Fik en uge til at betale 12.544 kroner

Da Norlys opdagede, at de havde glemt at opkræve penge fra Birthe Leire, gav de hende en uge til at betale regningen. Over 100 andre er i samme situation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Birthe Leire fra Stubbekøbing fik sig noget af et chok, da hun fik en regning på 12.544 kroner og 96 øre  fra selskabet Norlys, som hun er tv-kunde hos.

- Det første, jeg tænkte, det var, at det var nødt til at være fake. For det er en meget stor regning, og det er ikke noget, man bare lige sender ud til kunder uden en forklaring, siger hun.

quote Det er dårlig service

Birthe Leire, Stubbekøbing.

Derfor ringede Birthe Leire til Norlys for at finde ud af, hvad der var op og ned i sagen, men det gjorde hende ikke meget klogere.

- Jeg var faktisk mere forvirret, da jeg lagde røret på, end da jeg startede, siger hun.

Det eneste, der stod klart var, at Norlys i flere år ikke har opkrævet det beløb fra Birthe Leire, som hun egentlig skulle betale for sit tv-abonnement. 

Birthe Leire fik et chok, da hun modtog regningen fra Norlys.
Birthe Leire fik et chok, da hun modtog regningen fra Norlys. Foto: Martin Otto - TV2 ØST

Men hun kunne ikke få svar på, hvorfor de ikke havde gjort det.

- Dengang vi gik fra Stofa til Norlys, fik vi en mail på, at alt foregik, som det plejede, og at vi ikke skulle fortage os noget, fortæller hun og tilføjer:

- Så jeg regnede jo bare med, at Betalingsservice gik som det plejede.

Fik ingen forklaring

Birthe Leire medgiver, at hun burde have tjekket, om der blev trukket det, der skulle på hendes konto.

Men siden hun er blevet kunde hos Norlys, har hun betalt et beløb til selskabet hver tredje måned, og hun regnede derfor med, at alt var som det skulle være.

quote Hvis ikke man har sat pengene til side, så kan jeg kun opfordre til, at man ringer til os

Michelle Hald, pressechef hos Norlys

Birthe Leire har nu klaget over sagen til Norlys. Hun er ikke imod at skulle betale, for den service hun har fået, men hun er frustreret over, hvordan selskabet har håndteret sagen.

- Det er måden, det er blevet gjort på, det er dårlig service, at man ikke får en forklaring, og at man får en uge til at betale det store beløb, siger hun.

Beklager fejl

Norlys forklarer, at det er en fejl i et IT-system, der har gjort, at kunderne ikke er blevet opkrævet, det de skulle.

- Vi har desværre haft en fejl i vores IT-system, der gør, at 177 kunder i Stubbekøbing ikke er blevet opkrævet, siger Michelle Hald, der er pressechef i Norlys.

- Og det beklager vi selvfølgelig rigtig meget, tilføjer hun.

Michelle Hald, pressechef hos Norlys, beklager fejlen.
Michelle Hald, pressechef hos Norlys, beklager fejlen. Foto: TV2 Østjylland

Hvorfor har det taget så lang tid at opdage den fejl?

- Alle vores afregninger kører jo helt automatisk, og så har vi simpelthen ikke opdaget det, før der er en kunde, der gør opmærksom på; jeg bliver ikke opkrævet, svarer hun.

Mulighed for at afdrage

Michelle Hald kan godt forstå, at det er frustrerende for kunderne at modtage så stor en regning. 

Derfor gør Norlys det også muligt for kunderne at få lavet en afdragsordning, fortæller hun.

- Hvis ikke man har sat pengene til side, så kan jeg kun opfordre til, at man ringer til os, så hjælper vi med at finde en løsning, siger hun.

Læs også
Presser på for at lukke gasnet
Læs også
Presser på for at lukke gasnet

Burde de ikke få en rabat, når nu det er jer, der har lavet en fejl?

- De her kunder har fået et produkt, som de selvfølgelig skal betale for, men ja, det er os, der har lavet en fejl, svarer hun og fortsætter:

- Og derfor er vi også ekstra fleksible med at tilbyde dem nogle løsninger, så de kan betale regningen over flere gange, hvis ikke de har sat pengene til side.

Hold øje med dine konti

Christian Sand, der er forbrugerpolitisk seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, fortæller, at Norlys er i sin gode ret til at opkræve pengene.

Det skyldes, at der normalt er tre års forældelse på økonomiske krav.

Læs også
246.000 telefonkunders skjulte adresser og numre er blevet delt ved en fejl
Læs også
246.000 telefonkunders skjulte adresser og numre er blevet delt ved en fejl

Han opfordrer derfor forbrugere til at være opmærksomme på, hvad de betaler til i netbank, så lignende situationer ikke opstår.

- Det er en god idé omkring månedens start at gå ind og tjekke, hvad der bliver trukket. Så har du selv overblik over, hvad du betaler, siger han.

Christian Sand, der er forbrugerpolitisk seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, opfordrer til, at man hver måned tjekker, hvad der bliver trukket af de firmaer, man har betalingsaftaler med.
Christian Sand, der er forbrugerpolitisk seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, opfordrer til, at man hver måned tjekker, hvad der bliver trukket af de firmaer, man har betalingsaftaler med. Foto: Kristoffer Koch - TV2 ØST

Tænk så dog gerne, at Norlys havde kommunikeret tydeligere til deres kunder, at det er muligt at lave en afdragsordning.

- Vi havde gerne set, at Norlys havde været lidt mere proaktive med kommunikationen, siger han.

Læs også
Selskab politianmeldes for ulovlige alkohol-opslag på Facebook
Læs også
Selskab politianmeldes for ulovlige alkohol-opslag på Facebook

- Vi har forsøgt at kontakte alle de kunder, som vi kunne på sms på forhånd, for at fortælle, at der kom den her store regning, siger Michelle Hald.

Men nogle kunder fik regningen, inden sms-beskeden blev sendt ud, fortæller hun

- Derfor har vi desværre ikke gjort det ved alle, men det ville vi gerne have gjort, siger pressechefen.


Nyhedsoverblik