Der er blevet skrevet politihistorie, og det fandt sted på Farø.
For onsdag klokken 20.53 lykkedes det for første gang med helt almindelige standardteknik i en fotovogn at blitze en motorcykel, der kørte for hurtigt over Farøbroen mellem Sjælland og Falster.
Det er første gang, at vi på den måde kan sende en bøde ud
Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
- Det er et helt usædvanligt skarpt billede, og det er første gang, at vi på den måde kan sende en bøde ud, siger lederen af færdselspolitiet i politikredsen, politikommissær Søren Skotte.
Politiet ønsker på nuværende tidspunkt ikke at frigive billedet af motorcyklen og dens rytter, da vedkommende endnu ikke har fået besked om forholdet.
Men ifølge politiets måling kørte vedkommende 104 kilometer i timen over broen, hvilket udløser en bøde på 1.200 kroner.
- Der er ikke noget nødspor på broen, og derfor er hastighedsgrænsen sat til 90 kilometer i timen på stedet. Hastighedsgrænsen er simpelthen et sikkerhedsspørgsmål, siger Søren Skotte.
Måtte bruge forskellige tricks
Søren Skotte oplyser, at det tidligere har krævet en hel række tricks fra politiets hånd, hvis det skulle lykkes at uddele en fartbøde til en motorcyklist - og ofte lykkedes det ikke.
Det var i stedet lettere at bruge en håndholdt hastighedsmåler, hvis man skulle afsløre en fartbilist på to hjul.
- Sagen er den, at vores fotovogne hidtil har taget billeder forfra, men på en motorcykel sidder nummerpladen bagpå cyklen. Derfor har vi ikke kunnet se nummerpladen på vores billeder, og så er motorcyklisten sluppet fri, men nu spiller teknikken bare, siger han.
Det er tydeligt at se, da TV2 ØST besøger fotovognen fredag eftermiddag. Her holder den ved en benzintank på Københavnsvej nær Vordingborg, og knap en time inde i besøget kommer en motorcykel ræsende forbi fotovognen i høj fart.
Systemet blitzer straks, og skærmen på bilens computer viser 102 kilometer i timen forbi benzintanken, hvor man må køre 80.
Motorcyklisten er kørt forbi fotovognen i høj fart, selvom fotovognen og ikke mindst måleudstyret var synligt i kørselsretningen.
På skærmen står nummerpladen knivskarpt og varsler dermed en ny tid for fartglade motorcyklister, netop som motorcykelsæsonen for alvor er skudt i gang.
Af forsikringsgrunde må de fleste motorcyklister først køre efter den 1. marts.
Men faktisk venter de fleste til påskedagene med at tage jernhingsten i brug til åbningen af Dyrehavsbakken i København eller mere lokalt til Skærtorsdag, hvor Danmarks Motorcykelmuseum i Stubbekøbing åbnes med et optog.
Sådan gør de
ATK-vognen, der har taget billedet på Farøbroen, er en af de nye vogne, som netop er taget i brug hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Grunden til, at man nu kan tage billeder af fartglade motorcyklister er, at de nye vogne har fået opgraderet teknik og software ombord.
Ud over at tage bedre og mere skarpe billeder af fartsynderne så er fotovognene udstyret med to trådløse kameraer, der tager billeder af fartsynderen både forfra og bagfra, når de kører forbi.
Det sidste har en stor betydning for motorcykler, der typisk kun har én nummerplade placeret bagpå maskinen. Hvor de hidtil ikke har skullet frygte konsekvenser af at køre for hurtigt forbi en fotovogn, så er det ikke længere tilfældet.
- Det er ikke sådan, så vi ikke har fotograferet motorcyklister før. Men vi skal have registreringsnummeret før vi kan udskrive en bøde, og det får vi nu med det ekstra trådløse kamera, siger Søren Skotte.
Systemet er også dårlige nyheder for de bilister, der af den ene eller anden grund er sluppet for at få en bøde, fordi deres nummerplade ikke klart kunne aflæses. Her vil chancen for, at begge billeder er dårlige, markant mindre.
Giver bedre arbejdsforhold
Ud over at indeholde bedre teknik giver de nye fotovogne også langt bedre arbejdsforhold for operatøren i vognen.
- Hvor de gamle fotovogne mest af alt er en varevogn, der er ombygget til en fotovogn, så er der nu langt bedre plads og arbejdsforhold for den, der sidder i vognen. Der er eksempel varme på, så man slipper for at sidde dækket i tæpper, når man arbejder, siger han.
Søren Skotte kører selv motorcykel og er glad for de bedre muligheder for at kontrollere disse trafikanter.
- Det er farligere at køre galt på en motorcykel end det er at køre galt i en bil. Det er bare ekstra vigtigt, at man er påpasselig på en motorcykel i forhold til i en bil, siger han.
I 2020 stod motorcyklister trods den korte sæson og forholdsvis få brugere for otte procent af samtlige registrerede trafikulykker med døde eller tilskadekomne, viser tal fra Vejdirektoratet.