Snart går langvarigt sporarbejde i gang: - Dialog fremmer forståelsen

Togtrafikken var her til aften på dagsordenen på et borgermøde i Nykøbing Falster forud for et omfattende sporarbejde og måneder med togbusser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Når pendlere i Nykøbing Falster skal bevæge sig mod hovedstaden til marts næste år, så kommer det til at tage op mod en halv time længere end normalt.

Det skyldes et stort sporarbejde i forbindelse med etableringen af den nye Ringsted-Femern-bane. Den skal gå fra netop Ringsted til Rødbyhavn, hvor den nye, faste forbindelse til Tyskland skal etableres.

Bro
Læs også
Fotogalleri: Se det kæmpe jernbanebyggeri fra oven
Bro
Læs også
Fotogalleri: Se det kæmpe jernbanebyggeri fra oven

Sporarbejdet betyder, at der bliver indsat togbusser mellem Næstved og Nykøbing Falster fra og med 30. marts næste år og godt fire en halv måned frem til den 11. august.

Derfra fortsætter arbejdet mellem Orehoved og Nykøbing Falster frem til den 15. september.

Artiklen fortsætter under billederne...

Præstøvej syd for Næstved.
Præstøvej syd for Næstved. Foto: Banedanmark.
Rampen ved Næstved.
Rampen ved Næstved. Foto: Banedanmark.

En tid, man skal igennem

Og netop på grund af de bøvlede pendlerudsigter havde DSB og Banedanmark i dag inviteret til borgermøde i Nykøbing Falster. Her dukkede folk op for at få helt styr på detaljerne, inden sporarbejdet går i gang.

quote Vi ønsker alle sammen at komme lidt hurtigere frem og tilbage mellem Nykøbing og København, så det er en tid, som vi bliver nødt til at komme igennem

Conny Hansen, talsmand, Lolland-Falsters Pendlerklub

- Vi er her for at få information. Det betyder meget for pendlerne, at de har mulighed for selv at kunne planlægge deres fritid og rejsetid. Ved at både Banedanmark og DSB kommer herned og fortæller om, hvordan tiderne bliver, så kan vi også bedre planlægge vores ferie til næste år, siger talsmand Conny Hansen fra Lolland-Falsters Pendlerklub.

- Vi kan måske planlægge noget afspadsering og noget hjemmearbejdstid.

For pendlerne at se er sporarbejdet et nødvendigt onde, fortæller talsmanden.

- Vi ønsker alle sammen at komme lidt hurtigere frem og tilbage mellem Nykøbing og København, så det er en tid, som vi bliver nødt til at komme igennem. Nu er tiden kommet, siger Conny Hansen.

Sådan er det og sådan bliver det
Læs også
Kæmpe byggerod på Sydbanen: - Vi er godt i gang
Sådan er det og sådan bliver det
Læs også
Kæmpe byggerod på Sydbanen: - Vi er godt i gang

Kan ikke skjule længere rejsetid

Og for DSB og Banedanmark har det været vigtigt at komme pendlerne i møde, siger informationschef Tony Bispeskov.

- Vi er meget bekymrede for, hvad passagererne kommer til at sige til det her. Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at gøre det så godt som muligt. Men vi kan ikke skjule, at det kommer til at tage længere tid, når vi erstatter et tog, der kan køre op mod 180 kilometer i timen, med en bus, der må køre 100, siger han.

- Derfor siger vi, at dialog fremmer forståelsen, og det er derfor, vi er her i dag.

44239382_331859070706902_45312373124235264_n.jpg
Læs også
Arkæologiske udgravninger ved Femern-forbindelsen trækker feriegæster til
44239382_331859070706902_45312373124235264_n.jpg
Læs også
Arkæologiske udgravninger ved Femern-forbindelsen trækker feriegæster til

40 pendlere var mødt op til dagens møde, selvom der egentlig var planer om det dobbelte. De resterende pendler nåede ikke frem på grund af forsinkelser på togtrafikken.

Ringsted-Femern-banen bliver 120 kilometer lang, og den er ét af Banedanmarks største infrastruktur-projekter nogensinde. Projektet har et budget på 9,5 milliarder kroner.

Her til aften var togtrafikken på dagsordenen til et stormøde i Nykøbing Falster.  For fra næste år bliver det en del mere bøvlet, når man skal med toget mellem Nykøbing og Næstved.

Nyhedsoverblik