Der er ingen risiko for konkurs eller "insolvensbehandlinger" i SBJV, som er selskabet bag byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Det fastslår den italienske ejer af selskabet, Itinera S.p.A., i en skriftlig udtalelse efter flere historier den seneste tid om selskabet og den økonomiske kamp om økonomien i broen.
Selskabet kom ud af 2022 med et underskud på godt 1,4 milliarder kroner. Og de har indtil nu ikke ønsket at kommentere de seneste nyheder om selskabet og broens økonomi.
Tilført penge
I løbet af de sidste måneder af 2022 blev der tilført yderligere økonomi til selskabet. Faktisk er der i alt tilført mere end 2,6 milliarder kroner til byggeriet fra ejeren Itinera S.p.A, oplyser de i en meddelelse fra selskabet.
Oprindeligt lød kontrakten på byggeriet af broen på 2,05 milliarder kroner. I dag lyder det italienske selskabs bud på regningen på 5,45 milliarder kroner.
Voldgiftssag
Itinera S.p.A. har rejst en voldgiftssag mod Vejdirektoratet, der står som bygherrer af byggeriet, for at få merudgifterne dækket.
Ifølge Itinera S.p.A. har Vejdirektoratet ellers nægtet at tilføre flere penge til projektet - og dermed var det den eneste måde at få pengene hjem på, siger de i den skriftlige udtalelse. I voldgiftssagen kræver de 3,4 milliarder kroner.
Pengene skal gå til at dække uforudsigelige merudgifter, der skyldes blandt andet foranstaltninger mod covid og ekstraudgifter i forbindelse med krigen i Ukraine.
Vejdirektoratet har afvist, at beløbet kan være kommet så højt op, og har sagt, at man har svært ved at forstå det italienske selskabs forventninger til priserne.
Kernen i voldgiften er da også hvem og hvad, der er årsag til ekstraomkostningerne.
Itinera S.p.A. skriver i udtalelsen, at de synes, at Vejdirektoratets afvisning af ekstraregningerne er anderledes, end andre europæiske og danske myndigheder normalt agerer. Derfor mener de ikke, at der er nogen vej udenom voldgiftssagen.