Det bliver ikke til hverken motorvej, jernbane eller i det hele taget nogen bro fra Røsnæs og videre til Samsø og Jylland.
Sådan lyder det samstemmende fra 14 kandidater, fra hvert deres parti, som stiller op her i regionen ved det kommende folketingsvalg.
Nogle er klar på helt at skrotte det op mod 100 milliarder kroner dyre projekt:
- Det er meningsløst at bygge en broforbindelse over Kattegat. Det er ikke bæredygtigt. Hverken økonomisk eller miljømæssigt, siger folketingskandidat for SF i Kalundborgkredsen, Gitte Terp Henriksen, som blandt andet henviser til det store CO2-udslip, alene byggeriet vil medføre.
Det mener også Enhedslistens kandidat i Kalundborgkredsen, Christine Lundgaard, er en grund til at droppe projektet:
- Jeg er lodret imod en Kattegatforbindelse, siger hun.
Det bliver et klart nej til en forbindelse via Røsnæs af hensyn til natur- og herlighedsværdi
Andre mener derimod, at idéen om en ekstra forbindelse mellem Øst- og Vestdanmark som sådan er god nok. Den skal bare ikke udgå fra Røsnæs.
- Jeg er imod en Kattegatforbindelse over Røsnæs. Men jeg er for, hvis den bliver lavet på den dyrere måde via Asnæs. Jeg tror, det vil være en kæmpe gevinst, lyder det således fra Venstres Jacob Jensen, der genopstiller til Folketinget i Kalundborgkredsen.
Undersøgelse peger på Røsnæs
I sommeren 2022 blev en længe ventet forundersøgelse for en Kattegatforbindelse offentliggjort.
Et digert værk på sammenlagt 260 sider og med et samlet budget på 60 millioner kroner. Rapporten fremhævede en linjeføring fra Røsnæs over Samsø til Hou i Odder Kommune i Østjylland som den mest oplagte ud fra kriterier om både miljø og pris.
En alternativ linjeføring fra Asnæs blev således beskrevet som både dyrere – omkring 9 milliarder kroner – men også mere problematisk i forhold til natur og miljø.
Selvom den billigere løsning over Røsnæs skulle blive en realitet, er der tale om et projekt, som vil koste mellem 55 og 100 milliarder kroner, alt efter om det bliver en ren vejforbindelse eller kombineret vej og jernbane.
Ingen af de to scenarier kan alene finansieres ved brugerbetaling. Men indsat i en samfundsøkonomisk model, der også tillægger sparet tid og kørselsomkostninger for den enkelte værdi for samfundet, er projektet ifølge rapporten rentabelt.
Dertil kommer et forventet CO2-udslip alene fra byggeriet på 3,1 millioner tons CO2, svarende til godt 180.000 danskeres gennemsnitlige CO2-udslip på et år.
Det er nogenlunde det antal mennesker, der bor tilsammen i Kalundborg, Holbæk, Sorø og Odsherred kommuner.
Hverken transportminister Trine Bramsen (S) eller de øvrige partiers transportordfører mente imidlertid, at rapporten bragte tilstrækkeligt med svar på især en række miljøspørgsmål.
Derfor blev det ikke til en politisk beslutning om at gå videre med projektet, men en konsensus om at der må yderligere undersøgelser til.
Andre vil sige, projektet blev lagt i mølposen. Som Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested udtrykte det:
- Det er udskudt på ubestemt tid.
Jeg er imod en Kattegatforbindelse med alle fibre i min krop
Uden en politisk beslutning om projektets videre skæbne – endsige økonomi til yderligere undersøgelser – her små to uger før valget er bolden spillet videre til medlemmerne af det nye folketing.
Foreslår ny placering
I alt stiller 14 partier op til valget, hvoraf otte stiller med mindst en kandidat i Kalundborg-kredsen.
TV2 ØST har spurgt – hvordan de forholder sig til spørgsmålet om en Kattegatforbindelse med den udformning, som ifølge forundersøgelsen er den "mest oplagte" på Sjællandssiden; over Røsnæs:
- Det er jeg ikke fan af. Røsnæs er et helt unikt naturområde, som vi skal passe gevaldigt på, lyder svaret fra Rasmus Horn Langhoff (S), der stiller op i Kalundborgkredsen.
- Visionen om at have en tog- og vejforbindelse fra Nordvestsjælland til Aarhus er god. Jeg kan godt lide tanken. Men udfordringen er at finde en model, hvor det hænger sammen økonomisk og skåner vores natur, tilføjer han.
Også ifølge Det Konservative Folkepartis folketingskandidat i Kalundborgkredsen, Helle Laursen Petersen, er det ikke et spørgsmål om ja eller nej, men derimod hvordan:
- Jeg er for en Kattegatforbindelse, for det vil være godt for erhvervslivet på begge sider af Kattegat, siger hun og tilføjer:
- Men det bliver et klart nej til en forbindelse via Røsnæs af hensyn til natur- og herlighedsværdi.
Ifølge forundersøgelsen vil rejsetiden med tog fra København til store dele af Midt- og Nordjylland kunne reduceres med op til halvanden time via en Kattegatforbindelse, imens bilisterne vil kunne forcere turen fra hovedstaden til Aarhus 50 minutter hurtigere end i dag, hvor turen tager knap tre timer.
Det er fordyrende, ja, men det kan aldrig være for dyrt at passe på de mennesker, der bor nabo til sådan et byggeri
Det er blandt andet derfor, man bør fortsætte arbejdet frem mod en realisering af Kattegatforbindelsen, mener Liberal Alliances spidskandidat i Sjællandskredsen, Lars-Christian Brask, der lader forstå, at han "generelt er for al infrastruktur, der skaber vækst, effektivt og produktivitet i samfundet".
