Efter godt to års arbejde med at montere brodækket på den nye Storstrømsbro mangler der nu blot det sidste lille stykke, før broen går i et stykke fra Falsters til Masnedøs kyst.
Men inden de to sidste elementer, de såkaldte brodragere, kan hejses op på plads og fuldende brodækket, har brobyggerne sat gang i at montere det, der bliver det mest karakteristiske for den nye bro.
Går alt efter planen, er vi færdige lige inden jul. Det bliver en dejlig julegave til Vordingborg
Den enorme harpe, der spændes ud mellem brotårnet, kaldet pylonen, og brodækket skal med sine 36 strenge bære brodækket i et frit spænd på to gange 160 meter hen over sejlrenderne på hver side af pylonen.
- Det er jo et øjeblik, som giver smil på læben, siger projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, der er bygherre, og tilføjer:
- Nu kan man for alvor se, hvilken smuk bro, det bliver. I takt med at stagene kommer op, ser man viften folde sig ud i sin fulde udstrækning.
Harpens strenge – eller kabelstagene, som de hedder på fagsprog – er i virkeligheden snesevis af cirka tommelfinger-tykke kabler, som er pakket sammen i ét rør.
Ville man lægge alle disse kabler i forlængelse af hinanden, ville de strække sig næsten 300 kilometer.
I hvert kabelstag samles op til 103 af disse kabler nøje arrangeret side om side, hvilket bidrager til at give hele staget en næsten ubegribelig styrke.
- Brodækket over sejlrenden består af to brodragere og spænder dobbelt så langt som brodækket mellem bropillerne.
- For at brodækket over sejlrenden ikke knækker på midten, bliver det støttet af de her kabelstag, forklarer Niels Gottlieb.
Derfor er der i byggefasen opsat to midlertidige bropiller: En midt i hver af de to sejlrender, der skal bære brodækket, indtil kablerne spændes op og dermed overtager arbejdet i at bære broen.
- De to midlertidige bropiller, er ikke dimensioneret til at kunne bære enderne af to brodragere på én gang, forklarer projektchefen og fortsætter:
- Derfor spænder vi stagene op, så vi tager vægten af bropillen fra de første to brodragere, der allerede er monteret på hver side af pylonen, inden den sidste brodrager på hver side kan hejses op på plads.
Når de to sidste brodragere er monteret, vil kablerne blive spændt med en kraft svarende op til 1150 tons. De kraftigste af kablerne kan klare en belastning op til 2800 tons.
Kabelstagene er således i stand til både at klare broens egen vægt foruden vægten fra biler og ikke mindst de godstog, der i fremtiden skal køre over broen, når den nye Femern-forbindelse ifølge planen åbner i 2029.
Hele arbejdet med at spænde stagene op kommer til at foregå kontrolleret og synkront ved hjælp af en stor donkraft. Spændes der for meget til den ene side, vil pylonen give efter.
- Pylonen er bygget, så den kan give sig op til 10-15 centimeter i toppen, forklarer Gottlieb.
Det kan sammenlignes med, hvis man har noget tungt i den ene hånd, opleves det lettere at bære, hvis man har noget tilsvarende tungt i den anden hånd.
Julegave til Vordingborg
Også hos hovedentreprenøren, SBJV, ser man med tilfredshed på fremdriften i byggeriet, der undervejs har været ramt af flere store forsinkelser.
- Vi er nået denne fase præcist to år efter, vi satte den første brodrager op. Det er ret godt gået, når man ser på det vejr, vi kæmper imod, siger projektchef Barry Crouchman fra SBJV.
Ifølge ham ventes det at tage 36 dage fra de første kabler er trukket til de sidste er på plads inde i de 36 kabelstag.
- Lige nu er vi begunstiget af, at der ikke er så meget vind, siger han og tilføjer:
- Går alt efter planen, er vi færdige lige inden jul. Det bliver en dejlig julegave til Vordingborg.
Til den tid udestår dog en del afsluttende arbejder, herunder blandt andet autoværn og asfalt for slet ikke at nævne hele jernbanen, der dog først ventes at åbne to år efter broens vejdel.
I foråret vurderede Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, at der ville være fast forbindelse fra kyst til kyst inden udgangen af oktober i år.
Danmark tredjestørste bro
Den nye Storstrømsbro blev vedtaget i Folketinget med trafikaftalen af 21. marts 2013.
Første spadestik blev taget 27. september 2018.
Byggeriet af den nye Storstrømsbro beløber sig til 4,3 milliarder kroner i 2023-priser. Denne pris omfatter også nedrivning af den gamle bro.
EU støtter projektet med op til 425 millioner kroner.
Broen bliver 3.832 meter lang, og bliver dermed den tredjelængste bro inden for Danmarks grænser næstefter Øst- og Vestbroen på Storebælt, som er henholdsvis 6,8 og 6,6 kilometer lange. Øresundsbroen, der kun er halvt dansk, er længere med sine næsten 8 kilometer.
Den nye Storstrømsbro indrettes med to jernbanespor, en ni meter bred landevej samt en 2,5 meter bred sti for gående og cyklende.
Broen skulle oprindeligt have været klar til biltrafik i 2022 og tog i 2023, men ventes nu klar for biler i 2025 og tog i 2027.
Den gamle Storstrømsbro, som skal rives ned, når den nye er færdig, er fra 1937. Den var med sine 3,2 kilometer fra kyst til kyst Europas længste bro gennem 28 år.
Sådan er det ikke helt gået, men den overordnede tidsplan holder, lyder det i dag fra projektchefen.
- For et år siden gik det godt med at få brodragerne op i et højt tempo – og det har det gjort helt indtil nu, hvor nogle af de sidste arbejder har vist sig at kræve ekstra tid, siger han.
- Men vi er stadig fortrøstningsfulde, at der er en bro klar til indvielse i efteråret 2025, tilføjer han.
Du kan allerede nu se det næste afsnit af Vi bygger forbindelsen på TV2 ØST Play, hvor reporter Mads Gudiksen har været en tur på byggepladsen og se nærmere på tilblivelsen af kabelstagene.