Byggeriet af Femern-projektet, der omtales som Danmarks største anlægsanlægsprojekt, har ikke været uden forhindringer.
Men tirsdag blev det afgjort, at der nu for alvor kan sparkes gang i bygeriet. Her afviste Forvaltningsdomstolen i Leipzig i Tyskland nemlig klagerne mod byggeriet af Femern-tunnelen.
Domstolen har behandlet seks klager, der kom fra blandt andet redderiet Scandlines og flere tyske miljøorganisationer, som hovedsageligt er bekymrede for miljøet, herunder de marsvin der lever i området, fuglelivet og det nærtliggende rev.
Men tirsdag valgte domstolen at afvise alle klager. Det betyder, at byggeriet nu for alvor kan sparkes igang.
Virksomhederne i hele regionen har stået klar længe, men nu skal de være hurtige og komme med på vognen, lyder opfordringen fra Femern Belt Development, der varetager de regionale interesser.
Direktør: - Nu tør folk tro på det
Én af de virksomheder, der allerede er hoppet ombord, er Bredgaard Boats.
- Det betyder alt. Nu tør folk at tro på det og investere.
Direktøren Michael Jakobsen er egentlig bådbygger. Men i 2018 rykkede han virksomheden fra Sakskøbing til Rødbyhavn på grund af Femern-projektet.
- Vi er på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt, siger han til TV2 ØST.
Artiklen fortsætter under billedet.
Siden er arbejdsopgaverne vokset. Det er blandt andet hans firma, der står for vedligehold af arbejdsskibene.
- De skal så sejle noget vagt herude på Femern.
Og med udmeldingen fra tysk side, tror han på fremtiden:
- Det betyder alt. Nu tør folk at tro på det og investere. Problemet hernede er, at da vi også byggede, var der ingen investering ved - ikke før det her går i gang. Så jeg tror på, at det her hjælper rigtig meget, at der nu også følger penge med, siger direktør Michael Jakobsen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Virksomhed tror omsætkning vil stige med over 100%
Tirsdag sagde tyskerne definitivt sagde ja til byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel mellem Lolland og Tyskland.
Det er meget vigtigt, at vi i den sydlige del af Region Sjælland og på Lolland-Falster får alle virksomheder op i gear
Hovedentreprenørerne er allerede fundet, men der bliver brug for et væld af underleverandører:
- Der går selvfølgelig et stykke tid, inden byggepladsen kommer op i fuldt gear, men det er meget vigtigt, at vi i den sydlige del af Region Sjælland og på Lolland-Falster får alle virksomheder op i gear, og at alle virksomheder nu gør sig klar til at være en del af det her byggeprojekt, siger Stig Rømer Winther, direktør hos Femern Belt Development, en erhvervsdrivende fond, der skal sikre, at forbindelsen giver maksimal vækst og udvikling i Region Sjælland.
Artiklen fortsætter under billedet.
Hos G.S.V. Materieludlejning har man længe ventet på en afklaring. Virksomheden etablerede en afdeling i Rødbyhavn i 2012.
I dag har den seks ansatte:
- Vi tror på, at omsætningen vil vækste gevaldigt hernede og langt over 100 procent i forhold til det, vi har i dag. Det betyder ikke så meget, det er et stort projekt, måske Europas største projekt, når det kører på sit højeste, så vi er glade, siger Dan Vorsholt, der er administrerende direkør i G.S.V. Materieludlejning.
Tager erfaring med fra metrobyggeri
Også vikar- og rekruteringsfirmaet Mega Flex tror på projektet. Nyheden havde i dag lokket direktøren til Rødbyhavn.
Jeg håber, vi kan fordoble eller tredoble omsætningen indenfor kort tid
- Vi har været på metrostationerne i København, hvor vi har haft op til 500 mand i sving i knap tre år. Så det arbejde vi foretog der er rimelig tæt på det, der venter her forhåbentligt. Så vi er ude og inspicere området og se, hvad fremtiden byder på, siger international projektleder hos Mega Flex Torben Lund.
Ude i horistonten kan de se byggeriet af den nye arbejdshavn, som allerede er i gang. Også her har bådbyggeren Bredgaard Boats en finger med i spillet. Og det bliver ikke det sidste projekt for bådbyggeren Michael Jakobsen og hans 15 ansatte
- Jeg håber, vi kan fordoble eller tredoble omsætningen indenfor kort tid. Det håber jeg, siger Michael Jakobsen.