Klagesag om Femern er slut – nu skal håndværkere og entreprenører i gang

Tirsdag blev sidste forhindring fjernet for Femern-byggeriet, da alle klagepunkter i tysk retssag blev afvist. Nu skal virksomhederne være hurtige, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Byggeriet af Femern-projektet, der omtales som Danmarks største anlægsanlægsprojekt, har ikke været uden forhindringer.

Men tirsdag blev det afgjort, at der nu for alvor kan sparkes gang i bygeriet. Her afviste Forvaltningsdomstolen i Leipzig i Tyskland nemlig klagerne mod byggeriet af Femern-tunnelen.

Domstolen har behandlet seks klager, der kom fra blandt andet redderiet Scandlines og flere tyske miljøorganisationer, som hovedsageligt er bekymrede for miljøet, herunder de marsvin der lever i området, fuglelivet og det nærtliggende rev.

forvaltningsdomstol_leipzig.jpg
Læs også
Tysk domstol afviser klager mod Femern-byggeriet
forvaltningsdomstol_leipzig.jpg
Læs også
Tysk domstol afviser klager mod Femern-byggeriet

Men tirsdag valgte domstolen at afvise alle klager. Det betyder, at byggeriet nu for alvor kan sparkes igang.

Virksomhederne i hele regionen har stået klar længe, men nu skal de være hurtige og komme med på vognen, lyder opfordringen fra Femern Belt Development, der varetager de regionale interesser.

Direktør: - Nu tør folk tro på det

Én af de virksomheder, der allerede er hoppet ombord, er Bredgaard Boats.

quote - Det betyder alt. Nu tør folk at tro på det og investere.

Michael Jakobsen, direktør hos Bredgaard Boats

Direktøren Michael Jakobsen er egentlig bådbygger. Men i 2018 rykkede han virksomheden fra Sakskøbing til Rødbyhavn på grund af Femern-projektet.

- Vi er på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt, siger han til TV2 ØST.

Artiklen fortsætter under billedet.

Michael Jakobsen, direktør i Bredgaard Boats, er glad for at den tyske retssag nu er slut, så folk kan begynde at tro på Femern-forbindelsen og turde at investere i det.
Michael Jakobsen, direktør i Bredgaard Boats, er glad for at den tyske retssag nu er slut, så folk kan begynde at tro på Femern-forbindelsen og turde at investere i det. Foto: TV2 ØST

Siden er arbejdsopgaverne vokset. Det er blandt andet hans firma, der står for vedligehold af arbejdsskibene.

- De skal så sejle noget vagt herude på Femern.

Femern
Læs også
Nu kan Femern-byggeriet for alvor starte – få overblikket over Danmarks største anlægsprojekt
Femern
Læs også
Nu kan Femern-byggeriet for alvor starte – få overblikket over Danmarks største anlægsprojekt

Og med udmeldingen fra tysk side, tror han på fremtiden:

- Det betyder alt. Nu tør folk at tro på det og investere. Problemet hernede er, at da vi også byggede, var der ingen investering ved - ikke før det her går i gang. Så jeg tror på, at det her hjælper rigtig meget, at der nu også følger penge med, siger direktør Michael Jakobsen.

 Artiklen fortsætter under billedet.

Hos Femern Belt Development opfordrer de virksomhederne til at være oppe i gear og gøre sig klar til at være en del af byggeprojektet med Femern-forbindelsen.
Hos Femern Belt Development opfordrer de virksomhederne til at være oppe i gear og gøre sig klar til at være en del af byggeprojektet med Femern-forbindelsen. Foto: TV2 ØST

Virksomhed tror omsætkning vil stige med over 100%

Tirsdag sagde tyskerne definitivt sagde ja til byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel mellem Lolland og Tyskland.

quote Det er meget vigtigt, at vi i den sydlige del af Region Sjælland og på Lolland-Falster får alle virksomheder op i gear

Stig Rømer Winther, direktør hos Femern Belt Development

Hovedentreprenørerne er allerede fundet, men der bliver brug for et væld af underleverandører:

- Der går selvfølgelig et stykke tid, inden byggepladsen kommer op i fuldt gear, men det er meget vigtigt, at vi i den sydlige del af Region Sjælland og på Lolland-Falster får alle virksomheder op i gear, og at alle virksomheder nu gør sig klar til at være en del af det her byggeprojekt, siger Stig Rømer Winther, direktør hos Femern Belt Development, en erhvervsdrivende fond, der skal sikre, at forbindelsen giver maksimal vækst og udvikling i Region Sjælland.

  Artiklen fortsætter under billedet.

- Vi tror på, at omsætningen  vil vækste gevaldigt hernede, siger Dan Vorsholt, der er administrerende direkør i G.S.V. Materieludlejning.
- Vi tror på, at omsætningen  vil vækste gevaldigt hernede, siger Dan Vorsholt, der er administrerende direkør i G.S.V. Materieludlejning. Foto: TV2 ØST

Hos G.S.V. Materieludlejning har man længe ventet på en afklaring. Virksomheden etablerede en afdeling i Rødbyhavn i 2012.

I dag har den seks ansatte:

- Vi tror på, at omsætningen  vil vækste gevaldigt hernede og langt over 100 procent i forhold til det, vi har i dag. Det betyder ikke så meget, det er et stort projekt, måske Europas største projekt, når det kører på sit højeste, så vi er glade, siger Dan Vorsholt, der er administrerende direkør i G.S.V. Materieludlejning.

Tager erfaring med fra metrobyggeri

Også vikar- og rekruteringsfirmaet Mega Flex tror på projektet. Nyheden havde i dag lokket direktøren til Rødbyhavn.

quote Jeg håber, vi kan fordoble eller tredoble omsætningen indenfor kort tid

Michael Jakobsen, direktør hos Bredgaard Boats

- Vi har været på metrostationerne i København, hvor vi har haft op til 500 mand i sving i knap tre år. Så det arbejde vi foretog der er rimelig tæt på det, der venter her forhåbentligt. Så vi er ude og inspicere området og se, hvad fremtiden byder på, siger international projektleder hos Mega Flex Torben Lund.

Ude i horistonten kan de se byggeriet af den nye arbejdshavn, som allerede er i gang. Også her har bådbyggeren Bredgaard Boats en finger med i spillet. Og det bliver ikke det sidste projekt for bådbyggeren  Michael Jakobsen og hans 15 ansatte

- Jeg håber, vi kan fordoble eller tredoble omsætningen indenfor kort tid. Det håber jeg, siger Michael Jakobsen.


Nyhedsoverblik