Klokken 4.51 mandag morgen kunne de første passagerer stige ombord på toget fra den nye station i Rødvig og nyde turen på en helt ny jernbane til Hårlev og videre til Køge eller Faxe Ladeplads.
Stevns og Faxe kommuner har fået genfødt deres livsnerve
For Østbanen, der er en i alt 50 kilometer lang jernbane, har siden 16. juni 2023 undergået en omfattende renovering, hvor arbejdet på tredje og sidste etape nu er afsluttet.
- Det har ubetinget været det største, mest omfattende og ikke mindst længstvarende projekt i Lokaltogs historie, siger Lars Wrist-Elkjær, administrerende direktør i Lokaltog, i en pressemeddelelse om dagens begivenhed.
- Derfor er jeg også virkelig stolt over og glad for, at vi nu nærmer os afslutningen og kan byde vores kunder velkommen tilbage på banen og tilbyde en langt mere komfortabel rejse på helt nye skinner.
Noget at fejre
Begivenheden fejres ifølge Stevns Kommune mandag morgen med kanelsnegle fra klokken 6.30 på den nye station i Rødvig til passagererne på toget klokken 6.51 og 7.21.
Og der er grund til at markere dagen.
Sådan lyder vurderingen fra Ole-Christian Munk Plum, der i 2004 udgav bogen om Østbanens første 125 år, og som har fulgt og dokumenteret banerenoveringen.
- Stevns og Faxe kommuner har fået genfødt deres livsnerve, som er en vigtig del i at bevare brugen af den kollektive trafik, siger han og peger på, at investeringen i Østbanen bidrager til udvikling og bosætning.
- Og når den nye køreplan træder i kraft, bliver det endnu mere attraktivt tilbud, tilføjer han og fremhæver at Rødvig i den forbindelse får direkte tog til Roskilde via Køge alle ugens dage.
Hurtigere tog i vente
Som TV2 ØST tidligere har fortalt, kommer der til at gå endnu nogle måneder, før togene på Østbanen sætter hastigheden op og dermed bringer rejsetiden yderligere ned med plads til flere afgange.
Dette skyldes, at der endnu udestår en såkaldt slutjustering af sporet. Dertil må en ændring af køreplanen ske under hensyn til den øvrige kollektive trafik, hvilket i dette tilfælde er med den nye 2025-køreplan, som træder i kraft til december, har Lokaltog tidligere oplyst.
Siden har der ifølge Lokaltog også vist sig en mindre fejl på den del af Østbanen, der går til Faxe Ladeplads, og som på nuværende tidspunkt har været i drift siden marts måned.
- Det er ikke alvorlige fejl, og heldigvis har vi kunnet køre med tog på denne del af Østbanen siden foråret, siger administrerende direktør Lars Wrist-Elkjær og tilføjer:
- Men tingene skal naturligvis bringes i orden, og sammen med entreprenøren har vi lagt en plan, som indebærer, at strækningen mellem Hårlev og Faxe Ladeplads spærres i uge 39 og 40, mens fejlene bliver udbedret.
Politisk strid skabte uvis fremtid
At togene på Østbanen kører for nedsat kraft har dog stået på længe før, sporrenoveringen gik i gang, og er et levn fra 2019, hvor jernbanen stod over for en uvis fremtid.
Lang vej til nye skinner
Østbanen har eksisteret siden 1879 og fik senest lagt nye skinner i 1981.
I 2007 blev lokalbanerne, herunder Østbanen, overdraget til regionerne.
I 2017 slog en rapport fra Rambøll fast, at behovet for at renovere Østbanen var presserende. Region Sjælland har imidlertid manglet penge til renoveringen.
I 2019 var der endnu ikke fundet en løsning. Hastigheden på Østbanen blev sat ned for at forlænge levetiden på de allerede nedslidte skinner.
Efter et langt politisk tovtrækkeri, herunder et forslag om at erstatte toget med busser, faldt der i 2022 en aftale på plads, som sikrer penge til landets lokalbaner, herunder Østbanen.
Renoveringen af Østbanen gik i gang den 16. juni 2023.
Den første delstrækning, Køge - Hårlev, stod færdig 2. oktober 2023.
Den anden delstrækning, Hårlev - Faxe Ladeplads, blev færdig den 2. marts 2024.
Tredje og sidste delstrækning, Hårlev - Rødvig, åbnede 9. september 2024.
Østbanen forbinder Køge, Faxe og Stevns Kommuner, betjener 14 stationer og transporterer omkring en million kunder om året.
Allerede på dette tidspunkt var Østbanen i så ringe stand, at det var nødvendigt at sænke hastigheden og fjerne en række afgange.
- Det gjorde man for at kunne opretholde togdriften på banen, indtil man fandt en løsning, har Erik Christensen, trafikchef i Lokaltog, tidligere fortalt.
Der var nemlig i mange år stor politisk uenighed mellem Region Sjælland og Christiansborg om, hvem der skulle betale for bane-renoveringen.
Men i 2022 faldt en aftale på plads, og efter to udbudsrunder kunne Lokaltog i foråret 2023 med regionsrådets opbakning tildele kontrakten til Strukton Rail.
- Det har været en lang og til tider sej kamp for at komme i mål med sporrenoveringen. Men det lykkedes for os ved fælles hjælp, og jeg glæder mig til at se Østbanen udvikle sig herfra, lyder det således fra afgående regionsrådsformand Heino Knudsen (S).
Arbejdet med at renovere banen, der er endt med at koste 800 millioner kroner, er foregået i tre etaper, hvor strækningen mellem Rødvig-Hårlev er den sidste. Her har arbejdet også indebåret en helt ny station i kystbyen, som er mere centralt placeret end den gamle stationsbygning fra 1879.
Renoveringen og genåbningen af Østbanen vil ifølge Lokaltog også blive fejret ved et arrangement, som offentliggøres snarest muligt.