Minister overvejer at erstatte flere lokaltog med elbusser

Ministeren ser potentiale i at lade flere lokalbaner omlægge til særlige busbaner. Oplægget får kølig modtagelse blandt borgere i Odsherred.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Busser kan blive fremtiden på flere af landets lokalbaner. Som TV2 ØST kunne fortælle i forrige uge, har transportminister Benny Engelbrecht (S) og Region Sjæland sat penge af til en undersøgelse af, om de slidte skinner på Østbanen kan erstattes med et såkaldt BRT-system (Bus Rapid Transit, red.), hvor busser kører i eget spor uden om den øvrige trafik.

Det er dog ikke kun pendlerne på Østbanen, som måske skal vænne sig til tanken om tog på gummihjul. I et interview med Jyllands-Posten fortæller transportministeren, at han ser store perspektiver i at etablere særlige BRT-busbaner i både store byer og i landdistrikerne.

quote Hvis vi får sikkerhed for, servicen ikke bliver forringet og man ikke nedlægger intervaller, så kan jeg ikke se nogen kan være kede af det

John Harpøth (DF), viceborgmester i Holbæk

Imens der på Østbanen er store protester imod busserne – der har fået øgenavnet ”Bennys Busser” – ser man anderledes på det i Holbæk Kommune, hvor man finder to at regionens andre lokalbaner, Tølløsebanen og Odsherredbanen.

ØStbanen
Læs også
Minister og region overvejer at erstatte Østbanen med el-busser
ØStbanen
Læs også
Minister og region overvejer at erstatte Østbanen med el-busser

- Jeg har ikke noget imod det personligt, fordi vi er nødt til at følge med udviklingen. Samtidig er det vigtigt, vi kan opretholde den forbindelse der er, på de strækninger vi har, hvor lokalbanen kører, siger første viceborgmester John Harpøth (DF) til TV2 ØST.

Artiklen fortsætter under grafikken

Grafik: Nick Abildgaard

Fremtidig løsning

Viceborgmesteren forklarer, at han ikke har hørt andet på nuværende tidspunkt fra blandt andet transportministeren, end at BRT-busserne vil kunne levere samme kvalitet som toget, og tilmed køre hurtigere.

Det ser alt i alt ”lyserødt ud”, lyder det fra John Harpøth:

- Vi har levet med usikkerhed i en del år på Tølløsebanen, og på den måde vil det være rart, hvis det er en løsning, man kan bruge i fremtiden, siger han og tilføjer:

- Hvis vi får sikkerhed for, servicen ikke bliver forringet og man ikke nedlægger intervaller, så kan jeg ikke se nogen kan være kede af det.

Læs også
Sådan kan den fremtidige Østbane komme til at se ud
Læs også
Sådan kan den fremtidige Østbane komme til at se ud

Og i Odsherred Kommune er formand for miljø- og klimaudvalget, Paw Hansen, da heller ikke afvisende, hvis busser skulle vise sig mere miljøvenlige end de nuværende dieseltog.

- Det som giver bedst mening i forhold til miljøet, vil jeg vælge. Hvis man kan få busser som kører på naturgas eller el, vil det nok være mere miljøvenligt end dieseltogene, siger han.

Skræmmer tilflyttere

Blandt de lokale borgere i Odsherred er alle dog ikke uden videre klar til at omfavne BRT-busserne til fordel for toget.

quote Det er ikke givet, at det er billigere at erstatte de gamle skinner med nye veje, der skal bære tunge busser

Andres Pineda, trafikforsker

- Når man hører ordet bus, tænker man lang transporttid, dårlig komfort og besværligt, siger Søren Jørgensen, der bor og arbejder i Asnæs.

- Man fremmer ikke ligefrem bosætningen her i byen. Det bliver svært at lokke folk til, tilføjer han.

Borgermøde Hårlev Østbane
Læs også
Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget
Borgermøde Hårlev Østbane
Læs også
Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget

Søren Jørgensen er sikker på, at en ændring af Odsherredbanen vil komme til at påvirke rigtig mange folks hverdag. Ifølge ham vil det være svært for en bus at konkurrere imod toget, som det kører i dag.

- Lokalbanen er til at regne med, og det er lige blevet sådan, at den kører to gange i timen, hvilket er rigtig rart for alle i byen, siger han og tilføjer:

- Vi har et gymnasie og flere store virksomheder i byen, og hvis ikke man kan lave noget bedre, end det der er nu, så har jeg svært ved at se, hvordan folk skulle have lyst til at blive ved med at komme her.

Sender negativt signal

Også Michael Ørskov, der er erhvervsdrivende i nabobyen Vig er skeptisk over for at lade busser erstatte tog:

- Det vil sende et negativt signal om det man kalder Udkantsdanmark, hvis der ikke er nogen jernbane mere, siger han.

Læs også
Første arbejdsdag med ny køreplan - pendlere er frustrerede over længere rejsetid på nedslidt Østbane
Læs også
Første arbejdsdag med ny køreplan - pendlere er frustrerede over længere rejsetid på nedslidt Østbane

Michael Ørskov har selv været fast bruger af banen, og er af den opfattelse af toget har flere passagerer end busserne.

- Min holdning er, at hvis busserne kan opfylde de ønsker borgerne har, så kan det godt være en god løsning, men jeg har på fornemmelsen, at der er mange, som benytter sig af toget. Toget ser mere fyldte ud end busserne.

Sidste år rejste godt 1,2 millioner passagerer med Odsherredsbanen.

Ekspert sår tvivl om system i Danmark

Andres Pineda, forsker i transport ved Aalborg Universitet, har skrevet Ph.d.-afhandling om BRT-systemet i Bogota Columbia.

Han peger blandt andet på, at serviceniveauet ikke er det samme som i toget.

- Når man kører i bus, har man ikke samme komfort som i et tog, sagde han til TV2 ØST, da BRT-planerne for Østbanen blev fremlagt.

Andres Pineda satte her spørgsmålstegn ved, om BRT-systemet er den bedste løsning for Østbanen.

- Det er ikke givet, at det er billigere at erstatte de gamle skinner med nye veje, der skal bære tunge busser.

Han peger på, at et togsystem er beregnet til mere langsigtet brug, og at vedligehold af et BRT-system kan blive dyrere end at anlægge nye skinner.

Baner behøver millioner af kroner

Da en strækning på Tølløsebanen for fem år siden var helt nedslidte vakte det også store protester blandt borgerne, da regionen indstillede driften og indsatte busser i stedet.

Selvom der her blev bevilliget penge til at forny de mest nedslidte skinner i 2016, så banen ligesom Odsherredbanen overfor middelstore investeringsbehov på henholdsvis 128 og 135 millioner kroner ifølge en rapport, som Rambøll udarbejdede i 2017 for Transportministeriet.

Her står investeringsbehovet for Østbanen til samlet 460 millioner kroner, hvilket siden er opjusteret til 660 millioner kroner ifølge Region Sjælland.


Nyhedsoverblik