Byggeriet af Storstrømsbro har fået 87 strakspåbud

Mandag er beskæftigelsesministeren kaldt i samråd, fordi arbejdssikkerheden er i fare på byggeriet af Storstrømsbroen. Byggeriet har fået 87 påbud.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Et skærpet tilsyn, 87 strakspåbud og syv forbud.

Det er hvad Arbejdstilsynet har givet til byggeriet af den nye Storstrømsbro i de to år, de har ført tilsyn. Det viser en opgørelse fra Arbejdstilsynet, som TV2 ØST har fået aktindsigt i.

quote Der er nogen som helst, der hverken bør frygte for deres liv, deres sikkerhed eller helbred

Peter Hummelgaard Thomsen (S), beskæftigelsesminister

I dag mandag var beskæftigelsesministeren så kaldt i samråd. Her blev ministeren bedt om at kommentere arbejdsmiljøsituationen og fortælle, hvad ministeren og Arbejdstilsynet vil gøre for at forbedre det dårlige arbejdsmiljø.

Ny Storstrømsbro bygges
Læs også
Flere påbud regner ned over byggeriet af Storstrømsbroen
Ny Storstrømsbro bygges
Læs også
Flere påbud regner ned over byggeriet af Storstrømsbroen

- Jeg mener ikke, at der er nogen som helst, der hverken bør frygte for deres liv, deres sikkerhed eller helbred ved at passe deres arbejde i det moderne Danmark. Derfor er det noget, vi tager meget alvorligt, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen (S) til TV2 ØST.

I fare for at styrte ned fra høje arbejdsplatforme

Vejdirektoratet har nu indført skærpet tilsyn med sikkerheden, hvilket vil sige, at byggeriet hver dag bliver gennemgået fra top til tå.

Artiklen fortsætter under billedet.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen (S) mener, at de mange påbud blandt andet er udtryk for, at Abrejdstilsynet gør et stort stykke arbejde.
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen (S) mener, at de mange påbud blandt andet er udtryk for, at Abrejdstilsynet gør et stort stykke arbejde. Foto: TV2 ØST

Over de seneste uger har bygningsarbejdere blandt andet været i fare for at styrte ned fra høje arbejdsplatforme og blive kørt over af store byggemaskiner under opførelsen af den nye bro, der bliver Danmarks tredjestørste.

- Det, som de mange påbud er udtryk for, er jo, at Arbejdstilsynet gør et rigtig stort arbejde med rent faktisk at være til stede på så stort et projekt, som Storstrømsbroen er. Derfor vil der i sagens natur også blive givet mange påbud og strakspåbud, fordi de er så meget til stede. Men det, vi har set, skal der rettes op på, og der er arbejdsgiverens pligt at rette op på de ting. Det skal ske hurtigt, siger minister Peter Hummelgaard Thomsen (S).

Fagforeningen 3F: - Det er meget alvorligt

En stor del af overtrædelserne handler også om at sikre bedre belysning og arbejdsveje på byggepladsen.

quote Hvis man kigger på de ting, som der er kommet strakspåbud om, så er det jo nogle ting, som er helt elementære

Palle Bisgaard, næstformand i Byggegruppen hos Fagforeningen 3F

- Jeg synes, det er meget, meget alvorligt. Hvis man kigger på de ting, som der både er kommet forbud og strakspåbud om, så er det jo nogle ting, som er helt elementære på en byggeplads, og som burde være i orden, siger Palle Bisgaard, næstformand i Byggegruppen hos Fagforeningen 3F.

Men nogle af påbuddene er altså også mere alvorlige end det. De seneste to måneder er der blevet givet to forbud, fordi ansatte har været i fare for at styrte ned.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ifølge Palle Bisgaard fra Fagforeningen 3F, er der givet påbud for helt elementære ting på en byggeplads, der burde være styr på.
Ifølge Palle Bisgaard fra Fagforeningen 3F, er der givet påbud for helt elementære ting på en byggeplads, der burde være styr på. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

I det ene tilfælde arbejdede den ansatte i over fem meters højde og cirka en halv meter fra kanten. Der var ikke rækværk, og den ansatte var ikke sikret mod nedstyrtning. I det andet tilfælde befandt en ansat sig også i fem meters højde, mens han strakte sig ud over kanten, selv om der hverken var rækværk eller faldsikring.

quote Det er utilgiveligt. Sådan er det

Niels Gottlieb, projektchef fra Vejdirektoratet

- Det er utilgiveligt. Sådan er det. Det må bare ikke ske. Når det så sker, må vi tage aktion på det, og det er klart, at når sådan noget sker, så bliver det italesat meget kraftigt, siger Niels Gottlieb, projektchef fra Vejdirektoratet.

