Når pendlere i Nykøbing Falster skal bevæge sig mod hovedstaden til marts næste år, så kommer det til at tage op mod en halv time længere end normalt.
Det skyldes et stort sporarbejde i forbindelse med etableringen af den nye Ringsted-Femern-bane. Den skal gå fra netop Ringsted til Rødbyhavn, hvor den nye, faste forbindelse til Tyskland skal etableres.
Sporarbejdet betyder, at der bliver indsat togbusser mellem Næstved og Nykøbing Falster fra og med 30. marts næste år og godt fire en halv måned frem til den 11. august.
Derfra fortsætter arbejdet mellem Orehoved og Nykøbing Falster frem til den 15. september.
Artiklen fortsætter under billederne...
En tid, man skal igennem
Og netop på grund af de bøvlede pendlerudsigter havde DSB og Banedanmark i dag inviteret til borgermøde i Nykøbing Falster. Her dukkede folk op for at få helt styr på detaljerne, inden sporarbejdet går i gang.
Vi ønsker alle sammen at komme lidt hurtigere frem og tilbage mellem Nykøbing og København, så det er en tid, som vi bliver nødt til at komme igennem
- Vi er her for at få information. Det betyder meget for pendlerne, at de har mulighed for selv at kunne planlægge deres fritid og rejsetid. Ved at både Banedanmark og DSB kommer herned og fortæller om, hvordan tiderne bliver, så kan vi også bedre planlægge vores ferie til næste år, siger talsmand Conny Hansen fra Lolland-Falsters Pendlerklub.
- Vi kan måske planlægge noget afspadsering og noget hjemmearbejdstid.
For pendlerne at se er sporarbejdet et nødvendigt onde, fortæller talsmanden.
- Vi ønsker alle sammen at komme lidt hurtigere frem og tilbage mellem Nykøbing og København, så det er en tid, som vi bliver nødt til at komme igennem. Nu er tiden kommet, siger Conny Hansen.
Kan ikke skjule længere rejsetid
Og for DSB og Banedanmark har det været vigtigt at komme pendlerne i møde, siger informationschef Tony Bispeskov.
- Vi er meget bekymrede for, hvad passagererne kommer til at sige til det her. Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at gøre det så godt som muligt. Men vi kan ikke skjule, at det kommer til at tage længere tid, når vi erstatter et tog, der kan køre op mod 180 kilometer i timen, med en bus, der må køre 100, siger han.
- Derfor siger vi, at dialog fremmer forståelsen, og det er derfor, vi er her i dag.
40 pendlere var mødt op til dagens møde, selvom der egentlig var planer om det dobbelte. De resterende pendler nåede ikke frem på grund af forsinkelser på togtrafikken.
Ringsted-Femern-banen bliver 120 kilometer lang, og den er ét af Banedanmarks største infrastruktur-projekter nogensinde. Projektet har et budget på 9,5 milliarder kroner.