På Stevns blev de lovet en cykelsti – men endte med et dårligt alternativ

I Hårlev var de overbeviste om, at de ville få en cykelsti efter kommunalvalget i 2017. Fire år efter tør forældre stadig ikke sende deres børn af sted på cykel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

En cykelsti mellem Endeslev og Hårlev har længe været på borgernes ønskeliste i Stevns Kommune.

Derfor var det en håbefuld Charlotte Zenia Jensen fra Hårlev, der så med under TV2 ØST's valgdebat i 2017. Her lød det nemlig sådan her fra Anette Mortensen (V), der efter valget fik overdraget nøglerne til borgmesterkontoret:

- Det er jo en cykelsti, der har været snak om i rigtig lang tid, så den er vi også helt enige i, at vi skal have prioriteret, og jeg er heldigvis rigtig glad for, at der er taget initiativ til at genoplive cykelpuljen.

Men i dag, fire år senere, er der stadig ingen cykelsti på Hårlevvejen. 

Charlotte Zenia Jensen og hendes nu 11-årige søn havde håbet på, at der i dag var en cykelsti ved deres hjem i Hårlev.
Charlotte Zenia Jensen og hendes nu 11-årige søn havde håbet på, at der i dag var en cykelsti ved deres hjem i Hårlev. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Når du hører nogen sige, at den skal prioriteres, hvad tænker du så?

- Så vil jeg synes, den lå ret højt på listen, men der er ligesom ikke rigtig sket noget, lyder det fra Charlotte Zenia Jensen.

I dag er hendes søn, Andi Jensen, 11 år gammel. Ved det seneste kommunalvalg håbede hun, at hun i løbet af denne valgperiode ville kunne sende sin søn trygt afsted på to hjul til både skole, sport og legeaftale med sine kammerater.

Læs også
Det kan afgøre valget i Stevns Kommune
Læs også
Det kan afgøre valget i Stevns Kommune

Men Andi Jensens cykel holder i dag mere stille, end den triller rundt i og omkring Hårlev. Hans forældre kører ham i stedet hver morgen til skole.

- Det er, fordi jeg gerne vil have, at han kommer hel hjem, og at det ikke er på Køge Sygehus, vi henter ham. Forholdene er ikke til det herude, den er ikke længere, lyder det fra Charlotte Zenia Jensen.

Havde håbet på penge fra statens cykelpulje

I dag, i TV2 ØST's valgserie Det lovede de, forstår Anette Mortensen (V) godt, hvis borgerne i området er skuffede over, at der fortsat ikke er kommet nogen cykelsti på strækningen.

- Jeg kan da sagtens forstå det, når vi står der og siger, at vi prioriterer det, så har man selvfølgelig en forventning om, at cykelstien kommer lige om lidt.

Borgmesteren forsvarer den manglende cykelsti med, at den cykelpulje, som ville kunne finansiere halvdelen af stien efter valget, blev nedlagt. Hun mener ikke, at kommunens eget budget forsvarligt vil kunne dække udgifterne til cykelstien.

Ifølge Cyklistforbundet er en 2 minus 1 vej et dårligt alternativ til en cykelsti. Forbundet mener dog, at en sådan vej kan være en god løsning blandt andet på strækninger med gode oversigtsforhold.
Ifølge Cyklistforbundet er en 2 minus 1 vej et dårligt alternativ til en cykelsti. Forbundet mener dog, at en sådan vej kan være en god løsning blandt andet på strækninger med gode oversigtsforhold. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

- Hvis vi snakker anlægsbudgetter, så er det måske 40 millioner kroner rundt regnet. Det vil sige, at de skal gå til alle anlæg, der er ønske om. Det er jo renovering på skolerne, og vi har eksempelvis lige sat 14 millioner af til to af vores skoler over to år. Det er rigtig mange penge, så det vil sige: Hvor er det vigtigste så? Er det at få renoveret en skole, der måske er fyldt med skimmelsvamp? Hvis de 14 millioner går til skolen, så kan de ikke også gå til en cykelsti, lyder det fra Anette Mortensen.

- Jeg synes ikke, jeg kan bruge det til særligt meget. Det er jo i bund og grund et spørgsmål om liv eller død, hvis man skal være helt firkantet. Det er ikke særligt sikkert på den her vej, så jeg synes, det er ærgerligt, at det er, fordi de ikke lige kan få nogle penge af staten, lyder kritikken fra Charlotte Zenia Jensen.

