Minister og region overvejer at erstatte Østbanen med el-busser

Passagererne på den hårdt plagede Østbane skal måske fremover vende sig til at sidde i elbusser i stedet for tog. Lokale politikere er kritiske.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Skal skinnerne på Østbanen udskiftes med nye - eller skal de fjernes og erstattes med asfalt og en direkte buslinje, et BRT-system, i stedet?

Det spørgsmål skal nu besvares i en analyse betalt af Region Sjælland og Transportministeriet i forening.

Planen blev præsenteret af transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med regionsrådsformand Heino Knudsen (S) tirsdag eftermiddag i Sorø.

quote Den skulle køre, hvor der i dag ligger skinner. Der vil være niveaufri indstigning fra peronnerne. Det er ligesom et tog - det har bare gummihjul

Transportminister Benny Engelbrecht om BRT-løsningen

- Det handler om at vende hver en sten og spare, hvor vi kan. Hvis vi skal have en BRT-løsning, så skal det være bedre og grønnere end i dag. Det skal køre på el, og det skal være hurtigere at komme frem, end det var sidste år - og gerne hurtigere, siger Benny Engelbrecht på pressemødet.

Ikke en almindelig bus

Skinnerne på Østbanen er stærkt nedslidte, og banen har brug for en stor renovering, der ventes at beløbe sig til mindst 650 millioner kroner. Spørgsmålet er så, om det kan betale sig at udskifte skinnerne, eller om det vil give bedre mening at rive skinnerne op og i stedet lave en vej dedikeret til en direkte busrute mellem byerne direkte på den gamle banevold.

Bus-alternativet ville i så fald være et såkaldt BRT-system. BRT står for Bus Rapid Transit og er i traditionel betydning et bus-system, der kører på egne veje og vejspor, uden at møde eksempelvis et lyskryds. I større byer er systemet blevet sammenlignet med en letbane på gummihjul, da det kræver egne baner i trafikken og forkørselsret i lyskryds.

VIDEO: Transportministeriet forklarer i denne video, hvordan løsningen med BRT-systemet vil fungere.

 

- Det er ikke en almindelig bus. Den skulle køre, hvor der i dag ligger skinner. Der vil være niveaufri indstigning fra peronnerne. Det er ligesom et tog - det har bare gummihjul, siger Benny Engelbrecht.

Tog på Østbanen
Læs også
Region og borgmestre lægger pres på regering - vil have flere penge til Østbanen
Tog på Østbanen
Læs også
Region og borgmestre lægger pres på regering - vil have flere penge til Østbanen

Han forestiller sig også, at en løsning med el-busser i fremtiden kunne køres af førerløse busser, hvilket også kunne få udgifterne til banen ned.

 - Det må gerne blive billigere, end det er i dag - men det må ikke blive dårligere. Der skal være mindst lige så mange afgange og gerne kortere transporttid. Det er ikke i sig selv nogen spareøvelse, siger ministeren.

VIDEO: Her kan du se hele dagens pressemøde om Østbanen.

 

Ingen beslutning

Heino Knudsen (S) understreger, at der ikke er truffet beslutninger om hverken at udskifte skinnerne med nye, eller at skifte helt til et bussystem.

quote Skal vi have en anden løsning end tog, så skal vi have den samme service på banen i fremtiden, som vi havde, før man greb ind over for blandt andet hastigheden sidste å

Heino Knudsen (S), regionsrådsformand

- Vi undersøger, hvad det koster at udskifte jernbanesporene, og hvad det vil koste at droppe skinnerne helt til fordel for et BRT-system. Det er noget, som vi undersøger side om side, og vi vil så før sommerferien have nogle svar på, hvilke løsninger der er de bedste, siger han.

Han understreger, at undersøgelsen ikke må forsinke arbejdet med at forbedre trafikken på Østbanen.

- Vi har en helt akut udfordring på Østbanen. Og skal vi have en anden løsning end tog, så skal vi have den samme service på banen i fremtiden, som vi havde, før man greb ind over for blandt andet hastigheden sidste år.

Regionsrådet har i enighed besluttet at gå videre med undersøgelsen, der koster tre millioner kroner. Undersøgelsen betales ligeligt af Region Sjælland og Transportministeriet.

VIDEO: Både pendlere og lokale politikere er trætte af Østbanens tilstand, fortalte de i oktober sidste år.

 

Vil ikke være prøveklud

For Jacob Jensen (V), der sidder i regionsrådet og Folketinget for Venstre, er det afgørende, at en BRT-forbindelse på Østbanen ikke bliver et produkt, der alene er udviklet til Østbanen.

- Vi skal ikke være prøveklude for en ny, smart trafikløsning. Vi skal trække på andres erfaringer, når vi vælger, hvad vi gør. Og det spiller ind, at vi ikke kan vente alt for længe. Det haster, det her - og det skal virke med det samme, siger han.

