Bevæbnet med legoklodser og malerpensler gav skoleelever fra ungdomsskolen og 10. klasserne i Vordingborg Kommune torsdag deres bedste bud på, hvordan trivslen kan styrkes i skolerne.
Flere elever mistrives nemlig i skoleklasserne - og derfor havde Vordingborg Kommune og foreningen Danske Elever inviteret til topmøde.
Jeg glæder mig virkelig til at høre, hvad der kommer ud af dagen
Her er det meningen, at eleverne skal diskutere, hvordan skolerne kan skabe bedre trivsel, for de seneste år er mistrivslen blandt skolebørn i folkeskolen generelt steget.
- Der er flere og flere, der ikke kommer, og som har svært ved at sidde og fokusere på undervisningen, eller som sidder alene i pauserne, og det er noget, der skal ændres, siger Monique Thestrup Paul, der er elev på Gåsetårnsskolen Islinge.
Eleverne arbejder i workshops med temaer som ensomhed, gruppepres og ulighed. Alt sammen uden indblanding fra skoleledere og politikere.
- Jeg synes, at det er godt, for så er der større chance for, at tingene virker, for det er os, der er i det og ved mest om mistrivslen, siger Monique Thestrup Paul.
I virkeligheden er det de unge, der er specialisterne
Men samtidig håber eleverne også at få nogle konkrete redskaber.
- Jeg håber, vi kan lære noget mere om, hvad vi egentlig kan gøre i tilfælde af, at nogle har det rigtig dårligt på skolen, så vi kan gøre noget for, at de får det bedre og rent faktisk kommer tilbage, siger Alexander Ørslev Bjørton, der er elev på Gåsetårnsskolen Islinge.
Skolerne forpligter sig til at fokusere på trivsel
At de unge selv skal være med til at finde løsninger, er ifølge projektmedarbejder i Vordingborg Ungdomsskole hele ideen bag topmødet.
- Hvis ikke vi spørger de unge, eleverne og børnene, hvad de mener, trivsel er, så ved vi det heller ikke, for i virkeligheden er det de unge, der er specialisterne, siger Pernille Rasmussen.
Det er ikke kun de unge, som håber på at finde løsninger. Også Vordingborgs borgmester Mikael Smed (S) ser frem til at høre om topmødets resultater.
- Det her med at inddrage og få folk til at føle, at de er med, det, tror jeg, er rigtig, rigtig vigtigt. Så den her idé med de her workshops og den her dag, hvor næsten 150 elever er samlet, er helt fantastisk, siger Mikael Smed og fortsætter:
- Jeg glæder mig virkelig til at høre, hvad der kommer ud af dagen.
De resultater eleverne kommer frem til, skal diskuteres ude på skolerne, og så er det meningen, at både lærere og skoleledelsen forpligter sig på at have fokus på at forbedre trivslen.