Et såkaldt BRT-system - Bus Rapid Transit-system - kan måske blive fremtiden for pendlerne på Østbanen. Det kunne transportminister, Benny Engelbrecht (S) i går fortælle.
Det er ikke givet, at det er billigere at erstatte de gamle skinner med nye veje, der skal bære tunge busser
Bus Rapid Transit har mange af de samme karakteristika som tog, men er ret beset busser på gummihjul, der kører i egne baner.
Systemet findes flere steder i verden. Blandt andet i England. Her forbinder et BRT-system byerne Cambridge, Huntingdon og St Ives i det centrale England.
Som tog også alligevel ikke
Andres Pineda, forsker i transport ved Aalborg Universitet, har skrevet Ph.d.-afhandling om BRT-systemet i Bogota Columbia.
Her er systemet en succes, fordi er er tale om et stort system, som bruges i hele byen. Derfor har systemet været billigere at bygge end et togsystem, forklarer Andres Pineda.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Men serviceniveauet er ikke det samme. Når man kører i bus, har man ikke samme komfort som i et tog, påpeger han.
BRT-system kan blive dyrere
Andres Pineda sætter spørgsmålstegn ved, om BRT-systemet er den bedste løsning for Østbanen.
- Det er ikke givet, at det er billigere at erstatte de gamle skinner med nye veje, der skal bære tunge busser.
Han peger på, at et togsystem er beregnet til mere langsigtet brug, og at vedligehold af et BRT-system kan blive dyrere end at anlægge nye skinner.
At vejen skal holde til meget, fandt man ud af i Bogota.
- De designede et fundament, der skulle holde i 20 år, men efter to år gik den allerede i stykker, forklarer Andres Pineda.
Region Sjælland og Transportministeriet vil nu undersøge, hvad det koster at udskifte jernbanesporene, og hvad det vil koste at droppe skinnerne helt til fordel for et BRT-system.