Venstre ser helst, at det bliver en billigere løsning for regionen i fremtiden - men det skal ikke ske ved at gå på kompromis med servicen.

quote Det spiller ind, at vi ikke kan vente alt for længe. Det haster, det her - og det skal virke med det samme

Jacob Jensen (V), MF og 2. næstformand, Region Sjælland

- Borgerne skal kunne transporteres i fremtiden, som de er blevet indtil nu, siger han.

Han mener dog godt, at man kan se på, om nogen skal gå ind i projektet med en medfinansiering, eksempelvis et OPS - et offentligt-privat samarbejde.

Støtteparti kritiserer beslutning

Mens BRT-systemer har været en god løsning i en række storbyer rundt omkring i verden, så trivler SFs transportordfører Anne Valentina Berthelsen dog på forhånd på, at ideen er en god løsning til at erstatte lokalbaner i Danmark.

- Det er klart, at der skal gøres noget på Østbanen. Men det virker som en discountløsning, hvis man vil udskifte tog med busser, siger hun.

ØStbanen
Læs også
Sneglefart på Østbanen vil stå på i mindst to år
ØStbanen
Læs også
Sneglefart på Østbanen vil stå på i mindst to år

Hun peger på, at der mangler ordentlig viden om, hvordan en BRT-løsning konkret vil påvirke rejsetiden og frekvensen af busser. 

- Hvis det her på en eller anden måde ender med, at togene skal erstattes af almindelige rutebiler på vejene, som det måske kunne blive tilfældet i fremtiden, så er der tale om en meget dårlig løsning, siger hun.

Hun frygter samtidig, at en BRT-løsning kan blive en standard-løsning for lokalbanerne i fremtiden.

- Der er et stort efterslæb på alle lokalbaner, hvor regionerne i årevis har råbt op om, at der manglede penge til vedligeholdelsen. Det har de ikke fået i forhandlingerne med regeringen, og det har været en kæmpe fejl, siger hun.

Vil sikre regioner ekstra penge til skinner

Anne Valentina Berthelsen vil nu gøre to ting: For det første skal vil hun arbejde for at sikre penge nok til at vedligeholde banerne i fremtiden – for det andet, vil hun give regionerne lov til at låne, så banerne kan blive udbedret nu, siger hun.

Borgermøde Hårlev Østbane
Læs også
Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget
Borgermøde Hårlev Østbane
Læs også
Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget

At forslaget om en buslinje eksisterer, kommer dog ikke bag på transportordføreren.

- Jeg har længe haft på fornemmelsen, at der blev arbejdet i den retning. Man har bare valgt at holde det hemmeligt for at undgå ballade, siger hun.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Grafik: Lonni Christiansen & Nick Abildgaard

Skinner slidt helt ned

Østbanen blev indviet den 21. juli 1879 og kører i dag mellem henholdsvis Køge-Faxe og Køge-Rødvig. Skinnerne på banen i dag er lagt i 1981.

I december måtte Lokaltog, der driver banen, dog trække i nødbremsen og sænke hastigheden til 75 kilometer i timen, reducere antallet af afgange og tvinge en del af passagererne til et skift på ruten. Samtidig blev antallet af siddepladser i togene skåret ned. Tiltagene skulle reducere sliddet på skinnerne.

Forslaget om BRT-ruter minder om et politisk tiltag i 1932, hvor DSB begyndte at drive rutebiler i Danmark. Busserne var tænkt som hurtige og billige alternativer til tog og blev især indført i takt med, at mange lokalbaner blev lukket.

Lokalt folketingsmedlem skeptisk

Da TV2 ØST tirsdag formiddag konfronterede det lokale socialdemokratiske folketingsmedlem fra Faxe, Tanja Larsson (S), med ideen om at udskifte togene på Østbanen med tog, var hun skeptisk.

- Jeg håber, at det er et falskt rygte, at det skulle ske. For mig virker det som en sekundaløsning, et discount-alternativ til en jernbane. BRT-busser kan være et godt alternativ i storbyer – men jo ikke på så lang en strækning, som vi taler om her, siger hun.

Tog på Østbanen
Læs også
Transportminister til region - find selv penge til opgradering af Østbanen
Tog på Østbanen
Læs også
Transportminister til region - find selv penge til opgradering af Østbanen

Hun mener, at det vil få flere til at tage bilen i stedet for bussen.

- Vi snakker om en skinnefaktor. Folk vil godt køre langt for at tage et tog, måske fordi de også kan arbejde i toget undervejs. Sådan har jeg det også selv. Hvis jeg alligevel ikke kan arbejde, så kan jeg lige så godt tage bilen, siger hun. Hun fortæller, at hun tidligere har boet i Zürich i Tyskland, hvor der er en BRT-løsning som et alternativ til letbane. Og i en storby er det et rigtig godt alternativ til tog, mener hun.

Hun frygter dog, at en beslutning om en BRT-løsning vil skade bosætningen til hele Stevns-området.

- Folk vælger muligvis området til, fordi der er et tog. Det vil de næppe gøre, fordi der er en rutebil. Hvis vi vil have flere i den arbejdsdygtige alder til at bosætte sig i landdistrikterne, så må vi også have ordentlige transporttilbud til folk. Ellers går det galt, siger hun.


Nyhedsoverblik