslidningen.
Movia nedsætter af sikkerhedsmæssige hensyn farten fra 100 til 75 kilometer i timen. Et tiltag, som indføres fra 15. december i år.
Artiklen fortsætter under billedet.
Og på stationen i Hårlev ærgrer passagererne sig over beslutningen.
- Jeg synes, det er brandhamrende ærgerligt, at vi er kommet i den her situation. Nu bruger jeg ikke selv toget så ofte, men mange er afhængige af det, siger Lotte Jensen fra Arnøje.
Altså økonomien har bare ikke været til andet end kun at vedligeholde det og køre driften
- Jeg er afhængig af toget. Jeg har ikke bil eller kørekort, så jeg vil være rigtig ked af det, hvis der kom flere busser i stedet for, ligesom jeg har læst et sted, at en politiker gerne ville have, siger Heidi Riis fra Hårlev.
Hvorfor har regionen ikke sparet op?
Regionens folketingspolitikere har allerede én gang forsøgt at få transportminister Benny Engelbrecht (S) til at give dem flere penge til renoveringen fra statskassen. Blandt andre Rasmus Langhoff (S).
- Det er vigtigt at renovere Østbanen og få den up to date. Det er vigtigt, at vi har velfungerende lokale jernbaner. Det gælder i hele landet, men ikke mindre i det sjællandske end andre steder, sagde han den 13. oktober til TV2 ØST.
- Jeg kan være med til at løfte flaget og sige, at vores regionale jernbaner er afgørende for at vi har en velfungerende infrastruktur på Sjælland, tilføjede han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Men det blev et nej fra transportministeren. I midten af oktober lød svaret fra Benny Engelbrecht, at man selv måtte finde pengene hos Region Sjælland.
Et afslag som Felex Pedersen (S) ikke er tilfreds med.
- Det kan jo ikke hjælpe noget, at vi gang på gang, når noget ikke holder mere, så skal gå med hatten i hånden og ikke har sparet op selv sådan set. Det holder ikke, siger han.
Men hvorfor har I ikke sparet op?
- Det kan jeg ikke svare på. Det kan jeg lige så godt sige, som det er. Det burde jeg måske have vidst, men det ved jeg ikke, hvorfor det ikke er sat i værk. Altså økonomien har bare ikke været til andet end kun at vedligeholde det og køre driften, siger Felex Pedersen.
TV2 ØST har lørdag i forbindelse med artiklen forsøgt at få en kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht (S) og transportordfører Thomas Jensen (S). Vi ville gerne have spugt dem om, hvad de mener om forslaget fra regionspolitikerne. Det har dog ikke været muligt.