- Jeg er skide ærgerlig over det.
Sådan lyder det fra formanden for Børne- og Skoleudvalget i Lolland Kommune, Thomas Østergaard (S), til beskeden om, elevfraværet netop her er det højeste i hele landet.
- Jeg var ikke klar over, at vi var sidst, men jeg vidste godt, at vi lå dernede, tilføjer han.
I Horslunde har de arbejdet på at skaffe ressourcer til at alle havde et penalhus, når de kom i skole
Faktisk ligger fraværet i kommunen på10,2 procent, hvilket er noget over landsgennemsnittet.
De nyeste tal fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at det gennemsnitlige fravær i folkeskolen i skoleåret 2022/2023 lå på 7,2 procent.
Det er et fald på 0,9 procentpoint i forhold til året forinden.
Så meget fravær er der i din kommune
Herunder kan du se, hvor meget gennemsnitligt fravær i procent der er i din kommune. Lolland Kommune skraber bunden med den højeste fraværsprocent efterfulgt af Odsherred Kommune, mens eleverne i Læsø Kommune har mindst fravær.
Læsø: 0,3%
Lemvig: 5,0%
Odder: 5,6%
Herning: 5,7%
Solrød: 5,7%
Ringkøbing-Skjern: 5,8%
Aarhus: 5,8%
Lyngby-Taarbæk: 5,9%
Sønderborg: 5,9%
Silkeborg: 6,0%
Ikast-Brande: 6,1%
Vejle: 6,2%
Holstebro: 6,2%
Rebild: 6,3%
Aabenraa: 6,3%
Varde: 6,3%
Rødovre: 6,3%
Allerød: 6,3%
Viborg: 6,3%
Gladsaxe: 6,4%
Skive: 6,4%
Hvidovre: 6,4%
Mariagerfjord: 6,5%
Gentofte: 6,6%
Esbjerg: 6,6%
Nyborg: 6,6%
Vesthimmerlands: 6,6%
Struer: 6,6%
Faaborg-Midtfyn: 6,7%
Rudersdal: 6,7%
Randers: 6,8%
Kerteminde: 6,9%
Frederiksberg: 6,9%
Tønder: 6,9%
Middelfart: 6,9%
Vordingborg: 6,9%
Furesø: 7,0%
Horsens: 7,0%
Fredericia: 7,0%
Morsø: 7,0%
Glostrup: 7,1%
Favrskov: 7,1%
Hedensted: 7,1%
Skanderborg: 7,1%
Fredensborg: 7,2%
Vallensbæk: 7,2%
Vejen: 7,2%
Syddjurs: 7,2%
Kolding: 7,2%
Billund: 7,2%
Norddjurs: 7,2%
Stevns: 7,3%
Albertslund: 7,4%
Hjørring: 7,4%
Assens: 7,4%
Odense: 7,4%
Haderslev: 7,4%
Langeland: 7,5%
Jammerbugt: 7,5%
Lejre: 7,6%
Roskilde: 7,6%
Ballerup: 7,7%
Brønderslev: 7,7%
Frederikshavn: 7,7%
København: 7,7%
Greve: 7,7%
Egedal: 7,8%
Thisted: 7,8%
Herlev: 7,8%
Fanø: 7,9%
Tårnby: 7,9%
Ringsted: 7,9%
Ishøj: 7,9%
Ærø: 7,9%
Halsnæs: 7,9%
Hillerød: 8,0%
Hørsholm: 8,0%
Aalborg: 8,1%
Dragør: 8,2%
Brøndby: 8,2%
Høje-Taastrup: 8,3%
Helsingør: 8,4%
Faxe: 8,5%
Nordfyns: 8,5%
Køge: 8,5%
Bornholm: 8,7%
Slagelse: 8,7%
Frederikssund: 8,8%
Guldborgsund: 9,0%
Svendborg: 9,2%
Næstved: 9,2%
Kalundborg: 9,2%
Holbæk: 9,3%
Sorø: 9,6%
Gribskov: 9,7%
Samsø: 9,9%
Odsherred: 10,0%
Lolland: 10,2%
Kilde: MentorDanmark.