En anden sorteringsvare

Der er dog sket lidt på Hårlevvejen de seneste fire år. Der er nemlig blevet anlagt en 2-minus-1-vej på strækningen, hvor der ellers skulle have været en cykelsti.

En 2-minus-1-vej har visuelt kun én kørebane, som benyttes af bilister og andre trafikanter i begge retninger. I vejkanterne er der brudte kantlinjer, som benyttes af blandt andet cyklister, men som også bruges af bilister, når to biler skal køre forbi hinanden.

Men hos familien Jensen føler man ikke, at vejen nu er så sikker, at sønnen må cykle på strækningen alene.

Læs også
Analyse: Landskendt DF’er kan blive kongemager på Stevns
Læs også
Analyse: Landskendt DF’er kan blive kongemager på Stevns

- Det er meget fint på en lige strækning, men der er bakke på bakke her. Andre steder, hvor de har en 2-minus-1-vej, er det på lige strækninger. Hen over bakkerne er det blevet til en almindelig vej, fordi det simpelthen er for farligt at ligge ude midt af vejen, når man passerer en bakke. Så jeg forstår slet ikke, det er forsvarligt at lave sådan en 2-i-1 vej, lyder det fra Charlotte Zenia Stampe.

Synes du selv, det er en god løsning?

- Jeg synes i hvert fald, det er en bedre løsning end ikke at gøre noget. Det er i hvert fald et skridt på vejen. Selvfølgelig er en cykelsti nummer ét, det er bare ikke altid, at vi har midlerne til at lave nummer ét, og så må vi nogle gange vælge lidt længere nede ad løsningsstigen, lyder det fra Anette Mortensen.

Hvis du selv havde børn, der gik i skole, ville du så turde sende dem af sted på sådan en vej?

- Det kan jeg ikke svare dig på. Det er ikke en situation, jeg kan sætte mig ind i, for mine børn bor meget tæt på skolen, hvor der er en cykelsti, så de cykler, siger borgmesteren.

Læs også
De løber ikke mindre stærkt i Region Sjælland - tværtimod
Læs også
De løber ikke mindre stærkt i Region Sjælland - tværtimod

Vejen er af Cyklistforbundet blevet udpeget til at være en usikker vej at cykle på. Her understreger direktøren, at en 2-minus-1-vej i visse tilfælde kan være en god løsning. Blandt andre på strækninger med gode oversigtsforhold gennem mindre landsbyer.

- Jeg kan kun opfordre forældrene til at blive ved med at kæmpe for en cykelsti, for alt andet lige, så er en 2-minus-1-vej en billig sekunda-løsning. Sådan en andensorteringsvare som måske nok fungerer, men det er jo ikke en rigtig cykelsti, og jeg kan godt forstå, at det er det, forældrene gerne vil have, lyder det fra forbundets direktør, Klaus Bondam.

Håber på midler i næste valgperiode

I december 2020 indgik Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten “Aftalen om grøn omstilling af vejtransporten.” Her blev cykelpuljen genetableret, og der blev afsat 150 millioner kroner til medfinansiering af cykelprojekter i hele Danmark, som skal forbedre forholdene for trafikanter på to hjul.

Stevns Kommune har søgt om midler til etableringen af tre cykelstier i kommunen – heriblandt én på Hårlevvejen.

- Hvis vi får midlerne, som jo er halvdelen af finansieringen til cykelstien, så kan vi sagtens lægge pengene til en cykelsti. Hvis det viser sig, at der ikke er midler i den cykelpulje alligevel til Stevns Kommune, så bliver det nok mere vanskeligt, for så skal vi finde samtlige millioner i vores eget budget. Og det er et budget, der er under pres. Så jeg kan ikke love det 100 procent, men jeg vil sige det sådan. Hvis vi får del i cykelpuljen, ja - så er der også en cykelsti, lyder det fra Anette Mortensen.

Anette Mortensen håber, at Stevns Kommune får del i regeringens cykelpulje. Sker det, er der en cykelsti på vej til borgerne i Hårlev.
Anette Mortensen håber, at Stevns Kommune får del i regeringens cykelpulje. Sker det, er der en cykelsti på vej til borgerne i Hårlev. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Men i Hårlev giver Charlotte Zenia Jensen ikke meget for den udmelding.

Tænker du, at man kan stole på det, politikerne siger op til valget?

- Nej, det har man aldrig kunnet. Man skal nok lytte efter, hvad de siger hele tiden generelt. Når de skal vælges, siger de bare det, vi vil høre, og ikke det, de mener, siger hun. 


Nyhedsoverblik