Broforsinkelser rammer pendlerne - over 100 timers længere rejsetid om året

De nye, varslede forsinkelser på Storstrømsbroen betyder, at DSB tidligst i 2027 kan indsætte nye, hurtige eltog på strækningen fra Falster og nordpå.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Om bare to år skulle lynhurtige, elektriske tog have været en realitet for togrejsende fra hele Falster. Men endnu en gang har nyhederne om forsinkelser på byggeriet af den nye Storstrømsbro trukket overskrifter – og med dem udsigten til flere år med gamle dieseltog og længere rejsetid på Sydbanen.

Blandt pendlerne troede pendlerrepræsentant for Lolland-Falster, Tanja Beckmann Sørensen, ikke, det var muligt at blive mere indebrændt over situationen omkring den nye bro, end tilfældet i forvejen var efter adskillige års forsinkelse, fortæller hun til TV2 ØST.

quote Jeg ved ikke, om man er klar over konsekvensen ud i yderste led. Det er en hverdag, man sidder og borer ned i blandt så mange mennesker

Tanja Beckmann Sørensen, pendlerrepræsentant for Lolland-Falster

- Alt i alt handler det om den livsnerve, vi har på Lolland-Falster til resten af Danmark – jeg er godt klar over, vi også har Farøbroen, men hvis vi skal med tog, så er der kun den bro, vi kan komme hen over – og det er ikke alle mennesker, der er udstyret med kørekort og bil, siger hun og tilføjer:

- Jeg ved ikke, om man er klar over konsekvensen ud i yderste led. Det er en hverdag, man sidder og borer ned i blandt så mange mennesker – konsekvensen er tid væk fra familien, venner, fritidsinteresser og foreningsfællesskaber.

Ifølge Tanja Beckmann Sørensen har flere af pendlerklubbens medlemmer allerede opgivet at rejse med toget. Enten ved at flytte fra Falster og tættere på arbejdspladsen – eller finde et andet job i lokalområdet i stedet for. Selv har hun valgt sidstnævnte løsning fra starten af det nye år.

Dagens nyhed om, at tidsplanen for Storstrømsbyggeriet endnu en gang skrider, er udsendt af Transportministeriet på baggrund af en uvildig tredjepartsvurdering af tidsplanen, som bygherren Vejdirektoratet har ladet udarbejde.

Læs også
Storstrømsbroen forsinkes endnu en gang: - Det er enormt ærgerligt
Læs også
Storstrømsbroen forsinkes endnu en gang: - Det er enormt ærgerligt

Entreprenøren, de italienske konsortium, Storstrøm Bridge Joint Venture, SBJV, fastholder derimod fortsat, at broen bliver færdig til 2024.

Pendlerrepræsentant for Lolland-Falster, Tanja Beckmann Sørensen, har selv opgivet at pendle med toget.
Pendlerrepræsentant for Lolland-Falster, Tanja Beckmann Sørensen, har selv opgivet at pendle med toget. Foto: Privatfoto.

Ifølge DSB har forsinkelserne den direkte konsekvens, at man nu tidligst i 2027 kan indsætte hurtigere og mere miljøvenlige eltog på strækningen Nykøbing Falster-Næstved.

- Vi synes, det er brandærgerligt. Vi havde selvfølgelig set frem til, så hurtigt som det kunne lade sig gøre, at køre med eltog hele vejen til Nykøbing Falster og retur til København - uden den binding, at der er en bro, som ikke er renoveret eller elektrificeret, siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov.

quote Det havde klart været det, kunderne havde set frem til

Tony Bispeskov, informationschef, DSB

Han henviser til, at Banedanmark i sagens natur ikke kan lægge skinner og elektrificere strækningen over den nye bro, før denne står færdig. Ligeledes skal der også installeres nye signaler på strækningen.

Uden dem kan DSB nemlig ikke køre med de nye eltog, som virksomheden har indkøbt.

Over 100 timer mere i tog

Ifølge DSB er det endnu for tidligt at sige præcist, hvordan forsinkelserne rammer togdriften frem mod 2027 fra Falster og nordpå. Tony Bispeskov påpeger, det er Banedanmark, der disponerer over retten til at bruge jernbanen – men med de nuværende kontrakter om brugen af banen og gældende køreplaner, ser scenariet ud som følger:

- Vi kommer ned omkring en time og tre minutter til Nykøbing, når forudsætningerne (for de nye eltog, red.) er på plads. Lige nu er det en time og 17 minutter. Det er omkring 15 minutter, der kan skæres af, når de nye tog kan køre på strækningen, siger Bispeskov.

