For et år siden åbnede den første og eneste internationale skole i Danmark. Skolen ligger i Maribo, og her har man fokus på at integrere børnene og deres familier på Lolland.
- Det er en udfordring for internationale skoler, at de kan blive en ”udlændingeboble”, siger Dominic Maher, der er leder af Lolland International School.
- Særligt skoler, der ligger i København, hvor der er et større international miljø. Der er det lettere for udlændinge at holde sig for sig selv, siger han.
Men sådan skal det ikke være på Lolland International School.
- Vi er en lille skole ude på landet, så det er rigtig vigtigt, at vi får et forhold til nærmiljøet, siger Dominic Maher.
Og han forklarer, at både fodboldtræning, musik, ungdomsskole og SFO er med til at sikre integrationen.
- Særligt for de yngre børn er det vigtigt at komme i SFO. Det er hos vores nabo, den almindelige folkeskole, så der har de mulighed for at tale dansk med andre børn og pædagoger. Vi har også mellemskolebørn, der går på ungdomsskole. Og når nye familier ankommer, spørger vi, om de interesserer sig for fodbold, om de kan lide gymnastik eller musik, og så hjælper vi med kontakt til foreningerne her på Lolland, fortæller skolelederen.
Fodbold skaber integration
Der går i øjeblikket godt 80 elever på Lolland International School, og de taler tilsammen 20 forskellige sprog. 60 procent af eleverne har en international baggrund, mens 40 procent har en dansk. På skolen bliver der derfor undervist både på dansk og engelsk.
Annelies van Reehnen fra Holland er mor til tre. De to ældste af hendes børn går på Lolland International School, og hendes mand arbejder på Femern Forbindelsen ligesom mange af de andre forældre på skolen.
- Det vigtigste er at lære sproget og at lære folk omkring dig at kende og møde folk, der bor her, siger Annelies van Reehnen, der synes, at fodbolden er et godt middel for hendes børn til at blive integreret i det danske samfund.
- Det er en god måde at møde danske børn og til at lære dansk, siger hun.
Annelies van Reehnen går også selv på sprogskole for at lære at tale dansk.
- Det går fint, jeg lærer også dansk.
Hun mener, at det er vigtigt, at det ikke kun er børnene, der lærer at tale dansk.
- Jeg vil gerne snakke med danske mennesker, og så kan jeg måske finde et job, når jeg er færdig med sprogskolen, siger hun.
Derhjemme taler familien primært Hollandsk, fordi det også er vigtigt, at børnene holder fast i deres modersmål.
Men Annelies van Reehnen synes, det er godt, at børnene både bliver undervist på dansk og engelsk på den internationale skole i Maribo.
- Vi bor i Danmark, så det er godt at kunne forstå, hvad folk taler om. At du kan snakke lidt med de folk, der bor her. Og engelsk er et verdenssprog, så det er også vigtigt for os, at de lærer det sprog.
Børnene hjælper hinanden
Melissa Parsons, der er lærer på Lolland International School, er en af de undervisere, der både taler dansk og engelsk i timerne.
- Når det er en international skole, og vi også er en folkeskole, så er det rigtig vigtigt, at eleverne lærer begge sprog. Også for at de, når de har fri, kan lave noget sammen med de danske elever. Nogle af vores børn går i SFO, så det er også rigtig vigtigt, hvis de skal have nogle venskaber der, at de har mulighed for det, og at det ikke bare bliver en lille boble, hvor der kun tales engelsk, forklarer hun.
En af udfordringerne ved at undervise på to sprog er, at eleverne har meget forskellige niveauer.
- Der er ikke ret mange af dem, der kommer og kan tale dansk, så vi er helt fra bunden. Og så har vi også nogle, der er flydende på dansk, fortæller Melissa Parsons.
Men eleverne er heldigvis gode til at hjælpe hinanden.
- Vi bruger de danske elever, og det de kan, og de er rigtig gode til at hjælpe hinanden, og omvendt når det er engelskundervisning, så bruger vi de engelsktalende til at hjælpe de danske børn, der måske ikke taler så meget engelsk, fortæller underviseren.
Hendes kongelige højhed kronprinsesse Mary var med ved indvielsen af den internationale folkeskole i Maribo. Se videoen fra indvielsen herunder: