Tilsvininger, trusler og i de værste tilfælde fysisk vold er en del af dagligdagen for Dennis Christensen.
Han arbejder som p-vagt på Lolland og Falster og må lægge ører og krop til lidt af hvert.
- Jeg bliver gestikuleret med tredje finger på højre og venstre hånd næsten dagligt, siger Dennis Christensen.
Hvis man får en fartbøde af politiet, så begynder man ikke at slå på politibetjenten.
Ofte er det udstrakte langemænd og tilråb, han bliver mødt af, men der er også episoder, der rækker ud over det.
- Nogle gange bliver jeg forfulgt og må ringe til min leder. Men det værste, jeg har oplevet, er at blive overfaldet.
Mere råt
Den type overfusninger er noget, der påvirker den falsterske p-vagt.
- Der er jo ingen mennesker, der synes, det er spændende at blive overfaldet, når man udfører sit arbejde, siger han.
Dennis Christensens oplevelser er langt fra enestående.
Ifølge Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening, oplever parkeringsvagter over hele landet samme adfærd fra modtagere af parkeringsbøder.
- Det er et generelt problem og et problem, der har været her i mange år, siger Martin Nielson, der er arbejdsmiljøkonsulent hos fagforeningen.
Med tiden har konfrontationerne fået en mere alvorlig karakter, mener han.
- De trusler, der kommer, er blevet voldsommere. Det er blevet mere råt, og det er blevet farligere.
Præcis hvor mange hændelser, der er tale om, er dog uvist, da det ifølge fagforeningen er et fåtal af episoderne, der bliver anmeldt.
Men det kan få alvorlige konsekvenser for den enkelte p-vagt, når en situation spinner ud af kontrol.
- I nogle tilfælde går det så galt, at vores medlemmer bliver slået ned, siger Martin Nielson.
Fagforening efterlyser politisk handling
Hos selskabet Gardian, der tidligere hed Park Zone, og som er arbejdsgiver for Dennis Christensen, er de opmærksomme på problemet.
De har derfor forskellige initiativer, herunder kurser, der skal hjælpe deres ansatte, fortæller Lea Kjærsgaard, der er juridisk direktør i Gardian.
- Vi har stort fokus på, hvad den enkelte vagt har brug for. Vi går meget op i at oplære til, hvordan man kan undgå de her situationer og snakke med den enkelte parkant på en måde, så vi ikke når ud i de her ubehagelige oplevelser.
Spørger man hos fagforeningen, er holdningen, at der er brug for endnu flere værktøjer til p-vagterne.
- Vi ville ønske, at Christiansborg vil gøre parkeringsvagter til en del af vagtloven. Hvis de var omfattet af den, var de sikret seks ugers grundlæggende vagtuddannelse med konflikthåndtering og lovkendskab, siger Martin Nielson.
Han har også andre ønsker til, hvordan det kan blive mere sikkert at tage et arbejde som p-vagt.
- Man skal være bedre til at gå i par og vurdere, om det er sikkert at gå i et område på et givent tidspunkt, siger han og fortsætter:
- Og så skal man have en overfaldsalarm og i nogle tilfælde bodycam. Det kan være konfliktnedtrappende og er godt, hvis politiet skal efterforske for vold.
Man slår ikke på politiet
Dennis Christensen håber dog på, at man kan komme problemet til livs - eller at det i hvert fald kan mindskes - hvis folk begynder at se anderledes på p-vagter.
- Jeg kunne godt tænke mig, at folk så os som en medspiller i stedet for en modpart. Jeg går ikke på arbejde for at straffe folk, men for at yde en service til alle parkanter, der kommer her, siger han.
- Det undrer mig, for hvis man får en fartbøde af politiet, så begynder man ikke at slå på politibetjenten. Men det er åbenbart lettere at lade det gå ud over en p-vagt.
Men kan du forstå, det er frustrerende at få en afgift?
- Ja, det er altid frustrerende at få en afgift, og de er store, indrømmer jeg gerne. Men det er ikke os p-vagter, der sætter taksterne, så lad være med at lade det gå ud over os, siger Dennis Christensen.