En stuvende fuld Hårlev Kro lagde mandag aften hus til et borgermøde om Østbanen, der servicerer Faxe, Stevns og Køge Kommuner.
Anledningen for mødet er, at togene på Østbanen søndag begyndte at køre med lavere hastighed. Og det berører de mange pendlere, som hver morgen står skulder ved skulder på lokaltoget fra Rødvig og Faxe med kurs mod Køge.
Lad os stå sammen. Vi skal være enige for at vinde ørenlyd på Christiansborg.
Et godt stykke over 200 mennesker, hvor de sidste måtte stå langs vægge og i døråbninger, havde fundet vej til kroen, der ligger klods op ad den togbane, det hele handler om. Østbanen.
Togene har siden søndag måttet køre 75 kilometer i timen i stedet for 100 kilometer i timen, fordi skinnerne er slidt ned. Mødets formål var dels at informere, dels at debattere situationen og dels – men ikke mindst – at sætte de togrejsende ind i såvel Region Sjælland og kommunernes syn på sagen.
Regionen har ikke råd til at renovere
I spidsen for mødet stod således formand for Region Sjælland, Heino Knudsen (S) – ejer og den øverst ansvarlige for Østbanen – sammen med borgmestrene i de berørte kommuner: Anette Mortensen (V), borgmester i Stevns, Ole Vive (V), borgmester i Faxe og Marie Stærke (S), borgmester i Køge.
På mødet blev præmissen gjort klar for de mange fremmødte:
- Vi taler om et efterslæb. Det tilskud, vi får af staten til at vedligeholde Østbanen, baserer sig på gamle beregninger fra før 2009, forklarede Heino Knudsen (S).
Artiklen fortsætter under billedet.
Regionsrådsformanden sagde videre, at Østbanen står over for en omfattende renovering til op imod 660 millioner kroner.
- Det har vi ikke pengene til, og det gør, at vi ikke bare kan sætte en sporrenovering i gang, sagde han.
Staten må betale
De 660 millioner kroner, det vil koste at renovere Østbanen, skal staten levere, lød det på tværs af parti-skel fra mødets værter. Og det er der også behov for:
- Lad os stå sammen. Vi skal være enige for at vinde ørenlyd på Christiansborg. Vi har brug for at få regeringen og Folketinget i tale, så der kan findes en løsning, sagde regionsrådsformanden på mødet.
Ifølge regionen har den forrige regerings erhvervsfremmereform været med til, at gøre økonomien trang i regionen, der opgør reformen til et samlet underskud på 40 millioner kroner.
Pengene er blandt andet fundet ved at spare på busdriften.
I en mail fra Transportministeriet til TV2 ØST lyder det, at regionen selv må finde pengene i den knap halve milliard kroner, som ydes i bloktilskud, til at renovere Østbanen. Men det lader sig ikke gøre, påpeger Heino Knudsen.
Det har længe været kendt, at skinnerne på Østbanen ikke har det godt længere.
Skal der også findes penge til at renovere Østbanen i bloktilskuddet, vil det gå yderligere ud over busserne.
- Og det er ikke rimeligt, siger regionsrådsformanden.
Helt ude på kanten
At dømme ud fra fremmødet på Hårlev Kro er opbakningen til Østbanen stor.
Både unge og gamle fremhævede det problematiske i at skulle undvære toget. Nogle har ikke kørekort, andre bruger toget til lektielæsning og så er der dem, der ønsker at slå et slag for klimaet, og derfor lader bilen stå.
Flere af de fremmødte udtrykte også undren over, at det har kunnet komme så vidt med Østbanen, at det nu er nødvendigt at sætte hastigheden ned?
- Har I ikke råbt højt nok, for at for politikerne inde på Christiansborg gjort opmærksomme på problemet, spurgte en af de fremmødte, til hvilket regionsrådsformanden måtte svare:
- Jeg tror, man skal acceptere, når vi taler så store investeringer i renoveringer, er det først, når vi står helt ude på kanten, at den oprigtige politiske opbakning på Christiansborg bliver vist.
Problem har været kendt længe
Ancher Olsen var også med til mødet. For ham er Østbanen noget helt særligt, for han har arbejdet på banen i mere end 40 år som maskinarbejder:
- Det har længe været kendt, at skinnerne på Østbanen ikke har det godt længere. Det kan undre mig, at det først er nu, at det går op for politikerne, siger han.
Allerede i 2011 blev der taget sæder ud af togene på Østbanen på grund af banens stand, og i 2017 slog en rapport fast, at banen var udtjent.
Alligevel er det først nu – otte år efter de første faresignaler og en hastighedsnedsættelse senere, at der bliver taget politisk initiativ til at renovere banen.
Politikere har fået sen besked
Tanja Larsson (S), der sidder i Folketinget og er medlem af Udvalget for Landdistrikter og Øer, har rødder i Faxe. Hun var med til mødet og er sådan set villig til at imødekomme regionen politisk på spørgsmålet om økonomi et stykke hen ad vejen:
- Det er trist, det er kommet så vidt. Det undrer mig, at det er kommet hertil. Det er meget sent, politikerne har fået noget at vide i den her sag, og det giver meget lidt tid til at handle på, siger Tanja Larsson, der kalder Østbanen for sin vigtigste mærkesag.
Det er meget vigtigt med lokal opbakning. Og fedt at også de unge er kommet
Hun er glad for aftenens møde og den opbakning, borgerne viser til Østbanen.
- Det er meget vigtigt med lokal opbakning. Og fedt at også de unge er kommet.
Regionen er i gang med de indledende øvelser med renoveringen. Der er afsat otte millioner kroner til forberedelse af renoveringen. Det skal sikre, at arbejdet ikke bliver forsinket, mens der ventes på den nødvendige, langsigtede finansiering fra staten.