Et 12.000 tons tungt fundament på højde med en syv-etagers bygning står netop nu og venter på en pram ved havnen på Masnedø i Vordingborg. Herfra skal den, så snart vind og vejr tillader det, flyttes ud på plads til byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Foreløbigt har pram og fundament dog ligget for anker siden torsdag i den forgangne uge, hvor entreprenørerne gjorde klar til at sejle den vitale byggesten til den nye bro på plads i sejlrenden midt i farvandet mellem Sjælland og Falster.
Det er fra dette fundament, at broens over 100 meter høje pylon skal bygges – hvorfra brodæk med vej og jernbane skal bæres hen over Storstrømmen i 26 meters højde.
Der er behov for et vindue med roligt vejr i cirka 2,5 døgn
Men vind- og vejrforhold har endnu ikke gjort det muligt at sejle ud, oplyser Vejdirektoratet.
- Vi har hele tiden vidst, at det her er en operation, som vejrmæssigt er meget følsom. Vi havde da også håbet på, at den var kommet ud for en uge siden, altså før sidste weekend, for der så det lovende ud. Men vejrudsigten ændrede sig og gav mere blæst mandag og tirsdag, end prognoserne havde forudset, fortæller Niels Gottlieb.
Han er projektchef i Vejdirektoratet, der er bygherre for den nye statsfinansierede bro. Han har tidligere over for TV2 ØST udtrykt håb for, at slutningen af september blev skæringsdatoen for, hvornår fundamentet var sat på rette plads.
- Forhåbentlig er det et spørgsmål om dage, måske uger, lyder meldingen således i dag.
Det er entreprenøren Storstrøms Bridge Joint Venture, SBJV, der har det fulde ansvar for byggeriet. Til at flytte fundamentet har virksomheden hyret en norsk leverandør af en special-pram foruden en anden underentreprenør, som skal flytte det enorme betonelement over en distance på godt to kilometer for siden at sænke den nøjagtigt på plads i sejlrenden.
Parterne mødtes til et såkaldt go-no-go-møde tidligt onsdag morgen, hvor TV2 ØST var inviteret med.
Her lød det forventningsfuldt fra SBJV's repræsentant på mødet, at vejrforholdene var til at sejle prammen ud og vind- og strømforhold var inden for de grænseværdier, operationen forudsætter. Det blev dog afvist af mandskabet fra de to underleverandører, som fandt tidsplanen for optimistisk, da vinden forventes at tage til i løbet af i morgen, torsdag.
- Der er behov for et vindue med roligt vejr i cirka 2,5 døgn. Der ses nu på, om man kan dele operationen op i forskellige faser – men som udgangspunkt skal man bruge 2,5 døgn i træk, hvor vind, strøm og bølger skal være under de tilladte grænseværdier, fortæller Niels Gottlieb onsdag eftermiddag til TV2 ØST.
Grænseværdien for vindstød, når fundamentet sejles ud, er således 10 meter i sekundet.
Hele operationen med at få fundamentet sejlet ud er således udskudt til starten af næste uge, fortæller Vejdirektoratet.
Den specialbyggede pram, der bærer navnet Baobarge 34, er lejet ind fra Norge. Prammen er en af få i Europa, som kan udføre en netop sådan operation, som det er at flytte det 34 meter bredde og 42 meter lange fundament ud på plads midt i det strømfyldte farvand.
Prammen er således lejet ind på en kontrakt for en periode.
Egentlig skulle fundamentet have været på plads allerede i foråret, hvor chancerne for godt vejr også er noget større end i oktober. Men her var fundamentet endnu ikke klar til at blive sejlet ud – hvilket har været en medvirkende årsag til, at færdiggørelsen af den nye bro foreløbigt er udskudt til udgangen af 2024.
Ifølge Vejdirektoratet kender man ifølge Niels Gottlieb ikke til de aftaler, som entreprenøren SBJV har indgået omkring leje af prammen, ej heller de konkrete økonomiske aftaler, som sorterer mellem entreprenøren og de underleverandører, som SBJV har indgået aftaler med.
Projektchefen fortæller dog generelt, at der kan være store beløb på spil.
- Inden for den branche ved man godt, at det er vejrafhængigt, og at de næste projekter står og venter. Der er ingen tvivl om, at det koster penge, hvis man skal bruge tingene i længere tid, end man havde regnet med, forklarer han og tilføjer:
- Og det kan sagtens være store beløb, det handler om.
