Udenlandske arbejdere strømmer til brobyggeri - det undrer fagforening

Antallet af udenlandske arbejdere fra lande uden for EU er steget markant på byggeriet af den nye Storstrømsbro. Hos fagforbundet 3F undrer man sig over, at arbejdskraften ikke bliver hentet blandt EU's mange arbejdsløse.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En stigende del af byggearbejderne kommer nu fra lande som Indien, Thailand, Etiopien og Pakistan. 

Det viser nye tal fra SIRI (Styrelsen for International Rekruttering og Integration), som TV2 ØST har fået aktindsigt i.

I 2021 var der kun fire medarbejdere i SBJV, der er hovedentreprenør på byggeriet, der kom fra ikke EU-lande, mens der i 2023 var 311 medarbejdere.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mangel på arbejdskraft

Hovedentreprenøren på byggeriet SBJV har ikke ønsket at stille op til interview. Men ifølge Dansk Industri skyldes stigningen mangel på arbejdskraft.

- Ledigheden i Danmark er historisk lav, så det er jo ikke sådan, at virksomhederne ikke prøver at finde arbejdskraften lokalt, men de har også akut brug for arbejdskraft, og derfor søger de den også i Europa og uden for Europa, siger Søren Høfler, der er chefkonsulent i Dansk Industri.

Chefkonsulent i Dansk Industri Søren Høfler peger på, at stigningen af arbejdere fra ikke EU-lande skyldes mangel på arbejdskraft.
Chefkonsulent i Dansk Industri Søren Høfler peger på, at stigningen af arbejdere fra ikke EU-lande skyldes mangel på arbejdskraft. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Dansk Industri peger samtidig på, at der generelt er et stigende antal arbejdere fra ikke EU-lande på det danske arbejdsmarked. 

Men ifølge 3F burde et statsligt finansieret byggeri i højere grad prioritere lokal arbejdskraft.

- De kvalifikationer, man efterspørger til sådan et projekt, bør man kunne finde inden for EU, og hvis ikke, man kan finde dem alle sammen i Danmark, så er der jo altså et tocifret millionantal arbejdsløse i EU, som man sagtens ville kunne tilbyde de her jobs, siger Michael Severinsen, der er en del byggegruppen i 3F.

Byggeri ramt af skandalesager

Byggeriet af den nye Storstrømsbro er blevet ramt af flere skandaler om farligt arbejdsmiljø, forsinkelser, og fordyrelser.

Senest er der faldet afgørelse i en af de største sager om underbetaling i Danmark, da en underentreprenør på byggeriet blev dømt til at betale omkring 10 millioner kroner til 160 arbejdere, der havde fået for lidt i løn.

Brobyggeri Storstrømsbroen
Læs også
Ansatte blev underbetalt i flere år - nu står tidligere medarbejder frem
Brobyggeri Storstrømsbroen
Læs også
Ansatte blev underbetalt i flere år - nu står tidligere medarbejder frem

Nu frygter fagforbundet 3F, at brugen af arbejdere fra ikke EU-lande kan føre til lignende sager.

- Det, vi kan være lidt nervøse for, er, at man gerne vil have nogle folk, hvis kvalifikation er, at de er uvidende omkring reglerne i Danmark og EU, og dermed accepterer ringere vilkår, end vi ønsker i vores lille Danmark - og i vores Europa, siger Michael Severinsen.

Michael Severinsen fra byggegruppen i 3F mener, at et statsligt byggeri som den nye Storstrømsbro i højere grad burde ansætte folk fra Danmark eller EU.
Michael Severinsen fra byggegruppen i 3F mener, at et statsligt byggeri som den nye Storstrømsbro i højere grad burde ansætte folk fra Danmark eller EU. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Men i følge Dansk Industri er der ikke grund til bekymring.

- Vi har en tiltro til, at vores fagretslige systemer og vores arbejdsmarked tager hånd om og laver de stikprøvekontroller, der skal til, sådan så vi løbende også sikrer, at lønnen selvfølgelig også er korrekt, fastslår Søren Høfler.

Det er planen, at den nye Storstrømsbro skal åbne for biltrafik i 2025 og for togtrafik  i 2027.  


Nyhedsoverblik