EL: - Vi har advaret mod at vælge de firmaer

Det er Enhedslisten, der har kaldt ministeren i samråd. Ifølge partiets arbejdsmiljøordfører er det uacceptabelt, at bygningsarbejdere skal risikere at liv og helbred på store byggeprojekter.

- I det her tilfælde, der kendte vi de to af de her firmaer. De har været på metroen, og vi ved, at de har rod med arbejdsmiljø og sikkerhed. De skulle aldrig have haft opgaven. Vi advarede dengang Ole Birk Olesen (tidligere transport-, bygnings- og boligminister, red.) om at tage de her firmaer. Det gad han ikke at høre på, og nu står vi med mudder helt op til knæene for at sige det ligeud. Det er derfor, vi må være meget kritiske i en situation som den her, siger Christian Juhl (EL).

Artiklen fortsætter under billedet.

Ifølge Christian Juhl fra Enhedslisten vidste politikerne, at entreprenørfirmaerne havde rod med arbejdsmiljø og sikkerhed.
Ifølge Christian Juhl fra Enhedslisten vidste politikerne, at entreprenørfirmaerne havde rod med arbejdsmiljø og sikkerhed. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

quote Vi advarede dengang Ole Birk Olesen om at tage de her firmaer

Christian Juhl (EL), arbejdsmiljøordfører

Beskæftigelsesministeren mener overordnet set, at det er arbejdsgiverens pligt at sørge for, at der er et forsvarligt arbejdsmiljø.

- Der har vi jo også som staten en rolle, for det er os, der har sat gang i projektet. Det har vi også en dialog med Vejdirektoratet om. Det er vigtigt for mig, at vi på sådan et stort projekt, som er kompleks, at vi sikrer, at der ikke er nogen, der kommer til skade, eller nogen der risikerer deres helbred ved at passe deres arbejde.

Hovedentreprenør har igangsat særlig indsats

En stor del af påbuddene er givet til det italienske konsortium, der er hovedentreprenør på byggeriet.

Konsortiet har ikke ønsket at stille op til interview, men i et skriftligt svar til TV2 ØST skriver presseansvarlig Christian Lemvigh:

Selvom Storstrømsbroen er en af Danmarks største byggepladser, som har besøg af Arbejdstilsynet et par gange om uge, så skal der ikke være så mange påbud. Vi har derfor igangsat en række initiativer ud over den almindelige sikkerhedsundervisning og håber at kunne se resultaterne af den særlige indsats.

Læs også
Byggeriet i gang - første del af den nye Storstrømsbro skyder op
Læs også
Byggeriet i gang - første del af den nye Storstrømsbro skyder op

quote Jeg tror den dybereliggende forklaring er, at det er et meget stort projekt

Peter Hummelgaard Thomsen (S), beskæftigelsesminister

Hos vejdirektoratet håber de også at antallet af påbud vil falde.

- Vi gør alt, hvad vi kan fra bygherrens side, og vi ved også, at Arbejdstilsynet arbejder seriøst med det, og vi har en dialog med Arbejdstilsynet om, hvordan vi sammen kan gøre det her bedre, siger Niels Gottlieb, projektchef fra Vejdirektoratet.

Minister: Rigtig mange forskellige entreprenøre er involveret

Allerede i september kunne Fagbladet 3F berette om, at Arbejdstilsynet har givet hele 68 påbud til entreprenører på Storstrømsbroen. Igen i oktober kom der så en række nye strakspåbud og to forbud for brud på arbejdsmiljøloven.

- Jeg tror den dybereliggende forklaring er, at det er et meget stort projekt, og at der er rigtig mange forskellige entreprenører involveret. Det er ikke nogen undskyldning, men det er en forklaring. Det, der gør mig glad, er, at Arbejdstilsynet er så meget til stede, som man er. Det har vi selvfølgelig tænkt os at blive ved med, siger beskæftigelsesministeren.

Har Arbejdstilsynet de nødvendige midler til at komme efter de her arbejdspladser?

- Det mener jeg bestemt, de har. Og de har endnu mere fra årsskiftet, hvor man bliver i stand til dels at lange endnu større bøder ud og indføre det, vi kalder et skærpet tilsyn, hvor man bliver ramt hårdere ved gentagne overtrædelser.

Hvad vil du nu gøre som ansvarlig minister for, at det her ikke gentager sig?

- Jeg kan blive ved med at sikre, at Arbejdstilsynet har de fornødne værktøjer til at kunne være til stede derude – det har de. Det andet er at sikre, at de arbejdsgivere, der har ansvaret, tager det alvorligt, og det er Vejdirektoratet, der til syvende og sidst er bygherre på hele projektet, og det har vi også en dialog med Vejdirektoratet om, at de skal sikre.


Nyhedsoverblik