Indtil videre har det været en underskudsforretning at bygge den nye Storstrømsbro for det italienske konsortium SBJV.
Det vidner de seneste regnskaber om, der viser blodrøde tal på bundlinjen.
Likviditeten ydes i rater efter en række aftalte milepæle, der afhænger af entreprenørens fremdrift
Nu har Vejdirektoratet valgt at stille en såkaldt likviditetsbro til rådighed for SBJV. Det er et lån, der gives i rater, og som efterfølgende skal betales tilbage.
Det skriver mediet Femernnews.dk, ligesom det fremgår af Transportministeriets halvårlige status for anlægs- og byggeprojekter.
I et skriftligt svar til TV2 ØST oplyser projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb, at lånet sker for at sikre projektets fremdrift.
- Vejdirektoratet og entreprenøren har indgået en aftale om en likviditetsbro, som indebærer, at Vejdirektoratet stiller likviditet til rådighed over for entreprenøren frem til projektets afslutning, siger Niels Gottlieb og tilføjer:
- Likviditeten ydes i rater efter en række aftalte milepæle, der afhænger af entreprenørens fremdrift.
Risikerer at gå konkurs
Ifølge Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, er det fornuftigt at låne penge til de italienske brobyggere.
- Det er en god løsning på en lidt træls situation, siger professoren og fortsætter:
- Hvis en entreprenør mangler penge og ikke får dækket deres udgifter, kan man risikere, at de vælger at forlade et projekt og gå konkurs. Det vil være en træls situation, for så vil man stå med en halvfærdig bro, så det her er en god måde at sikre, at byggeriet kan fortsætte.
Vejdirektoratet regner ifølge Niels Gottlieb med at få pengene igen.
- Likviditeten, som Vejdirektoratet stiller til rådighed overfor entreprenøren, bliver forrentet med sædvanlig markedsrente. Desuden stiller entreprenøren fuld bankgaranti for lånet, oplyser han.
Entreprenøren SBJV er økonomisk presset. I regnskabsåret 2021 havde SBJV et underskud på 553 millioner kroner.
Over en treårig periode har selskabet tabt omkring 930 millioner kroner. Regnskabet for 2022 er lige på trapperne, og her ventes endnu et stort underskud.
For at holde selskabet økonomisk oven vande har det italienske moderselskab Itinera blandt andet tilført projektet 926 millioner kroner, ligesom moderselskabet også har stillet garanti for, at de fortsat vil tilføre projektet penge, hvis det bliver nødvendigt.
De store underskud skyldes blandt andet forsinkelser som følge af covid-19, store stigninger i råmaterialepriser, og forsinkelser i godkendelsen af det udførende design.
Det italienske konsortium mener, Vejdirektoratet bør dække en del af ekstraudgifterne og kræver derfor omkring to milliarder kroner. Et krav som Vejdirektoratet nægter at imødekomme, og derfor skal sagen afgøres ved Voldgiften.
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2025 og jernbanetrafikken i 2027.