Sejlerne på Guldborgsund skal ud på en længere omvej, hvis Sund & Bælt får held med at lukke klapbroen over farvandet ved Nykøbing Falster. Turen vil gå nord om Lolland og ind til Nykøbing Falster via Guldborg.
Det er groft farvand, hvor der er chance for høje bølger, strøm og kraftig vind
Men at fritidssejlere bliver nødt til at begive sig ud på de åbne farvande som et alternativ til det smalle Guldborgsund er både farligt og utilrådelig. Sådan lyder det fra de lokale sejlere i et brev til Steen Bruce Corfitsen, der er projektchef hos A/S Femern Landanlæg. Brevet er også sendt til TV2 ØST.
- Du kan komme ud i farligt vejr og møde bølger på halvanden til to meter, hvis du bevæger dig ud i Østersøen eller Femern Bælt. Det kan også være slemt i Storebælt og Smålandsfarvandet, siger Palle Tørnqvist, der er talsmand for Sejlklubberne i Guldborgsund og medunderskriver på brevet til A/S Femern Landanlæg.
- Man kan hævde, at en ordentlig sejler ikke bevæger sig ud i farligt vejr. Derfor vil denne omvej helt forhindre mange sejlere i at sejle til Nykøbing Falster sydfra. Sund & Bælt er med det forslag helt ude af trit med de vilkår, man byder sejlerne ved at lukke broen.
Artiklen fortsætter under grafikken.
Brevet er en svarskrivelse til A/S Femern Landanlæg, der har bedt sejlerne ytre deres synspunkter til at lade klapbroen lukke.
Flere dages sejlads
Det er A/S Femern Landanlæg – et selskab under Sund & Bælt – der står for udvidelsen af Frederik IX Bro fra et til to spor.
Broen skal udvides som en del af den nye Femern-forbindelse. Ifølge anlægsloven skal broen være en klapbro, men i december skrev Sund & Bælt et brev til Guldborgsund Kommune, hvori man påtænkte at svejse klapbroen fast og dermed begrænse højden på de skibe, som kan sejle igennem.
Omvejen uden om Falster er ifølge sejlerne 160 kilometer lang, hvilket for en almindelig sejlbåd betyder to til tre dages normal fritidssejlads. Tilsvarende gælder for omvejen uden om Lolland.
- Omvejenes sejladsforhold i Østersøen og Langelandsbælt er desuden ekstra udfordrende for de fleste fritidssejlere på grund af tidvise høje bølger og kraftig vind, der ofte gør sejlads både farlig og utilrådelig, især for både under 26 fod. Sikkerheden til søs er således i fare.
Redningstjeneste advarer
I Vordingborg har Dansk Søredningsselskab en station. Herfra kommer de sejlere til undsætning, hvis de har fået motorstop eller på anden måde har brug for undsætning til søs. Her bifalder man heller ikke planerne om at lukke broen.
- Det, synes vi, er en dårlig idé. I så fald skal du enten syd om Gedser og op gennem Grønsund eller uden om Lolland. Det er en betydelig længere tur, som kræver mere forberedelse, siger Michael Støvring, vagthavende på Dansk Søredningsselskab i Vordingborg, som dækker Smålandsfarvandet, Grønsund og dele af Storebælt.
- Det er groft farvand, hvor der er chance for høje bølger, strøm og kraftig vind i modsætning til Guldborgsund, der er et mere lukket farvand. Der er også væsentligt flere større skibe. Det kan potentielt give nogle farlige situationer, tilføjer han.
Ifølge Michael Støvring møder Dansk Søredningsselskab ofte sejlere, som ikke er bekendte nok med risiciene i at befærdes til havs.
Færre benytter klapbroen
Ifølge tal fra Banedanmark passerede 1.753 fartøjer Frederik IX bro i 2019. Af disse er 1.012 fra Tyskland, som typisk ankommer sydfra og er nødt til at passere Frederik IX bro for at kunne komme videre til Nykøbing Falster og Guldborgsund.
I de seneste ti år er antallet af fartøjer, der passerer Guldborgsund, faldet med 32 procent.
Sund & Bælt har senest forklaret, at det er budgetoverskridelser på byggeriet af den nye bane mellem Ringsted og Femern, der er grunden til, at man nu vil droppe en klapbro på den nye jernbanebro over Guldborgsund midt i Nykøbing Falster.
Hidtil forlød det ellers, at det var tekniske udfordringer, som gjorde, at en klapbro ikke var anbefalelsesværdig.
Sund & Bælt fastholder dog i en mail til TV2 ØST dags dato, at overvejelserne om et alternativ til en klapbro ikke bunder i økonomi, men et fokus på driftsstabilitet på jernbanen i fremtiden, hvorfor der overvejes alternative løsninger til en elektrificeret klapbro.
Kan nøjes med færre åbninger
Banedanmark, der er bygherrer på broen på vegne af A/S Femern Landanlæg, har oplyst, at der ikke står noget i vejen for at opføre broen og ej heller at lade den åbne for skibe.
- Det vil være muligt at åbne broen en gang i timen i ti minutter, oplyste Banedanmark til TV2 ØST i forrige måned.
Sejlklubberne har i deres brev til Steen Bruce Corfitsen gjort det klart, at de kan acceptere, at broen blot åbnes hver anden time.
TV2 ØST har kontaktet Steen Bruce Corfitsen om sejlernes bekymringer. I et mailsvar skriver han:
- Vi har noteret os det fremsendte svar fra sejlerne, som vil indgå i det forsatte arbejde med at udarbejde et beslutningsgrundlag til Transportministeriet.
Sund & Bælt har tidligere fremlagt, at beslutningsgrundlaget til Transportministeriet vil indeholde tre scenarier for forbindelsen over Guldborgsund. En klapbro, en fastbro uden broklap samt muligheden for at undersøgelse anlæggelsen af en tunnel.