Der blev kørt alt for hurtigt, da politiets hastighedskontrol onsdag målte farten blandt bilisterne på Vordingborgvej i den østlige ende af Stensved ved Vordingborg.
Her blev 495 bilister kontrolleret i tidsrummet 08.54 til 11.54, og politiet målte hele 104, der kørte for hurtigt i byzonen, hvor der maksimalt må køres 50 kilometer i timen.
Den hurtigste bilist blev målt til at køre 88 kilometer. Hastighedsmålingen resulterede dermed i 31 klip i kørekortet og to betingede frakendelser af kørekortet.
Selvom jeg ville gøre alt muligt for at få stoppet det trafikræs, så har jeg ikke mulighed for det
Hos politiet er man i forvejen opmærksom på strækningen, hvor flere lokale føler sig utrygge ved de mange fartbilister.
- Nogle af de bilister, vi målte til at køre for stærkt, var faktisk ved at overhale andre bilister med 80 kilometer i timen inde i byzonen, siger Søren Skotte, politikommissær ved Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, og tilføjer:
- Det er simpelthen ikke i orden, at man kører 80 kilometer i timen eller derover inde i byen, hvor der er huse på begge sider, og hvor borgerne flere gange har rettet henvendelse til os.
Flere tusind kroner i bøde
Hvis en bilist bliver målt til at køre 80 kilometer i en byzone, hvor der må køres 50 kilometer i timen, så ligger bødetaksten på 3.500 kroner.
- Det er til at tage og føle på, siger Søren Skotte.
Efter onsdagens hastighedsmåling planlægger politiet nu at komme igen for at kontrollere bilisterne på strækningen.
- Vi kan ikke acceptere, at hver femte kører for stærkt inde i en by, siger Søren Skotte.
Kommunen er magtesløs
Hos Vordingborg Kommune ærgrer udvalgsformand Michael Larsen (R) i Udvalget for Plan og Teknik sig over situationen, fordi kommunen ikke på egen hånd kan løse problemet.
- Nu skal du høre. Vi har et problem, for det er statens vej. Selvom jeg ville gøre alt muligt for at få stoppet det trafikræs, så har jeg ikke mulighed for det. Jeg kan skrive til dem (Vejdirektoratet red.), at det er et problem, men jeg kan ikke gøre noget som helst andet, siger Michael Larsen og fortsætter:
- Vi har faktisk også haft problemet i den vestlige ende af byen, hvor vi gerne ville have, at de (Vejdirektoratet red.) laver en cykelsti det sidste stykke, hvor man kører ind i Stensved og drejer op til Langebækhallen. Men det kan de ikke lave, siger de.
Efterfølgende spurgte kommunen, om der kunne laves en model, hvor cyklisterne fik mulighed for at køre op på fortovet det stykke, hvor der ikke er nogen cykelsti.
- Men det har vi ikke fået noget svar på. Det er statens vej, og jeg kan ikke gøre noget ved det, siger Michael Larsen.
Vejdirektoratet vil finde en løsning
Hos Vejdirektoratet er de klar over, at billisterne kører for stærkt på Vordingborgvej i Stensved.
- Fra vores trafiktællinger kan vi se, at gennemsnitshastigheden på Vordingborgvej i Stensved er 61,4 kilometer i timen. Dermed underbygger vores tal også det billede der tegner sig fra politiets hastighedsregistreringer, nemlig at der for nogle bilisters vedkommende køres for stærkt på bystrækningen. Det kan virke som om en del af dem ikke rigtig får sat farten ned inden de rammer bytavlen, siger Maria Lønsmand Sande, der er afdelingsleder for Planlægning og Myndighed i Vejdirektoratet i Næstved.
Vi vil gerne gå i tænkeboks og i dialog med kommunen og politiet for at finde mulige løsninger
På trods af der køres for stærkt på strækningen, fortæller Maria Lønsmand Sande, at der ikke sker flere ulykker på strækningen end andre sammenlignelige steder.
- Indenfor bygrænsen er der kun registreret fire materielskader indenfor de seneste fem år, og ingen uheld med personskader. Derfor kan strækningen ikke betegnes som særligt ulykkesbelastet set i forhold til andre steder, siger Maria Lønsmand Sande.
Selvom der gennemsnitligt ikke sker flere ulykker på strækningen, ændrer det ifølge Vejdirektoratet ikke på, at folk kan føle sig utrygge og generede over den høje hastighed.
Derfor vil de nu forsøge at finde en løsning på at nedsætte billisternes hastighed.
- Vi vil gerne gå i tænkeboks og i dialog med kommunen og politiet for at finde mulige løsninger, der kan reducere de høje hastigheder, afslutter Maria Lønsmand Sande.