- Jeg køber ikke præmissen om, at den skal ud fra Røsnæs. Jeg er åben for, at vi skal finde den løsning, som generer færrest og gavner flest, siger han og peger på at en sådan forbindelse for ham at se lige såvel kunne føres ud gennem Jammerland Bugt, syd for Kalundborg, og syd om Samsø.
- Det er fordyrende, ja, men det kan aldrig være for dyrt at passe på de mennesker, der bor nabo til sådan et byggeri, tilføjer han.
Det handler også om at tage hensyn til Kalundborg by, mener Nye Borgerliges folketingskandidat på egnen, Tonny Voldby Pedersen, der også er medlem af byrådet i Kalundborg:
- En motorvej nord om Kalundborg (til Røsnæs, red.) vil inddæmme byens udbygningsmuligheder. Det kan vi ikke acceptere.
- Jeg synes, at vi skal føre motorvejen i havet lige syd for Asnæs og ud – syd om Samsø, som heller ikke vil have den. Og den tunnel skal laves på fabrikken på Lolland. De job vil man gerne have, tilføjer han.
En løsning uden om Røsnæs er også det eneste rigtige ifølge Dansk Folkeparti.
- Vi er tilhængere af, at vi skal binde landet så meget sammen som muligt, men vi har behov for yderligere undersøgelser af Kattegatforbindelsen, før vi træffer en endelig afgørelse. Vi er dog som udgangspunkt imod en forbindelse, der rammer Røsnæs, siger Kim Malmberg Hansen, der stiller op i Kalundborgkredsen.
Ønsker motorvej før bro
Hverken blandt partierne i rød eller blå blok er der konsensus om svaret på, hvorvidt Danmark skal bindes sammen af en yderligere en forbindelse mellem øst og vest.
En nej-siger blandt de borgerlige partier er således kandidat for Kristendemokraterne i Sjællandskredsen, John Haugegaard:
- Jeg er som udgangspunkt imod. Det er jeg af den grund, at vi allerede har gode forbindelser til Jylland. Vi kommer til at ødelægge et helt unikt naturområde eller forsvige det ganske voldsomt.
Det synspunkt må Haugegaard dog kigge til den modsatte blok for at finde støtte til. Men her er det til gengæld også bortset fra det nuværende regeringsparti småt med støtten til en Kattegatforbindelse.
- Jeg er imod en forbindelse. Vi har en klimakrise, der buldrer derudad, og svaret er ikke at bygge mere motorvej. Desuden vil forbindelsen ødelægge den smukke natur på Røsnæs og skade biodiversiteten, siger Det Radikale Venstres folketingskandidat i Kalundborgkredsen, Lukas Lunøe.
Og hos Alternativet siger folketingskandidat i Sjællands Storkreds Jakob Schmidt, der selv er fra Sorø:
- Jeg er imod en Kattegatforbindelse med alle fibre i min krop, om den så er fra Røsnæs eller Asnæs. Det handler om, at man igen tilgodeser at komme hurtigere fra A til B, men det hænger ikke sammen klima- og bæredygtighedsmæssigt.
Og det er Frie Grønnes Yadvinder Singh Sekhon, spidskandidat i Sjællands Storkreds, helt enig i:
- Vi siger totalt nej tak til en Kattegatforbindelse.
- Vi står i en af menneskehedens største kriser på både klima og biodiversitet. Derfor skal vi ikke sætte overflødige infrastrukturprojekter i gang, tilføjer han.
Og så er der enkelte partier, som mener, at det er for tidligt at tale om en Kattegatforbindelse.
Danmarksdemokraternes kandidat i Sjællands Storkreds Susie Jessen peger således på, at der er andre projekter, som her og nu er mere presserende.
- Som udgangspunkt er vi ikke imod infrastruktur, som binder Danmark bedre sammen, siger hun og tilføjer:
- Men som det er lige nu, skal vi i mål med de infrastrukturprojekter, som ligger først for. Det er jo ikke for sjov, at rute 54 bliver kaldt for gedestien (landevejen Næstved-Rønnede, red.), men som Enhedslisten nu vil droppe sammen med Kalundborg-motorvejens forlængelse. Det er meget vigtige veje, som ikke er realiseret endnu.
Enhedslisten har således sparket ind i valgdebatten med forslag om billigere billetter til tog og busser, finansieret ved at udskyde en række allerede vedtagne motorvejsprojekter.
Det forslag er også Moderaternes folketingskandidat Benjamin Lindberg stærkt modstander af.
Dog mener han heller ikke, at en Kattegatforbindelse er nogen god idé. På det samme spørgsmål, som de 13 øvrige kandidater har fået: "Er du for eller imod byggeriet af en Kattegatforbindelse med udgangspunkt i Røsnæs, som ifølge forundersøgelsen er den mest oplagte løsning?", svarer han:
- Som udgangspunkt lige nu synes jeg ikke, det er en god idé.
- Som det er lige nu, skal vi i mål med de infrastrukturprojekter, som ligger først for, tilføjer Benjamin Lindberg, som lader forstå, at også en Næstved-Slagelse-Kalundborg-motorvej bør have forrang over en Kattegatforbindelse.
En Kattegatforbindelse vil ifølge forundersøgelsen tage ti år at bygge og vil tidligst kunne stå klar 15 år efter, at politikerne beslutter at igangsætte en miljøkonsekvensvurdering og projektering af forbindelsen.