Stort skridt mod Storstrømsforbindelsen - 12.000 tons tungt fundamentet flyttet på flydepram

Storstrømsforbindelsen største fundamentet er i dag blevet flyttet over på den flydepram, som skal sejle fundamentet ud på sin plads i Storstrømmen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

En operation af den helt store størrelse har i dag fundet sted på Masnedø. Storstrømsforbindelsens største fundament er blevet flyttet ud på den flydepram, der skal sejle fundamentet ud på sin plads.

Fundamentet vejer 12.000 tons, og det er ikke sådan lige at flytte ud på prammen.

- Man kan sammenligne det med at stige ombord i en kano, hvor man skal sørge for, at kanoen ikke tipper, når man stiger ombord. Til det har prammen en masse ballasttanke, så den kan forskyde sin egen vægt, efterhånden som der kommer mere og mere vægt fra fundamentet på, siger Niels Gottlieb, der er projektchef for Storstrømsbroen.

Læs også
Kæmpepram hentet i Norge - milepæl i vente på storstrømsbyggeriet
Læs også
Kæmpepram hentet i Norge - milepæl i vente på storstrømsbyggeriet

Fundamentet er 22 meter højt og skal stå på 20 meters havdybde. Fundamentet har til formål at bære den cirka 100 meter høje pylon, der kommer til at stå i midten af broen og bære skråstagene.

Det kæmpe fundamentet er 22 meter højt, 40 meter langt, 34 meter bredt og vejer 12.000 tons.
Det kæmpe fundamentet er 22 meter højt, 40 meter langt, 34 meter bredt og vejer 12.000 tons. Foto: Vejdirektoratet

Opgaven med at flytte fundamentet ud på prammen startede i morges klokken 7, og ifølge projektchefen vil det tage cirka 10 timer at få fundamentet ud på prammen.

- Vi har været meget spændte. Det er ikke, fordi vi har været nervøse for, om det væltede, men der er en masse grej, der kan sætte ud, og som gør, at man måske må stoppe midt i det hele, siger Niels Gottlieb.

Stor operation

Operationen foregår over flere dage og flere steps. Hvis alt går efter planen, bliver fundamentet sejlet ud på sin plads på mandag, og her er det meningen, at fundamentet skal sænkes ned på havbunden.

- Det går fuldstændig efter planen, så vi håber meget på, at vi holder tidsplanen, siger Niels Gottlieb.

Når prammen med fundamentet kommer ud på sin position, synker prammen sig selv, så fundamentet flyder ovenpå. På trods af fundamentets tunge vægt, kan det flyde ved hjælp af en masse flydepontoner.

Læs også
Delene til Storstrømsbroen vejer 2.500 tons - kæmpekran skal styrketestes
Læs også
Delene til Storstrømsbroen vejer 2.500 tons - kæmpekran skal styrketestes

Derefter fjernes pontonerne, hvorefter de hulrum, fundamentet består af, bliver fyldt med vand, så fundamentet synker. Senere pumpes der sand ind i fundamentet.

Arbejdet med det 40 meter lange og 34 meter bredde fundament har stået på siden før jul.

Der er i forvejen gravet ud i Storstrømmen til den nødvendige dybde på havbunden og lavet et solidt stenfundament, som fundamentet skal stå på. 

Sådan vil den nye Storstrømsbros forløb se ud, når den står færdig.
Sådan vil den nye Storstrømsbros forløb se ud, når den står færdig. Foto: Nick Abildgaard

Nyhedsoverblik