Inden coronapandemien var den gennemsnitlige fraværsprocent dog helt nede på 5-6 procent.
- Den første tanke, man får, er, at hvis der er meget elevfravær, er der meget mistrivsel. Hos os er det stikmodsat. Det er det, der kommer rigtig meget bag på os, og det er også derfor at det er rigtig svært at arbejde med, siger Thomas Østergaard.
Mange skoler på Sjælland ligger dårligt
Men det er ikke kun Lolland Kommune, der ligger dårligt i statistikken.
Odsherred, Sorø, Holbæk, Kalundborg, Næstved, Guldborgsund, Slagelse, Faxe, Ringsted og Stevns kommuner ligger over landsgennemsnittet.
Det er faktisk kun Vordingborg Kommune i TV2 ØSTs sendeområde, som ligger under landsgennemsnittet.
Hos MentorDanmark, som har udgivet tallene, peger man på, at fravær og trivsel ofte hænger sammen.
- Fraværet i skolen er mere end blot tal på et papir - det er ofte et spejl af elevernes trivsel og engagement, siger Nicklas Kany, direktør i MentorDanmark i en pressemeddelelse, og fortsætter:
- Når en elev ofte er fraværende, kan det være et tegn på, at de kæmper med udfordringer, som kan være både faglige og sociale.
Ikke råd til penalhuse
Men så entydigt er svaret ikke i Lolland Kommune - i hvert fald ikke hvis man kigger på trivsel i skolen.
- Det her er en noget større og mere kompleks problemstilling end som så, siger Thomas Østergaard.
Han fremhæver blandt andet, at trivslen både på Byskolen (88 procent) og Maribo Skole (91,1 procent) ligger noget over landsgennemsnittet på 87,5 procent, mens fraværet på begge skoler ligger højt - 9,8 procent på Byskolen og 11,4 procent på Maribo Skole.
Han peger på, at årsagen til fraværet skal findes i hjemmet.
Lolland Kommune har ifølge Thomas Østergaard en borgersammensætning, hvor der blandt andet er mange på førtidspension, mange som har brug for hjælp og ondt i livet.
Han kommer med et eksempel, som kan tydeliggøre de udfordringer, de står med i Lolland Kommune:
- I Horslunde har de arbejdet på at skaffe ressourcer til at alle havde et penalhus, når de kom i skole.
Er der så slet ikke noget man kan gøre bedre på skolerne?
- Jo, jeg synes da, at det er en fælles opgave. Det skal ikke lyde som om, at det kun er forældrenes skyld. Jeg ser det som en fælles opgave, hvor det er forældre og skole, der skal være meget skarpe på, hvordan vi får hjulpet hinanden, svarer han.
Vedvarende dårlig kvalitet på folkeskoler
Lolland Kommune har netop udarbejdet en handleplan til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), fordi styrelsen tidligere på året konkluderede, at der er en vedvarende dårlig kvalitet på kommunens skoler.
Derfor er tallene for både trivsel og fravær blevet studeret nøje. Alligevel ligger løsningerne ikke lige for.
- Hvis vi skal gøre noget ved det her, så skal det være i stærkt samarbejde med vores medarbejdere, forældre og forældrebestyrelse, fordi det ikke er noget vi alene kan løse, siger Thomas Østergaard.
Han påpeger også, at det er en opgave for hele Børne- og Ungeområdet, fordi problemerne også skal findes i hjemmet.
Selvom hele byrådet ifølge ham er opsat på at investere i folkeskolen, så erkender Thomas Østergaard dog også, at ressourcerne er knappe.
- Vi er en kommune, der set ud fra et økonomisk synspunkt, ikke har ubegrænsede midler, og hvad skal vores undervisere bruge deres tid på? Det bliver en balancegang at finde ud af, hvordan vi bruger kræfterne bedst muligt, siger Thomas Østergaard.