Kunst, kystsikring eller noget helt tredje.
Det kan blive fremtiden for den gamle Storstrømsbro, når den skal rives ned.
Idéerne kommer fra flere lokale, der har foreslået at broen genbruges til noget, der giver mening for lokalområdet.
Transportministeriet er åben over for, at dele af broen kan genanvende eller bevares.
Lokalt varemærke som kunst
Siden 1937 har den gamle Storstrømsbro været et vartegn for området omkring Storstrømsbroen. Nu er arbejdet omkring den nye Storstrømsbro gået godt i gang, og når den står færdig, så skal den gamle bro rives ned.
Det er en vildt god idé at have noget kunst, som kan tiltrække sejlere
Der er flere ideer i spil, som for eksempel at bruge brosoklerne som base for et kunstværk. Der er allerede et konkret forslag om at bygge 12-14 meter høje skulpturer, to mænd og to kvinder, som skal være muligt at sejle ud til og klatre op på.
Det er billedhuggeren Thomas Kadziola, der også står bag kunstværket Dodekalitten på Lolland, som står for dette forslag.
- Det er en vildt god idé at have noget kunst, som kan tiltrække sejlere, men også turister fra udlandet og resten af landet, synes Anna Brinch fra Vordingborg.
- Et eller andet sted, så er det også historie, hvis man kan få det inddraget i det, og det bliver pænt at se på, siger Randi Nielsen fra Vordingborg.
Borgmestre ser mulighed i kystbeskyttelse eller rev
Både i Guldborgsund og Vordingborg Kommune ser borgmestrene flere muligheder i de mange tons beton og stål fra broen.
Blandt andet til kunstværk, som kystbeskyttelse eller kunstige rev til gavn for dyrelivet.
Og det får opbakning fra flere borgere. John Larsen fra Vordingborg mener, at man bør bruge noget af broen til at passe på naturen:
- Det kan man godt gøre med nogle enkelte af dem, men jeg synes også, at man skal lave nogle stenrev af nogle dem og så mærke dem af, for fiskene mangler et sted at være.
Også borgmester i Vordingborg ser gerne, at broen genbruges til gavn for havmiljøet og dyrelivet eller til kystbeskyttelsesprojekter.
- Vi har under vores møde med ministeren blandt andet drøftet etablering af et stenrev, som en mulighed for at give de gamle broelementer nyt liv på en meningsfuld måde til glæde for marinebiologien og undervandsturisme, siger han i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.
Kan tidligst starte i 2027
Nedrivningen af den eksisterende bro kan tidligst begynde i 2027, når den nye bro er færdig. Der sættes nu gang i at opdatere miljøvurderingen for nedrivningen.
- Jeg er glad for, at transportministeren rækker ud og inviterer til et samarbejde om at genbruge dele af Storstrømsbroen i lokalområdet. Vi har drøftet nogle foreløbige ideer med ministeren, herunder byggeri af kunstige rev til gavn for dyreliv og turisme, eller som kystbeskyttelse langs nogle af vores udsatte kyster. Kystbeskyttelse er særlig relevant for os i Guldborgsund, da vi har over 300 kilometer kystlinje, og da flere af vores kyster, havne og veje tæt på kysterne blev meget hårdt ramt af efterårets og vinterens storme, siger Guldborgsunds borgmester Simon Hansen (S).
- Jeg vil glæde mig under alle omstændigheder over, at vi kan genanvende noget af broen og dele af broen. For så har vi noget, vi ligesom kan se tilbage på og huske, at vi rent faktisk havde en gammel og flot Storstrømsbro, som vi har gemt og nu kan bruge til fremtiden, siger kommunalbestyrelsesmedlem i Vordingborg Kommune, Jesper Adler (K).