- Nogle gæster i remisen fortalte os for fire år siden, at den gamle stationsbygning stadig eksisterede og blev brugt som sommerhus. Det var næsten ikke til at tro, fortæller Finn Rasmussen.
Det er helt utroligt, men alt interiøret står som det gjorde, da den fungerede som station
Som formand for bevaringsforeningen Gedser Remise, der både driver remisen fyldt med gamle lokomotiver og veterantogsstrækningen mellem Gedser og Nykøbing Falster, er han lykkelig over at have fået et helt hus på plads.
Huset er den gamle stationsbygning, der blev opført i den lille landsby Marrebæk på Sydfalster i starten af 1902.
Efter årtiers fravær er den lille landstation tilbage på sin oprindelige plads.
- Bygningen blev købt af familien Dyrløv i 1952 og flyttet til Sildestrup Strand, hvor den har fungeret som sommerhus i mange år, fortæller Finn Rasmussen.
Da bevaringsforeningen for fire år siden fik at vide, at bygningen stadig eksisterede, men på en anden plads end den var blevet bygget, forsøgte Gedser Remise at købe bygningen.
I første omgang var svaret nej, men for tre år siden fik foreningen lov til at købe Marrebæks gamle stationsbygning.
Købet var den mindste udfordring, for Gedser Remise ville flytte bygningen de cirka fem kilometer fra Sildestrup Strand tilbage til Marrebæk.
- Det har været et kæmpe arbejde, men vi har været så heldige at få 275.000 kroner af Guldborgsund Kommune til flytningen, siger Finn Rasmussen.
Selvom den gamle stationsbygning har fungeret som sommerhus siden 1952, bærer den ikke præg af det.
- Det er helt utroligt, men alt interiøret står, som det gjorde, da den fungerede som station. Der er stadig de originale bænke og billetlugen. Den står stort set intakt, forklarer Finn Rasmussen.
Den lille stationsbygning på godt og vel 40 kvadratmeter blev skabt af arkitekten Sigurd Christensen i 1902.
Dengang var der intet unikt ved stationsbygningen, for den blev masseproduceret og sat op i adskillige udgaver som landstationer overalt i Danmark.
Langt de fleste af bygningerne blev enten nedlagt helt eller ombygget til større og mere moderne stationsbygninger i tiden efter Anden Verdenskrig. Den gamle stationsbygning fra Marrebæk er dermed den sidste tilbageværende af sin slags.
Inden bygningen for få uger siden blev placeret på sin oprindelige plads, var det nødvendigt først at støbe et nyt fundament til det gamle hus i bindingsværk.
I den kommende tid skal den gamle stationsbygning sættes i stand, så gæster efter planen skal kunne besøge den gamle stationsbygning fra næste år.
- Marrebæk ligger jo lige midt på strækningen for vores veteranbane. Når vi kører ture om sommeren, vil vi derfor gøre holdt ved Marrebæk, så gæsterne kan komme ind i den gamle station, som vi laver til et lille museum, siger Finn Rasmussen.
Kort før den gamle stationsbygning blev flyttet i 1952, blev en større stationsbygning i mursten bygget lige ved siden af. Den nyere stationsbygning var i brug indtil 1975, da DSB valgte at lukke for passagertransport fra Marrebæk.
Stationsbygningen i mursten blev revet ned i 1986. Marrebæk har dermed været uden stationsmiljø indtil den oprindelige stationsbygning genindtog sin oprindelige plads for få uger siden.