Til efteråret starter en af storstrømsbyggeriets helt store opgaver.
Fundamentet til den kommende bros pylon skal sejles ud og sænkes i havet. En opgave, der betegnes som et af byggeriets milepæle, og som kræver det rette fartøj.
Jeg tror ikke, jeg overdriver ved at sige, at det er en milepæl alle på projektet glæder sig til
Derfor er en enorm flydepram, der måler 120 gange 36 meter hentet til byggepladsen fra Norge. Prammen har navnet Boabarge 34 og kan fragte 24.000 tons og skal bruges til at flytte fundamentet fra land til vand.
- Det er en teknisk kompliceret proces, som vil vare over flere uger, men jeg tror ikke, jeg overdriver ved at sige, at det er en milepæl, alle på projektet glæder sig til at følge, siger Niels Gottlieb, der er projektchef på det store byggeri for Vejdirektoratet.
Forventes at blive taget i brug til september
Siden forsommeren 2020 har byggeriets hovedentreprenør SBJV været i gang med at bygge pylon-fundamentet, der har en vægt på 12.100 tons. Fundamentet er udstyret med fire ballasttanke, der skal hjælpe med at holde fundamentet flydende, når arbejdet med nedsænkningen går i gang.
Udsejlingen og sænkningen af pylonfundamentet i Storstrømmen er planlagt til at begynde i slutningen af september. Det kræver dog, at vind, vejr og strømforhold er til det.
- Det er meget vejrafhængigt. Derfor skal der være nogle dage til det, hvor vind og strøm ikke må være for kraftig, har Niels Gottlieb tidliger forklaret til TV2 ØST.
Hele bugseringen af det 42 meter lange og 34 meter brede fundament kommer til at foregå over flere dage.
I de kommende uger skal der blandt andet arbejdes med at færdigmontere løfte-glide-systemet, der skal flytte fundamentet fra land til pram.
Når fundamentet er flyttet over på prammen, sejles den ud til det sted, hvor fundamentet skal stå.
- Her bliver prammen sænket ned på bunden, indtil elementet flyder af sig selv, hvorefter det trækkes helt på plads og sænkes ned med få centimeters nøjagtighed.
26. maj i år måtte Vejdirektoratet meddele, at byggeriet af den nye Storstrømsbro forsinkes yderligere et år for biltrafikken, imens togtrafikken forsinkes yderligere to år.
Således bliver den nye Storstrømsbro tidligst åbnet for biler i år 2024 og for tog i 2026. De første biler skulle efter den oprindelige plan have kørt ud på den ny bro allerede fra næste år med første tog året efter.
En kombination af konstruktionsmetoder, corona, mangel på arbejdskraft og udfordringer i vintermånederne var ifølge bygherren medvirkende årsager til forsinkelsen og den seneste ændring af tidsplanen.