Togpendlerne mellem Næstved og Ringsted fik fredag før jul en nedslående nyhed af Banedanmark. I en pressemeddelelse sent fredag kunne pendlerne læse, at et allerede planlagt renoveringsarbejde på banen udvides fra fem til otte måneder, hvor pendlerne i stedet må køre med togbusser.
- Jeg frygter, at det får konsekvenser for pendlerne i og syd for Næstved. Der er allerede pendlere, som overvejer at købe en bil eller flytte tættere på København. Det synes jeg som Næstved-borger, er en skændsel, siger Carsten Hansen, medlem af Næstved Pendlerklub.
Han er medunderskriver på et brev til både landets transportordfører og borgmestrene i Vordingborg, Næstved og Guldborgsund, hvori pendlerne samler sig i protest.
Håber på opbakning
- Vores region er enormt afhængige af toget. Mange studerende skal til Roskilde og Høje Tåstrup. Mange er afhængige af den offentlige transport for at kunne komme på arbejdet. Det er ikke uvæsentligt for kommunerne hernede, at pendlere nu overvejer at flytte eller købe bil – det vil vi gerne italesætte, siger Carsten Hansen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Pendlerne har længe kendt til, at sporarbejdet skal vare i fem måneder af 2020. Derfor vækker det især vrede, at Banedanmark nu sætter de rejsende yderligere tre måneder i udsigt med togbusser.
- Vi håber, vores borgmestre vil bakke os op. Jeg håber landspolitikerne vil bede Banedanmark genoverveje deres prioritering.
Banedanmark oplyser, at renoveringsarbejdet forlænges på grund af mangel på specialister, og særligt dette faktum undrer pendlerne. Hvorfor har man ikke kunnet forudse dette scenarie tidligere?
Problemet skubbes sydpå
En af de borgmestre, som har fået brevet, er borgmester i Guldborgsund John Brædder (Guldborgsundlisten):
- For hver gang, der kommer disse meldinger om yderligere perioder med togbusser, er der pendlere, som mister modet og flytter nordpå tættere på deres jobs, og det er ret alvorligt, siger John Brædder til TV2 ØST.
Han frygter, at Sydbanen endnu en gang bliver ”Sorte Per”, da de specialister, der skal bruges på Næstved-Ringsted-banen, også skal udføre arbejder på Sydbanen.
- De samme teknikere skal bruges til andre strækninger i landet, hvilket gør, at de ikke er til rådighed os hos.
Banedanmark: Vi forstår frustration
Borgmester i Ringsted, Henrik Hvidesten (V), ærgrer sig over Banedanmarks planer om at forlænge sporarbejdet, som næste år vil være i gang fra 28. marts til 29. november:
- Det betyder noget for pendlerne, at de får en længere rejsetid. Mange pendler ind fra særligt den sydlige del af Sjælland. Hvis det var mig, der kunne se ind i at det skal vare tre måneder yderligere, ville jeg også være træt af det.
Artiklen fortsætter under billedet.
Et af pendlernes kritikpunkter er, at meldingen om det udvidede sporarbejde først blev meldt ud sendt fredag eftermiddag, netop som alle var på vej på juleferie. Et forsøg på at lade historien snige sig under radaren, mener nogle. Projektdirektør for Ringsted-Femern Banen Klaus Studstrup Jørgensen forstår godt pendlernes frustration, men lader også forstå, at situationen ikke kunne være grebet anderledes an:
- Vi har kommunikeret så hurtigt som vi kunne, siger han og fortsætter:
- Jeg kan godt forstå, det kan se sådan ud, at vi har forsøgt at køre det ind under radaren. Men det er hensigten, at vi holder møder med pendlerrepræsentanter og åbne møder med borgerne, hvor vi informerer om projektorerne først i det nye år.
Umuligt at planlægge før
- Når det nu kommer til at tage længere tid, handler det ikke om de fysiske arbejder, men at vi til sidst skal have tjekket vores sikringsanlæg 100 procent. Det er meget få personer, som er kvalificerede til at udføre dette arbejde, forklarer Klaus Studstrup Jørgensen.
At dette arbejde ikke har kunnet planlægges tidligere hænger dels sammen med, at der findes meget få teknikere i både Danmark og resten af Europa, og at planlægningen først nu har nået et stadige, hvor man har kunnet allokere de forhåndenværende specialister.
- De specialister, vi skal bruge på Ringsted- Næstved, skal også bruges på andre projekter. Det er først, når man er på et rimeligt detaljeret niveau, at man kan se præcist, hvad er konsekvensen af den samlede ressourcesituation, siger Klaus Studstrup Jørgensen og tilføjer:
- Det har også betydet, at projekter er blevet annulleret for at få kabalen til at gå op.
Det er blandt andet gået ud over arbejdet på Aalborg Station, som er udskudt til 2022 forklarer projektdirektøren.