Region Sjælland må selv løse problemet med at finansiere renoveringen af Østbanen.
Sådan lyder budskabet fra transportminister Benny Engelbrecht (S) i et svar til de politikere, der kæmper for at få flere penge fra staten til at renovere de nedslidte spor på Østbanen.
En renovering til at lægge nye skinner vil løbe op i 650 millioner kroner, vurderer Region Sjælland.
Men pengene har regionen ikke.
I stedet må togene fra midten af december nedsætte hastigheden fra 100 til 75 kilometer timen, fordi skinnerne er så slidte mellem Køge og henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig.
Det er Brigitte Klintskov Jerkel fra det Konservative Folkeparti, der har stillet spørgsmål til Benny Engelbrecht (S), om hvorvidt man vil sætte nogle politiske initiativer i gang i forhold til Østbanen.
Men det har den socialdemokratiske minister ikke tænkt sig at gøre.
- Det er de lokale og regionale myndigheder, der har ansvaret for at tilrettelægge trafikken, så befolkningen betjenes bedst muligt med kollektiv trafik. Det er derfor også lokalt, man har – og skal have – et billede af de trafikale og økonomiske udfordringer, de enkelte baner står over for, skriver transportministeren i sit svar.
Artiklen fortsætter under billedet.
Den udmelding undrer Brigitte Klintskov Jerkel.
- Det er ikke så lang tid siden, at regionen selv sendte en pressemeddelelse ud omkring, at man ikke har pengene til renoveringen i forhold til Østbanen. Derfor undrer det mig faktisk, at han er så afvisende overfor at hjælpe Østbanen med at få renoveret skinnerne, siger hun.
Se på Østbanen under forhandling af ny trafikplan
I marts i år forhandlede den tidligere borgerlige regering en trafikplan på plads, som sikrede en fælles udvikling af vejnettet og den kollektive trafik.
Men efter Socialdemokratiet har overtaget Statsministeriet, har partiet droppet trafikplanen. Derfor mener Brigitte Klintskov Jerkel, at det er nærliggende at se på Østbanen under forhandlingerne af den nye trafikplan.
- Nu skal posen rystes igen, fordi trafikaftalen, der blev indgået i foråret, nu er droppet. Var det så ikke oplagt at kigge på, om man kunne hjælpe Østbanen i forhold til skinnerenoveringen?, spørger hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
Region, borgmestre og politikere går sammen
Udmeldingen fra transportministeren sker i forlængelse af, at både Region Sjælland, borgmestrene fra Stevns, Køge og Faxe kommuner samt lokale folketingsmedlemmer er gået sammen om at lægge pres på regeringen.
Blandt andet vil folketingsmedlemmerne Rasmus Langhoff (S) og Eva Flyvholm (EL) have sporene fikset.
Det her er noget, som jeg vil tage op med transportministeren. Der er for få penge til vores lokaltog i Danmark og især i Region Sjælland, der er så stor
- Det her er noget, som jeg vil tage op med transportministeren. Der er for få penge til vores lokaltog i Danmark og især i Region Sjælland, der er så stor. Det er noget, vi må få løst, har Eva Flyvholm tidligere sagt til TV2 ØST.
Set i lyset af transportministerens svar ser det ikke ud til, at Region Sjælland skal forvente en økonomisk håndsrækning fra staten.
Benny Engelbrecht (S) henviser i sit svar til, at regionen i dag modtager 113,3 millioner kroner årligt til at udvikle deres lokalbaner.
VIDEO: Både pendlere og lokale politikere er trætte af Østbanens tilstand.
At sikre ordentlig infrastruktur er et fælles ansvar
Desuden har regionen også mulighed for at låne penge, når det gælder investering i banerne. Alt i alt mener han, at regionen selv må finde pengene til renoveringen i sit eget budget.
Har transportministeren ikke ret i, at Region Sjælland selv skal løse problemerne?
- Jo, det er regionens ansvar - både driften af sygehusene og i forhold til lokalbanerne, men når de er så hårdt pressede, som de er, så var det måske en idé at få kigget på en eller anden form for løsning, siger Brigitte Klintskov Jerkel (K).
Hun mener, at det er vigtigt at huske på, at den manglende renovering af sporene rammer pendlerne.
- Det går ud over dem, som bruger Østbanen fra Stevns og Faxe til Køge. Det er både studerende, som kommer på campus i Køge, som det kommer til at gå ud over. Det er pendlerne, som skal på arbejde. Det er også svært for virksomhederne at tiltrække arbejdskraft, hvis infrastrukturen ikke er ordentlig. Så der er et fælles ansvar for at få det til at fungere netop nu, hvor S-regeringen skal ryste posen i forhold til trafikplanen og kigge på det på ny, siger hun.
Brigitte Klintskov Jerkel har nu tænkt sig at stille transportministeren flere spørgsmål og følge op på sagen efter efterårsferien.
- Jeg er rigtig bekymret for banens fremtidige drift, hvis ikke pengene bliver fundet. Nu er hastigheden nedsat til 75 kilometer i timen fra december. På et eller tidspunkt bliver skinnerne mere slidte, og hvad skal der så ske? Jeg husker tydeligt Tølløsebanen, som vi har kæmpet ret meget for, siger hun.