Er det muligt at løfte fundamentet tilbage på havnen, hvis ikke vejret arter sig, og lejekontrakten udløber?
- Du kan i princippet sætte samme set-up op igen – ved at fortøje prammen til kajen, genmontere hele skinne-løfte-systemet, som nu er afmonteret, og så køre hele operationen i bakgear. Men det ser jeg ikke som et realistisk scenarie, siger Niels Gottlieb og tilføjer:
- For det samlede byggeri er en forsinkelse på nogle få dage eller uger ud af en samlet byggeperiode på flere år – for denne del, som vi taler om her – ikke vital som sådan. Det er selvfølgeligt forudsat, at vi ikke ser ind i det hypotetiske, som du påpeger, og skal flytte den tilbage og først sætte den ud til foråret. Det vil jeg slet ikke gå ind i at drøfte, for det bliver en voldsom forsinkelse.
Hos SBJV ønsker man ikke at oplyse, hvor længe prammen, der ankom til Masnedø i slutningen af august måned, er lejet ind. Ej heller vil talsmand Christian Lemvigh uddybe, hvad der i så fald skal ske, hvis ikke fundamentet er på plads, inden kontrakten med nordmændene udløber.
- Vi har en lejeperiode, men jeg ved ikke, hvornår den slutter. Der er nogle optioner på at forlænge kontrakten, forklarer han og tilføjer:
- Den er hyret til en specialoperation med, at fundamentet skal på plads inden vinteren. Det er succeskriteriet, og det arbejder vi benhårdt på at få til at ske.
Ifølge SBJV arbejder man nu udover at håbe på godt vejr på at forstærke operationen, så grænseværdierne for at sejle fundamentet ud kan lempes.
- Vi arbejder med at gøre vores plan lidt mere robust, hvor vi kan hjælpe lidt på vej og sikre prammen ekstra motorkraft og forankre blokken på en kraftigere måde, hvis det skulle være lidt mere blæsende end forudsat oprindeligt.
Vinden trækker op
Spørger man hos DMI kan der vel blive brug for ekstra fortøjning i de kommende dage og uger. Det fortæller vagthavende meteorolog Erik Hansen til TV2 ØST:
- Det ser ikke supergodt ud, er vi nødt til at sige. For nu er der et frontsystem på vej og med det følger en del vind, som sætter ind i morgen eftermiddag, og så kommer vindstødene over 10 meter i sekundet. Derefter følger nogle ganske blæsende dage med et lavtryk i Nordatlanten og fronter og byger.
Det er realistisk, men sandsynligheden for en sammenhængende periode med lav vindhastighed er mindst i efteråret
Søndag er der dog chancer for et ophold i efterårsvejret.
- Natten til søndag ser det ud, som om vinden aftager. Så får vi en periode med vind under 10 meter i sekundet, men der er vi også ude, hvor prognosen bliver usikker. Men det ser ud til, at der er 48 timer – men den vil helt sikkert blive justeret, når vi taler en uge frem, forklarer Erik Hansen og tilføjer:
- Der er et nyt lavtryk på vej ind tirsdag, og så vil vinden tage til igen.
Han vil dog ikke afvise, at der kan komme ophold i blæsten i de kommende uger – men siger dog:
- Det er realistisk, men sandsynligheden for en sammenhængende periode med lav vindhastighed er mindst i efteråret.
Når fundamentet er sejlet ud i Storstrømmen, sænkes prammen til bunden, hvorefter fundamentet bliver frigjort og selv kan flyde. Næste skridt er at slæbebåde trækker det hen til det sted, hvor fundamentet skal sænkes og sætter det fast til fire ankerblokke på havbunden.
Når fundamentet til pylonen før eller siden er på plads midt i Storstrømmen kan støbearbejdet på den 104 meter høje pylon gå i gang.
Dette støbearbejde kan også foregå hen over vinteren, oplyser Vejdirektoratet, hvor projektchef Niels Gottlieb kalder den tidsplan, som projektet følger på nuværende tidspunkt for "realistisk" at nå.
Således er det planen, at de første biler kan køre ud på broen inden årsskiftet til 2025 – imens der vil gå yderligere mindst et år, inden togene også kan køre over den nye Storstrømsbro.