Informationschef i DSB Tony Bispeskov ærgrer sig over, at der nu kommer til at gå mindst et år mere, før nyindkøbte eltog kan indsættes på strækningen til Falster.
Informationschef i DSB Tony Bispeskov ærgrer sig over, at der nu kommer til at gå mindst et år mere, før nyindkøbte eltog kan indsættes på strækningen til Falster. Foto: Frederik Hagedorn-Poulsen - TV2 ØST

Denne gevinst skulle pendlerne allerede have høstet i 2023 ifølge de oprindelige planer for den nye bro, hvor byggeriet blev startet i 2018 – men som med dagens udmelding nu tidligst bliver realiseret i 2027.

For en pendler på strækningen med gennemsnitligt 252 arbejdsdage på et år løber det op i samlet 117 timer ekstra i tog hvert eneste år, ind til broen står færdig.

Færre direkte tog fra Falster

Derudover skal mange togrejsende fra Falster også skifte tog på Næstved Station frem til den nye bro står klar.

Læs også
Tidsplanen skrider igen – vejret spænder ben for flytning af 12.000 tons brofundament
Læs også
Tidsplanen skrider igen – vejret spænder ben for flytning af 12.000 tons brofundament

- Vi er nødt til at køre dieseltog, når der ikke er muligt for at køre el – for vi er afhængige af, der både er et nyt signalsystem og kørestrøm, forklarer Tony Bispeskov.

I dag er der kørestrøm til eltog på strækningen fra Næstved til København.

Selvom det i princippet er muligt at køre med dieseltog hele vejen fra Falster til hovedstaden – så vil der i takt med, at DSB erstatter de gamle dieseltog med ikke færre end 100 nyindkøbte eltog ikke være egnet materiel nok til at sætte direkte tog ind på alle afgange fra Falster, sålænge banen her mangler kørestrøm.

De nye eltog fra den franske togproducent Alstrom skulle egentlig indsættes på strækningen til Nykøbing Falster som den første i 2024. Med forsinkelserne på Storstrømsbroen må togene dog vende i Næstved frem til 2027.
De nye eltog fra den franske togproducent Alstrom skulle egentlig indsættes på strækningen til Nykøbing Falster som den første i 2024. Med forsinkelserne på Storstrømsbroen må togene dog vende i Næstved frem til 2027. Foto: DSB

Dog vil DSB forsøge at arrangere togskiftet på Næstved Station, så man kan gå direkte fra det ene til det andet tog – omend det naturligvis ikke er det samme som direkte tog, medgiver Bispeskov.

- Det havde klart været det, kunderne havde set frem til, siger han.

Derudover vil DSB også indsætte direkte tog fra Nykøbing Falster til København, som kun stopper ved de større stationer.

Banedanmark forholder sig tavst

DSB har en arbejdsgruppe sammen med Banedanmark og Transportministeriet, hvor man nu vil kortlægge konsekvenserne af de varslede forsinkelser.

Banedanmark ønsker ikke i dag at kommentere på konsekvenserne af forsinkelserne på byggeriet af Storstrømsbroen, før man har undersøgt situationen nærmere.

Den nye Storstrømsbro får to jernbanespor og køreledninger til eltog.
Den nye Storstrømsbro får to jernbanespor og køreledninger til eltog. Foto: Vejdirektoratet

I et notat til forligskredsen bag den nye Storstrømsbro hedder det dog, at der er risiko for yderligere forsinkelser af elektrificeringen af de danske jernbaner, hvis ikke den tidsplan, som nu foreligger, holder. Banedanmark skal nemlig varsle sine leverandører om ændringer senest 1,5 år før arbejdet sættes i gang.

Læs også
Brobyggerne på Storstrømsbroen ramler ind i problemer
Læs også
Brobyggerne på Storstrømsbroen ramler ind i problemer

Det kan få konsekvenser for udrulningen af såvel elektrificeringen som de nye signaler, som er forudsætningen for indsættelsen af Fremtidens Tog, som er navnet på DSB’s 100 nye eltog.

- Banedanmark kan derfor ikke bekræfte, at leverandørerne har ressourcer og maskiner til at udrulle fra ultimo 2025. Således må det forventes, at arbejderne på Storstrømsbroen vil betyde, at andre arbejder må udskydes, hedder det i notatet.

Den nye bro er ikke blot en akilleshæl for pendlerne på Falster. Broen er også et vigtigt led i jernbanen frem til den nye Femern Bælt-tunnel til Tyskland, der efter planen skal stå klar i 2029.


Nyhedsoverblik