Efter et samråd med Transportudvalget på Christiansborg har trafikpolitikerne vagt at trække i nødbremsen i forhold til byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Kammeradvokaten skal nu se på sagen, før politikerne vil skrive under på aftalen. Det skal efter planen ske i det nye år.
- Vi har brug for en tryghedsperiode, hvor vi en gang til kan se på tingene. Her har jeg bedt Kammeradvokaten se sagerne, og kontrollere, om der er sket ting i de her virksomheder, der fører til, at de vil kunne eller burde kunne udelukkes fra udbudsprocessen, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) til TV ØST.
Selskaber i korruptionsskandale
Beslutningen kommer dagen efter, at Fagbladet 3F kunne afsløre, at to ud af tre selskaber bag den nye Storstrømsbro er involveret i en storstilet korruptionsskandale i Italien.
Det drejer sig om firmaerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit, hvor tidligere topchefer allerede er dømt for deres rolle i sagen.
En ny sag hvor de to selskaber er direkte involveret skal angiveligt indledes i denne uge.
Roser Vejdirektoratet
Samrådet tirsdag blev afholdt bag lukkede døre, men bekymringen var så stor blandt politikerne, at ministeren trak i nødbremsen.
Ministeren understreger dog, at han mener, at Vejdirektoratet har gjort deres forarbejde godt i sagen.
- De har bedt om det, som de skal. Det ligner et godt stykke arbejde. men vi skal have Kammeradvoten til at se på, om det kun handler om personer, der på et tidspunkt har været i virksomhederne, eller om virksomhederne selv har taget del i noget ulovligt, siger ministeren.
Frygter ikke forsinkelse
Men selvom underskriften forsinkes, så frygter transportminister Ole Birk Olesen ikke, at projektet forsinkes.
- Byggeriet af den nye Storstrømsbro bliver ikke væsentligt forsinket, fordi vi nu bruger et par uger på at undersøge disse sager. Om vi underskriver i dag eller først i det nye år kommer i praksis ikke til at betyde noget mærkbart, det gør det ikke, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) til TV ØST.